Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

Sundling tva och Dyvik fyra p sprinten i Ski Tour 2020

Regn stoppade inte Britta Johansson Norgren i Tjejvasan

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bedrägeriförsök

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 382 inlägg

Att inte vasaloppet anordnar en köp/sälj-sida på vasaloppet.se! Det kan vara helt datoriserat, och inte kosta ett skvatt! Typ någonting i stil med att säljaren annonserar ut sin biljett, och när köparen satt in pengar, förs startnummret automatiskt över till dennes namn.
Har själv köpt en del "begagnade" startplatser,
och det är alltid lika nervöst när man ska hämta ut dem.

Problemet är att Vasaloppet itne vill att vi säljer startplatser till varandea efterom de vill att folk köper till öppet spår istället (plus att de som vi såg i vintras säljer fler startplatser än de kan levera).

Men jag håller helt med att det borde finnas!

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg

OBS! ANDERS SVAHN HETER EGENTLIGEN DENNIS WINBERG OCH ÄR EN ÖKÄND INTERNETBEDRAGARE! SE: http://www.google.se...&meta=&aq=f&oq= FÖR MER INFO OM HONOM!

Jag blev nyligen kontaktad av just honom när jag hade lagt ut annons på startplatser.se om att jag ville köpa startplats till Vasaloppet. Han kallade sig då Stefan och hade korkat nog personkonto i Nordea med nummer 3300-860303-4011. Jag anade oråd och avstod från köpet.

Jag föll dock för bedragaren när han försökte samma knep på Blocket, under just täcknamnet Anders Svahn, med konto i Swedbank – kontonummer: 8214-9 983 258 925-4.

I efterhand har jag kollat upp att det rör sig om Dennis Winberg, som är en ökänd bedragare i Malmö (personnummer samma som personkontonummer i Nordea, dvs. 860303-4011).

Då Winberg redan är dömd för tidigare bedrägerier (men vägrar betala ut skadestånd) finns risken att polisen inte tar upp hans fall. Därför skulle jag vara mycket tacksam om vi kan gå samman i ett stort sällskap – alla som anser sig ha blivit lurade av Winberg – och föra grupptalan mot densamme. HÖR AV ER TILL MIG PÅ: FREELANCE@JOAKIMRADSTROM.COM I SÅ FALL.

M v h,
Joakim Rådström

Det är samma jävel som lurade mig på Lidingöloppet. Samma kontonummer. Jag har gjorde en polisanmälan och jag ska framföra denna information i min anmälan.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg
Ska ni köpa någon startplats får ni hitta på några kontrollfrågor och prata lite eller maila så det märks om det är en skidåkare eller "skidåkare" ni har att göra med.

Som t.ex vad vallade du med detta året, kanske var du bodde, besvärliga bilköer, dåliga toaletter, vilken väg du tog i första backen osv.
Ja kommer man igång och diskuterar så hörs det ju om det är en skidåkare eller inte...

Redigerat av Vasa, 14 november 2010 - 20:53 .

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg
Det finns en stor risk att detta renderar i att vasaloppet gör som många andra stora tävlingar har gjort, d.v.s. att de låser namnbyten över huvud taget.

Och det vore ju synd..

skiforfun

skiforfun

Medlem

• Members
  • Pip
  • 378 inlägg
Kanske dags för någon privatperson att bygga upp en sida för köp och sälj av sådana här tjänster, där man skriver på avtal som gör att sidans ägare får rätt att lagra personuppgifter och att pengarna är låsta genom paypal tills man är helt hundra på att man inte blivit blåst.
Säkert någon som har en bra ide på lösning på detta, men krävs ju att man lämnar ut personuppgifter och sådant, men själv skulle jag inte se några problem med detta, skulle heller inte så nå problem om jag säljer min startplats att inte få pengarna förännes efter vasaloppet.
Total tid VL 8:36 (2 lopp)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Kanske dags för någon privatperson att bygga upp en sida för köp och sälj av sådana här tjänster, där man skriver på avtal som gör att sidans ägare får rätt att lagra personuppgifter och att pengarna är låsta genom paypal tills man är helt hundra på att man inte blivit blåst.
Säkert någon som har en bra ide på lösning på detta, men krävs ju att man lämnar ut personuppgifter och sådant, men själv skulle jag inte se några problem med detta, skulle heller inte så nå problem om jag säljer min startplats att inte få pengarna förännes efter vasaloppet.

Alla säljesannonser till Vasaloppet som läggs upp på startplatser.se granskas av Vasaloppet innan de läggs ut på siten.

Som köpare ska man alltid begära in personnr och VasaID från säljaren för att kontrollera indentiteten med Vasaloppet, de kontaktar även ägaren till startnr för att kolla om allt är ok.

Vi är tydliga med att man inte ska betala ut några pengar förrän man kontrollerat indentiteten, rekommenderar även att köpare användar Paysongaranti eller liknande.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 626 inlägg
Vad är Paysongaranti ?

Skulle säkerheten höjas om registrering var nödvändig för att komma in på startplatser.se eller går det att falskregitrera sig ?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg

Vad är Paysongaranti ?

https://www.payson.s...r/paysongaranti

Vasaloppet2011

Vasaloppet2011

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
vidrig typ...

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Var på er vakt på startplatserbjudande från nummer: 0700-491584.
Har en annons på startplats.se. Fick SMS om att köpa VL-plats för 1200kr (lägre än billigaste inköpspris?) och anade oråd redan där...
Svarade i alla fall på sms:et en timme senare, bad om personnummer och ett bekräftelsemail eller liknande från Vasaloppet, som bevisade att en anmälan fanns.
Nu, ett dygn senare har jag inte fått svar på mitt SMS. Killen svarar heller inte på telefon trots ett par samtal. Det finns inget telesvar och numret finns inte på eniro/hitta.
Han kanske fick startplatsen såld till nån annan o orkar inte svara mig. Eller så försökte han lura mig.

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Blev blåst på en vätternrunda-startplats av nån snubbe från malmö, det kanske är samme person...

Idiot hur som helst

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Blev blåst på en vätternrunda-startplats av nån snubbe från malmö, det kanske är samme person...

Idiot hur som helst

Med största sannolikhet den samme, han verkar härja runt fritt och sälja startplatser som inte finns till stora evenmang, sorgligt att man inte kan komma åt honom bättre med hjälp av lagen.

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Mario

Mario

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 851 inlägg
Så där ja ! Nu har jag kompletterat min polisanmälan med nya uppgifter. Jag har skickat länken med TV-inslaget till Polisen samt gjort en referens till Joakim Rådströms anmälan.

Hoppas att snaran kan dras åt!

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 478 inlägg
Det finns en svensk som försöker sälja platser till Birkebeinerrennet i Norge oxå.
Han har förstås ingen plats...

Johan R

Johan R

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
En del som säljer sina startplatser anger startled trots att det är knuten till personens prestationer. Jag sålde nyss min startplats och blev lite förvånad när jag fick frågan om vilket startled jag hade. Det känns lite som bedrägeri att ange det när man vet att det saknar betydlese. Jag vet inte om det stämmer men jag hörde ett rykte om att någon köpte en startplats i startgrupp 1 för 5000 och sedan blev väldigt upprörd när han blev tvungen att starta längst bak.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Man skulle ju kunna konstruera ett enkelt system för verifikation av att säljaren verkligen äger startplatsen.

T.ex. genom att den som ska sälja sin plats loggar in på nån "mina sidor" på vasaloppets hemsida och genererar en "engångsverifikationskod" där. Den verifikationskoden skickas sedan till köparen och köparen kan då gå in på vasaloppets hemsida och verifiera med den koden att säljaren verkligen är den som "äger" platsen..

lorca

lorca

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
John Anders /Dennis/ Winberg är i farten igen!!!
Person nr: 860303-4011

Förra veckan lade jag upp en annons där jag talade om att jag ville köpa en plats till vasaloppet.

Blev kontaktad av "John" som hade en biljett att sälja.
Han pratat med extrem malmö dialekt, ung 26 år, låter orutinerad och stressad.

Han uppger att han är en annan person först, en som har en plats till vasan, jag sitter med honom på telefon och vi går igenom steg för steg hur han skall fixa med namnbytet och när han säger att detta är gjort tror jag på honom och jag för över pengarna vi kommit överens om till konto nr: 8214-9 924 573 811-8 på swedbank.

När jag väl inser att jag har blivit lurad slutar han att svara på telefon och sms.
När jag söker runt inser på nätet inser jag att detta är en känd nätbedragare och alla som blir lurade av honom måste anmäla!!

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
De la ner åtalet som jag hade mot han.
Ingen prio med 1500:- tydligen

Ronneby

Ronneby

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Jaha då har man blivit lurad av John Anders Dennis Winberg på en startplats...fan fan. Självklart har jag polisanmält det men vad hjälper det. Måste finnas något sätt att få stopp på den jäveln. Det finns sätt....

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Vart fanns annonsen?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar