Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug


joakim.j

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

At han inte hade något virus är ju inte samma sak som att han inte är övertränt eller på gränsen för att bli det. Något var/är ju ialla fall inte helt normalt med Northug.

 

Men klart är ju att några tidningar såg möjligheten av att sälga lösnummer. VG hade det i alla fall på första sidan.

Link to comment
Share on other sites

Trist men kanske inte oväntat, med den åkningen han visar upp så krävs det väldigt mycket hård träning och balans för att inte kliva över mot överträning.

 

Var väl lika med Marit Björgen som hade några lysande år följt av sjukdom och överträning innan hon fick ordning på allt och kunde börja vinna igen.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver de att han er i bra form igen

http://www.adressa.no/sport/langrenn/article1555986.ece

men i en annan artikel skriver de att han inte har kört något hårdpass ennu så det borde vel vara lite svårt att bedöma formen?

 

Jag undrar lite på vad som kommer hända med Northug när han för första(?) gången kommer förlora en viktig spurt eller märka att formen inte är tillräklig för att hävda sig. Han har helt otrolig mycket oppmerksamhet rundt sig och enorm press på sig att prestera. Detta sammen med att jag inte tror att han är en spesiellt bra förlorare är nog inte en helt bra kombination om det börjar gå dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det luktar Elofsson lång väg om det här...hoppas dock att han kommer tillbaka, han behövs.

Ser dock gärna att han förlorar några spurter detta hade gjort masstarterna betydligt intressanatare att titta på.

 

Om han börjar förlora spurter försvinner magin dessutom kommer han själv att börja fundera över taktiken i loppen om han inte kan förlita sig på spurt längre.. Hade nog vart bra för underhållningsvärdet för oss tittare om Northug går upp och drar för att hänga av Hellner..hade gjort loppen klart intressantare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

visst, har Northug säkert varit risig men nertränad tror jag inte...

Men jag är helt övertygad om att Northug kommer i form till VM...

Men frågan om de räcker de finns många som vill och kan slå honom..

Men Northug är alltid Northug och han ger sig aldrig i ett VM på hemma plan när medaljerna ska delas ut....

Link to comment
Share on other sites

Tror precis som kustlöparen att det luktar Elofsson på långa väg. Detta kan nog tyvärr vara sista säsongen vi ser Northug på toppnivå. Han är garanterat övertränad. Den träning som han missat nu på slutet är inte avgörande för att han skall vara så dålig som han för tillfället är. Kolla bara på sprinten i Davos. Han hade inte en chans att följa de andra i kvartsfinalen. Vi skall komma ihåg att att även Elofsson lyckades att ta VM guld i jaktstart i Val di Fiemme 2003 fastän han så här i efterhand redan då sagt sig kände av överträningen.
Link to comment
Share on other sites

Nu er Northug tillbaka men tillbaka är också bortfarklaringarna när han inte vinner.

 

Vet inte om det har kommet fram i Svensk media men på NRK sporten kom det ialla fall fram att Northug satt och deppade i vallningsboden och klagade på att man inte kan vinna när man måste åka i djupsnö (eller noe liknande) och att hans bana inte var tillräkligt preparerad.

 

Självklart möjligt att det stämmer men börjar bli trött på att det aldrig är Northugs eget fel när han inte vinner (enligt han själv). Sen är det ju också hans och hans lag sitt ansvar att titta igenom spåret och lägga opp en taktik efter förutsetningarna, tex att satsa allt på att komme först in på upploppet om det är "nödvendigt" för att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan en fantastisk insatts av Northug, Södergren och Rickardsson idag! Skidåkning på hög nivå och jättekul att titta på.

 

Jag(!) tror ju att Northug skulle ha vunnit om han hade haft en bättre korridor att gå i. Jag tycker att det var uppenbart att hans glid var ju sämre än ryssens på spurten. Tycker att han kan skylla på det eftersom han knappt hade något val när han väl kom fram till målrakan. Ryssen hade ju perfekta förhållanden, låg först och fick välja korridor. Northug lyckades komma upp på andraplatsen precis före målrakan och fick ta den plats som fanns.

 

Sen att Northug är "stor i käften" och "skyller" på saker när han inte vinner är väll inget att hänga upp sig på.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att han kan skylla på det eftersom han knappt hade något val när han väl kom fram till målrakan. Ryssen hade ju perfekta förhållanden, låg först och fick välja korridor. Northug lyckades komma upp på andraplatsen precis före målrakan och fick ta den plats som fanns.

Det kanske er så at det inte alltid går att ligga långt back för at sen lita på en perfekt spurt? Varför ska han alltid skylla på någon annan när det ju också är hans eget fel att han inte låg först och kunde välja spår?

Link to comment
Share on other sites

Tycker att han kan skylla på det eftersom han knappt hade något val när han väl kom fram till målrakan. Ryssen hade ju perfekta förhållanden' date=' låg först och fick välja korridor. Northug lyckades komma upp på andraplatsen precis före målrakan och fick ta den plats som fanns.[/quote']

Det kanske er så at det inte alltid går att ligga långt back för at sen lita på en perfekt spurt? Varför ska han alltid skylla på någon annan när det ju också är hans eget fel att han inte låg först och kunde välja spår?

Jedins återkomst eller "Skidimperiet slår tillbaka" välj själv men imponerande var det i alla fall

!

Link to comment
Share on other sites

FredrikS: Du jämför ju två olika saker. Hans spurt-insats är ju en sak, övriga loppet är ju en annan. Jag menar att själva spurten inte talade för att ryssen spurtade bättre, tror säkert att det är det Northug själv syftar på om han påstår att banans prepareringen var orsaken till att han inte vann spurten.

Sen att han inte låg först "inför" spurten är ju en annan sak tycker jag, då snackar vi inte spurt längre. Kan ju faktiskt vara så att han inte vågade ta i mer innan spurten med risk att gå för hårt, finns knappt någon som kan klandra honom för det, trots allt 2:a i det loppet, på den nivån.

Varför ska han alltid skylla på någon annan när det ju också är hans eget fel att han inte låg först och kunde välja spår?

Jag tycker att Northug disponerade loppet bäst av alla(med topplacering) egentligen, åkte smartast. Klart att det är lätt för honom att skylla på något annat, han gjorde ju inga fel, förutom att han inte vann. Jag menar att man kan ju inte kräva att han ska ha en viss placering när det väl kommer till spurt.

 

Men tycker man att det Northug säger före och efter loppen är intressantare än själva loppen så förstår jag att man "blir less" på honom.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att ryssarnas taktik att sticka i sista backen idag var bättre än Northugs taktik då de fick de extra metrarna de behövde för att hålla ut Northug i sista sväng och på så sätt kunna välja spår?

Ändå imponerad av Northugs avslutning och vinnarinstinkt!

Link to comment
Share on other sites

XChasa: Jo deras "taktik" var kanske bättre. Men det är inte riktigt samma som att "disponera loppet bäst". Men jag håller med, det var bra gjort av ryssarna!

Men sen att Northug inte ger sig utan går över på 2:an när det börjar ta emot, det är beundransvärt tycker jag.

 

Man kan ju fundera över hur det skulle sett ut Northug och ryssen hade bytt korridorer. Jag vet, det är omöjligt att veta eftersom det inte var så nu. Men jag tror inte att ryssen hade hängt med Northug då. Man kan ju även fundera på skillnaden "blev ifrånåkt" och "hann inte ikapp".

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig tidigare suttit och skrikit framför tvn och hoppats att en ryss ska vinna men faktum är ju att detta var det bästa som kunde hända skidsporten att Northug inte vann..

Han är inte längre obesegrad i en spurt, nu vet alla att kan man slå Vylegzanin kan man slå Northug med rätt taktik och det finns ju några som slagit ryssen tidigare.

Nu är det ju hur spännande som helst inför fortsättningen är Northug inte lika snabb som tidigare eller var spåret så dåligt som han vill göra gällande? Kanske blir det en fortsättning med svar redan i morgondagens stafett..

 

Sen att att inte Northug själv räknar detta som en spurt för att det enligt honom inte var rättvisa förhållanden är ju inte oväntat. Kan tänka mig hur han reagerat om rollerna var de ombytta, han pissar på konkurrenterna när han vinner och skyller ifrån sig när han förlorar, tråkigt beteende från en sån duktig idrottsman.

Det är en del av det hela att se till att ha rätt position och slagläge inför upploppet, något Northug normalt är mästare på, det är halva segern.

 

Northug gör ju ett kanonlopp men det där rikttiga klippet när han flyger fram såg vi aldrig idag.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med k-löparen att detta var bra för skidsporten att någon kan visa att Northug inte är oslagbar.(Hellners tur nästa gång ?) Återstår att se om detta påverkar Northugs självförtroende, förhoppningsvis att han slutar "psyka" sina motståndare och koncentrerar sig på att vinna i stället.

Kanske han inte kan leka med sina motståndare längre, då han inte är lika säker på att vinna.

Link to comment
Share on other sites

Det är fler som börjar irritera sig på Northugs sätt att representera sporten:

 

Petter Northug under attack i hemlandet

 

Trodde att mycket låg i att media försökte skapa lite mer rubriker än vad som fanns substans till, men när till och med etablerade landsmän börjar kritisera honom finns det säkert skäl till detta:

 

"Det kokar i de norska leden.

Igår drog den förre skidstjärnan Thomas Alsgaard en verbal salva mot Petter Northug.

Idag laddar legendaren Vegard Ulvang om och avlossar en ny.

– Det Petter gör är det värsta en idrottsman kan göra, säger Ulvang om Northugs sena ankomst till prisutdelningen efter lördagens masstart i franska La Clusaz."

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...