Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug


joakim.j

Recommended Posts

Jag tror nästan att det är bra för skidsporten att Northug är lite "speciell". Oavsett om han är det medvetet eller omedvetet.

Om han gör det för att han helt enkelt är så, då tycker jag att det är helt okej. Att vara sig själv är ju hedervärt jämt annars(tex Ferry är lite speciell och det gillar folk). Om Northug inte följer reglerna så är det ju bara att stänga av honom(står det verkligen i reglementet att man MÅSTE vara med på prisutdelning etc.?).

 

Om han "stylar" så är det ju knappast något som missunnar skidsporten. Mer rubriker, lite munhuggning mm gör ju att fler får upp ögonen för skidåkningen, jag kollar i alla fall på skidåkning, mycket för att se vad Northug hittar på i loppen. Utan honom är det helt enkelt inte lika spännande.

 

Kanske de aktiva själva irriterar sig på en sån som Northug, men jag tror att han drar mest publik av alla åkare i snitt. De är ju hundratals skidåkare som tävlar så sannolikheten för att ingen sticker ut på Northugs vis är ju rätt liten.

 

"– Det Petter gör är det värsta en idrottsman kan göra" detta kan ju Ulvang inte mena på allvar?!

 

Edit: Och, ja, jag tycker faktiskt att det är roligt att se när Northug "leker" med sina konkurrenter, även om det är svenskar. Jag tycker inte att Northug är elakare än va svenskarna var i OS när dom åkte upp och bromsade klungan hela tiden, det var ju jättekul att titta på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Sen att han inte låg först "inför" spurten är ju en annan sak tycker jag, då snackar vi inte spurt längre. Kan ju faktiskt vara så att han inte vågade ta i mer innan spurten med risk att gå för hårt, finns knappt någon som kan klandra honom för det, trots allt 2:a i det loppet, på den nivån.

 

Jag tycker att Northug disponerade loppet bäst av alla(med topplacering) egentligen, åkte smartast. Klart att det är lätt för honom att skylla på något annat, han gjorde ju inga fel, förutom att han inte vann. Jag menar att man kan ju inte kräva att han ska ha en viss placering när det väl kommer till spurt.

En spurt är ju endå inte bara de sista 100 metrarna. Om man är bättre plaserad innen de sista hundra metrarna har man fler möjligheter.

 

Men tycker man att det Northug säger före och efter loppen är intressantare än själva loppen så förstår jag att man "blir less" på honom.

Är det mig du försöker lägga ord i munnen på?

 

jag kollar i alla fall på skidåkning, mycket för att se vad Northug hittar på i loppen. Utan honom är det helt enkelt inte lika spännande.

Det kanske har mer att göra med att felles starter inte är så väldigt spennande innan sista kilometern?

Link to comment
Share on other sites

En spurt är ju endå inte bara de sista 100 metrarna. Om man är bättre plaserad innen de sista hundra metrarna har man fler möjligheter.

Här förstår jag inte riktigt hur du menar, sista 100m har jag inte sagt något om!? Jag menar nog att en spurt är just, slutet på en tävling. Börjar där någon av de tävlande "rycker" för sista gången. Vidhåller vad jag skrev om detta sist. Tycker inte att det har att göra med vilken placering man har innan, för man kan ju spurta även på individuell start, sista "rycket" man gör är i min mening en spurt.

Men att en spurt inte är ALLT när det gäller en tävling håller jag med om, om det var det du menade.

Men tycker man att det Northug säger före och efter loppen är intressantare än själva loppen så förstår jag att man "blir less" på honom.

Är det mig du försöker lägga ord i munnen på?

"Men tycker man" skrev jag. Var väll ämnat för var och en att avgöra själv. Inte specifikt dig, FredrikS.

jag kollar i alla fall på skidåkning, mycket för att se vad Northug hittar på i loppen. Utan honom är det helt enkelt inte lika spännande.

Det kanske har mer att göra med att felles starter inte är så väldigt spennande innan sista kilometern?

Ja kanske, och nu är det ju ganska mycket felles starter. Fast tävlingar som La Clusaz är ju spännande från start till mål tycker jag. Mycket intressant.

Link to comment
Share on other sites

Men nu har ju Thomas Alsgård gått ut och kritiserat norska landslagsledningen för att vara fega och inte våga ryta i mot Northug efter hans minst sagt diviga uppträdande vid prisutdelningen efter "förlusten" i La Clusaz.

Bra gjort av Alsgård, hoppas ledningen ändrar attityd och tar åt sig av kritiken, dags att sätta ner foten nu.

Fredrik, du som har dina rötter i Norge, hur mycket betyder det att kritiken kommer det egna landet och från en så aktad person som Thomas Alsgård ?

Link to comment
Share on other sites

Northug är en fantastisk skidåkare. Det tror jag alla här på forumet är överens om. Tyvärr verkar han ju även vara en riktigt dålig förlorare, men det är väl de flesta toppidrottsmän och kvinnor. Trots det tycker jag att man ska visa respekt för den som har besegrat en själv genom att vara med på de ceremonier som genomförs.

Respektlöst mot dina konkurrenter Petter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag tror nästan att det är bra för skidsporten att Northug är lite "speciell". Oavsett om han är det medvetet eller omedvetet.

Om han gör det för att han helt enkelt är så, då tycker jag att det är helt okej. Att vara sig själv är ju hedervärt jämt annars(tex Ferry är lite speciell och det gillar folk). Om Northug inte följer reglerna så är det ju bara att stänga av honom(står det verkligen i reglementet att man MÅSTE vara med på prisutdelning etc.?).

 

Om han "stylar" så är det ju knappast något som missunnar skidsporten. Mer rubriker, lite munhuggning mm gör ju att fler får upp ögonen för skidåkningen, jag kollar i alla fall på skidåkning, mycket för att se vad Northug hittar på i loppen. Utan honom är det helt enkelt inte lika spännande.

 

Kanske de aktiva själva irriterar sig på en sån som Northug, men jag tror att han drar mest publik av alla åkare i snitt. De är ju hundratals skidåkare som tävlar så sannolikheten för att ingen sticker ut på Northugs vis är ju rätt liten.

 

"– Det Petter gör är det värsta en idrottsman kan göra" detta kan ju Ulvang inte mena på allvar?!

 

Edit: Och, ja, jag tycker faktiskt att det är roligt att se när Northug "leker" med sina konkurrenter, även om det är svenskar. Jag tycker inte att Northug är elakare än va svenskarna var i OS när dom åkte upp och bromsade klungan hela tiden, det var ju jättekul att titta på.

Northug är kul och det är alltid skoj med en bredkäftad norrbagge som ofta vinner men ibland förlorar. Jag hoppas att han fortsätter som hittills för han drar upp nivån och till slut bestämmer sig några av de andra åkarna för att träna hårdare och slå honom.

 

Däremot håller jag inte med dina resonemang Glattnos om vad som skulle ha hänt om dittan och dattan och att Northug "ändå är bäst". Bäst är den som kommer först i mål i ärlig tävlan - allt annat är bortförklaringar!

Link to comment
Share on other sites

Däremot håller jag inte med dina resonemang Glattnos om vad som skulle ha hänt om dittan och dattan och att Northug "ändå är bäst". Bäst är den som kommer först i mål i ärlig tävlan - allt annat är bortförklaringar!

Och jag uppskattar att du talar om det och jag accepterar att vi tror olika. Jag har inte sagt(eller ens menat) att Northug "ändå är bäst". Har bara uttryckt vad jag tror. Jag tycker att det är lika kul när han vinner som när någon slår honom.

Sen är ju jag en resonerande människa som vrider och vänder på saker och ting. Har inga gränser för när det gäller att tänka: Tänk om... Ifall att... Om man tänker sig att... osv. Gränserna för vad jag skriver ligger mer i vad jag tror att jag får för respons än för vad jag egentligen tänker. Jag kallar inte detta för "bortförklaringar". En "bortförklaring" är ju mer om man är "partisk" i en fråga och menar tex att: "Northug är bäst, i de lopp han inte vinner beror det alltid på annat än han själv."

Jag(!) tyckte faktiskt att i detta specifika lopp så såg det ut att gå tyngre(trögare glid) för Northug på upploppet än för ryssen. Därför kan jag inte ändra på min uppfattning om att Northug hade haft en mycket bra chans att vinna om det hade varit två lika trampade korridorer. Detta ändrar inte utfallet av det hela. Men om någon tycker att jag har fel angående glidet på upploppet och kan övertyga mig om att det var lika bra trampat i båda korridorerna så kommer jag att ändra uppfattning i detta.

 

Jag satte ett utrops-tecken efter: "Jag(!)"...

Jag(!) tror ju att Northug skulle ha vunnit om han hade haft en bättre korridor att gå i.

...eftersom jag ville visa att det är vad jag tror. Andra som tror annorlunda har ju lika mycket fel i mina ögon som jag har i deras :D eller hur man nu ska säga. :)

 

Ja, ni ser va långt det blir när jag börjar fundera, och sent 00:50 Nytt år om ett dygn, nya tag i skidspåret och det är ju härligt att det inte är lika kallt längre.

Link to comment
Share on other sites

Idag visar Petter återigen att han inte bara är en dålig vinnare (uppkäftig) utan också en dålig förlorare. Klart att FIS har bestämt att Cologna ska vinna Tour de ski, när Petter uppenbarligen inte är i slag och måste sicksacka sig upp för en backe för att vara först till ett spurtpris.

 

Skrattretande

Link to comment
Share on other sites

Ja, Northugs manövrar vid spurtpriset idag såg otroligt onödiga ut. Det borde ju nästan tagit mer kraft att göra en massa "småryck" i sidled istället för att gå med jämn fart rakt upp. Ganska självklart att han gjorde det för att stänga, juryn får läsa i regelboken och bedömma, fel är fel.

Men i alla fall jag ryser lite när Northug lägger i sin "extraväxel" i 3-4 stavtag. Påminner lite om rycket han gjorde i Falun förra året. Den växeln önskar man ju att man hade.

 

Vad står det i reglerna om att hindra andra åkare? När dom trycker in någon på en innerkant eller åker upp före klungan och sedan sänker farten för att "bromsa", då brukar ingen säga något. Är det just det att man inte får byta sida så ofta?

Link to comment
Share on other sites

Köra från sida till sida för att stänga sina konkurrenter är väl inte OK. Ganska osportsligt tycker jag. Om det sedan är ett regelbrott är väl en annan fråga, men det kanske finns ett regelverk för Northug och ett annat för övriga åkare.

Han verkar ha en bit kvar till toppformen den gode norrbaggen. Är trots det övertygad om att han tar minst ett guld vid VM.

Link to comment
Share on other sites

Köra från sida till sida för att stänga sina konkurrenter är väl inte OK. Ganska osportsligt tycker jag. Om det sedan är ett regelbrott är väl en annan fråga, men det kanske finns ett regelverk för Northug och ett annat för övriga åkare.

Han verkar ha en bit kvar till toppformen den gode norrbaggen. Är trots det övertygad om att han tar minst ett guld vid VM.

Klart att det måste vara ett regelbrott för att dom ska kunna straffa honom. Om det är OK eller inte ur en rent sportslig synvinkel är väll oväsentligt? Men det kanske finns en regel som säger att man måste uppträda sportsligt i alla lägen under en tävling eller likn.? Då kan det ju kanske vara så, men då borde ju Northug åkt på det förr. Haha :)

 

Ja, jag tror också på minst ett Guld för Northug på VM. Dock hejar jag oftast på honom, så jag hoppas att det blir mer än ett Guld :D

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit förut- Northug är en fantastisk skidåkare, men just nu njuter jag av att se honom få däng av Cologna mfl. Cologna är även han en fantastisk skidåkare. Skillnaden mellan honom och Norhug är att Cologna inte verkar ha något behov av att snacka ner sina konkurrenter. Han visar sin storhet med resultaten istället.
Link to comment
Share on other sites

Köra från sida till sida för att stänga sina konkurrenter är väl inte OK. Ganska osportsligt tycker jag. Om det sedan är ett regelbrott är väl en annan fråga, men det kanske finns ett regelverk för Northug och ett annat för övriga åkare.

Han verkar ha en bit kvar till toppformen den gode norrbaggen. Är trots det övertygad om att han tar minst ett guld vid VM.

Enligt FIS var det ett regelbrott och han döms för "obstruktion" att bli av med de 15 bonussekunder han skaffade sig genom zick-zack åkningen.

 

Kul skitsnack kan vara just kul. BS i spåret är bara trist. Att gnälla över FIS regeltolkning är patetiskt. Att hävda en konspiration om Cologna är ...knäppt?

Link to comment
Share on other sites

Ja då var dagens tourtävlingar klara, Northug på en tredjeplats. Jag vet inte, men det känns verkligen inte som det är fjolårets Northug vi ser, nog märks det att han inte hunnit sig tillbaka i form, speciellt på avsluten av loppen, ser trött ut på något vis.

 

Det diskuteras att de övriga löparna har kommit ikapp honom när det gäller slutspurt men det är jag inte villig att hålla med om riktigt, den där riktiga "Northugspurten" känns det inte som vi fått sett någon gång under denna säsong, varken av Northug eller de övriga löparna. Eller vad säger ni?

 

Dock verkar han ju onekligen vara på väg tillbaka, får se hur lång tid det tar innan han är tillbaka 100%.

 

För övrigt kul att se att både svenska dam och herrsidan går bra, kommer nog bli ett härligt VM tror jag! :)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det diskuteras att de övriga löparna har kommit ikapp honom när det gäller slutspurt men det är jag inte villig att hålla med om riktigt, den där riktiga "Northugspurten" känns det inte som vi fått sett någon gång under denna säsong, varken av Northug eller de övriga löparna. Eller vad säger ni?

 

Dock verkar han ju onekligen vara på väg tillbaka, får se hur lång tid det tar innan han är tillbaka 100%.

 

För övrigt kul att se att både svenska dam och herrsidan går bra, kommer nog bli ett härligt VM tror jag! :)

 

mvh

Håller med dig helt om det du skriver, jag tror heller inte att det är alla andra som gått framåt i sin spurtförmåga, utan Petter som inte är i fullt slag.

 

Men framåt Vm tror jag vi kommer få se andra takter, tror han kommer vara grym där.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sen behöver man inte ta allt på blodigaste allvar alla gånger. Kommer ni ihåg stafetten i VM, då Petter Northug bromsade in framför mållinjen och gled i sidled över den precis innan Hellner kom fram, vilket uppfattades förnedrande av många svenskar. En av kommentatorerna på SVT tyckte att han bar sig åt som en gris.

 

Nu hakade en svinuppfödare i Jämtlande på detta och anlitade Petter Northug för en annons, där han håller en gris i famnen med texten: "Lär känna grisen". ;) Lite roligt, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...