Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallajärn för flourpulver


Lakota

Recommended Posts

Har kommit fram till att mitt gula Tokojärn inte håller måttet när det ska på valla med högflourklossar /pulver. Belaget har tagit stryk o slipningen inför nya sesongen blev på gränsen till vad som var möjligt.

Har kollat in ett Star järn för 1800pix Swix säljer ett för 4ooo Någon som har ett som går snabbt att dra över belaget med flourklossar o som inte kostar flera tusen??

Link to comment
Share on other sites

Viktigast är att järnet har en tjock platta så den håller temperaturen någorlunda för en fluorvallning. De billigaste järnen har nästan alltid för tunna plattor. Jag har ett Vauhti med OK platta som inte var så dyrt. Typ...

https://northsport.123ehandel.se/product.html/vauhti---vallajarn-1000w

 

Men annars är väl det digitala Star-järnet klart bäst. Dock lite dyrt.

http://www.runnersstore.se/Main/Articles.asp?ArtGrp=710&ArticleId=1359&hgid=70&articlename=Star+SW06+Vallaj%E4rn&Page=4&SortFilter=&PriceType=

Link to comment
Share on other sites

Starjärnet är kanon. Ställer du det på 155 grader så blir det 155 grader. Pendlar någon grad upp och ned. Köpte ett sånt för två år sedan. Det används av bl.a. av svenska skidskyttelandslaget så det lär duga åt de flesta. Har två Tokojärn som numera enbart används för att värma grundvax.

Sedan kanske ett Swix 4000kr järn är ännu bättre men behöver du det?

Link to comment
Share on other sites

Starjärnet är kanon. Ställer du det på 155 grader så blir det 155 grader. Pendlar någon grad upp och ned. Köpte ett sånt för två år sedan. Det används av bl.a. av svenska skidskyttelandslaget så det lär duga åt de flesta. Har två Tokojärn som numera enbart används för att värma grundvax.

Sedan kanske ett Swix 4000kr järn är ännu bättre men behöver du det?

Alltid juste med forumet grabbar! Känns som 1800 är vad jag ska lägga upp o för Starjärnet, thx

Link to comment
Share on other sites

Undra om man kan göra en metallplatta själv och montera på ett billigare järn. Hade jag testat om jag hade haft behov av ett järn =)

Jag läste någonstans att det hade kommit ett revolutionerande strykjärn(dock kanske det var för kläder), det var ingen sladd! Sladdlöst alltså. Det var lite kul med tanke på att alla strykjärn var sladdlösa förr =)

Link to comment
Share on other sites

Kan skriva under på Starjärnet. Jag har varianten utan digital visning men den har ändå elektronisk temperturreglering och funkar hur bra som helst. Det sparar in ett par hundringar.

Järnet fick mig att tillfälligt sluta stålsickla eftersom det blev så kul att valla.

Link to comment
Share on other sites

Är inte så hemma på vallajärn men strykjärn kan jag lite bättre och jag tror att det är ungefär samma skillnad mellan dem vad det gäller termostaten. Ett strykjärn med mekanisk termostat kan pendla 30 - 40 grader åt båda hållen medans en bra elektronisk pendlar 1 - 2 grader åt vardera hållet.
Link to comment
Share on other sites

Dom nya pulvren kräver högre värme än vad det flesta "billiga" järn klarar av...

Skigo's C22 kräver 190 grader på järnet...

Kan det vara möjligt? C22 har jag kört med ganska låg temp typ 130 grader

Bara hårdaste Swixpulvret som krävt max på järnet (150-160)

Kolla på Skigo's hemsida... Tror dom ändrat på pulvren till i år...

Link to comment
Share on other sites

Fan globe, är du igång ;)

 

Vad blir det för lopp disponering iår? Blir det race eller?

Jag har vart igång hela sommaren :D I år blir jag vass hehe! Själv då? gått under jorden ett halvår!? Längesen jag såg dig här inne!

 

Själv då? kört hårt i sommar ?!

 

 

För att inte alldedes hoppa helt offtopic undrar jag om någon har provat vallajärnet T14 från TOKO! Vill ha slut på mitt bekymmer med att inte få ut hårda gliders!

Link to comment
Share on other sites

Fan globe' date=' är du igång ;)

 

Vad blir det för lopp disponering iår? Blir det race eller?[/quote']

Jag har vart igång hela sommaren :D I år blir jag vass hehe! Själv då? gått under jorden ett halvår!? Längesen jag såg dig här inne!

 

Själv då? kört hårt i sommar ?!

 

 

För att inte alldedes hoppa helt offtopic undrar jag om någon har provat vallajärnet T14 från TOKO! Vill ha slut på mitt bekymmer med att inte få ut hårda gliders!

Of topic så ja, forspaddlat och forsrännt en jädra massa i år, så formen är inte på topp men lite träning har jag hunnit med.

 

Har inte testa T14, har kört på Vauhti-järn, funkat kanon. Ska man skämmas för att man funderar på att stålsickla? Förra året gick det åt en hel del tid i boden, inte sugen på att göra en upprepning i år.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Du ska absolut inte skämmas för att du funderar på att stålsickla. Jag gör både och. Kan inte riktigt släppa den traditionella glidvallningen även om jag har fått en hel del positiva erfarenheter i tunneln av stålsickling. Glidvallning och skidåkning hör på något sätt ihop för mig. Kanske beror på att jag är en före detta utförsåkare.
Link to comment
Share on other sites

Det är väl den exakta inställningen som har betydelse. Köpte Tokos gamla gula (Pölder reade ut förra vintern)med digital inställning. Har dock hört att det inte är så exakt som siffran visar.

Köper man pulver för 1000 kronor gör några grader hit eller dit stor skillnad i slutresultatet, men det handlar också om att övning ger färdighet. Tror inte man ska snåla om man är ute efter toppresultat med de dyraste vallorna.

Link to comment
Share on other sites

Har nu köpt ett t14 järn! Som sagt stämmer ju tydligen inte displayen riktigt... Utan när man har max på displayen så är den tydligen 170/172 grader... Hur är det om man har tex 140 på displayen? Då är det tydligen 138 eller nåt? kan de stämma...ni som har järnet får gärna dela med er av eran erfarenhet!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...