Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidpremiär


Volevodin

Recommended Posts

Vasa: Om jag fattade rätt, så var Kjölens 2,5:a; belyst, avgiftsbelagd (hur mycket, svenska pengar ?) ej hund o pulkaspår. Men sen var det frågetecken över klassisk och skateåkning, varför ?:/

Den är belyst.

 

Dagskort 30 kronor (samma om du betalar med SEK eller NOK), i en brevlåda.

Så norskar som är snåla åker till svensk sida och köper årskort (300 SEK) istället för att lösa på den norska sidan (300 NOK). :)

 

Jag mötte ett hundspann ifjol, från fel håll. Det är enda gången. Deras mamma kom efter förtvivlat gråtande.

 

Det är nog bara att inte någon fyllt i all information, det är alltid både klassiskt och skate.

 

Ganska stor ungdomsverksamhet för längdskidor på både norsk och svensk sida i trakten.

 

Sedan har vi en liten hoppbacke där också. Pratade med en norsk herre på drygt 75 år idag som hoppade där igår, ramlade och nu hade ont i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Helt ok, men det var lite ojämt och smalt för skate. Snökanonerna gick när vi kom runt kl 9, men de stängdes av under morgonen. De hade även bunkrat konstsnö som skulle ut nu när mildvädret kommer. Ganska imponerande att få till såpass bra förhållande på den lilla mängd natursnö som kommit.
Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut i terrängen häromkring nu:

http://youtu.be/vE3LTxp6Itc

 

Hoppas att det blir åkbara spår på söndag om det blir lite kyla. :)

Hej Vasa' date=' Bor du nära spåren eller har du koll på spåren via skidspår.se ? för är det spår tror jag att jag kommer upp på söndag.Du får gärna lämna en rapport.[/quote']

Nej, en bit ifrån men får försöka luska imorgon, är inte säkert att de uppdaterar skidspår. Beror lite på vilken gubbe som håller i spakarna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut i terrängen häromkring nu:

http://youtu.be/vE3LTxp6Itc

 

Hoppas att det blir åkbara spår på söndag om det blir lite kyla. :)

Hej Vasa' date=' Bor du nära spåren eller har du koll på spåren via skidspår.se ? för är det spår tror jag att jag kommer upp på söndag.Du får gärna lämna en rapport.[/quote']

De lägger inte ut någon snö idag så då blir det inga spår tills imorgon, finns ingen natursnö kvar.

Hoppas att de kör ut snö imorgon om det blir minus, men tyvärr verkar inte Yr.no stämma. Här visar det 2 minus men är 1 plus. :(

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut i terrängen häromkring nu:

http://youtu.be/vE3LTxp6Itc

 

Hoppas att det blir åkbara spår på söndag om det blir lite kyla. :)

Hej Vasa' date=' Bor du nära spåren eller har du koll på spåren via skidspår.se ? för är det spår tror jag att jag kommer upp på söndag.Du får gärna lämna en rapport.[/quote']

De lägger inte ut någon snö idag så då blir det inga spår tills imorgon, finns ingen natursnö kvar.

Hoppas att de kör ut snö imorgon om det blir minus, men tyvärr verkar inte Yr.no stämma. Här visar det 2 minus men är 1 plus. :(

Tråkigt att det smälter bort, och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det smälter bort, och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.

Ja lite tortyr är inte fel i brist på snö. :)

Tisdag morgon är eventuellt spåren färdiga att åka på, de kör ut snö imorgon och kommer spruta snö samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde 20 km (4x5) i Nässjö utan genomslag i går. Visserligen bara packat med rulle, men gick kanon att åka.

 

Värt resan från Gbg. Det kändes iofs åkbart i Ulricehamn också. Sen total barmark nere i Jönköping innan snön gjorde comeback igen...

Link to comment
Share on other sites

Var det i Lövhult du åkte?

Jag har funderat på att bege mig dit också men varit osäker på statusen. Inte så kul att åka från Göteborg och behöva vända...

 

Hur är terrängen? Kan man staka sig runt eller måste man ha fäste?

Yes, Lövhult. Asfaltsbanan, 5km. 3km-eljuset sas vara lite tunt så det skippade vi. Det var bra täckning hela vägen runt, med lite undantag i en uppförsbacke längst bort (lite smalt, men inga genomslag).

 

Det är inget tufft varv. Efter inledande stigning ut från stadion är det lättåkt. Det går att staka runt om du är en stark stakare, men kan nog bli slitigt efter något varv. Det är inga saxbackar, eller ens i närheten av saxbackar ska sägas.

 

Jag telefon-redigerade ihop ett klipp till en polare som du kan kika på om du vill kolla lite hur det ser ut. Tyvärr försvann ljudet på vägen till Tuben, men du ser ju iaf hur det ser ut lite halvt:

http://www.youtube.com/watch?v=yOQQ8flLyL0

 

Notera att det nog är åkbart på Ulricehamns Golfbana också. Mindre snö än i Nässjö, men ligger ju på vägen så kan vara värt att kolla in. Snömätaren i Mullsjö visar 14cm också, men oklar spårstatus. Om du svänger förbi någon av ovanstående får du gärna rapportera.

 

Vill du samåka till snön en kväll i veckan - hör av dig. Jag är inte helt svår på en genomkörare till känner jag. (På fredag blir det ju milt igen osv..)

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det smälter bort, och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.

Nå er det skiføre på Kjølen. Vi har ca 1200 m med spor og fint for skøyting. Kom å prøv de fine løypene. :)

 

Då ska det väl vara snösäkert fram till Vasaloppet, hoppas jag...

Ser att det visar 8-9 plusgrader på Annandag Jul men tycker det verkar aningens i överkant? Så varmt var det ju inte ens i värmeböljan i november.

Link to comment
Share on other sites

Synd att min bil inte var helt OK i helgen, annars hade det inte varit fel med en tur till Nässjö. Nu är den på lagning, skall vara färdig i morgon, men det blir nog svårt att peta in en tur före jul. Skall visserligen på det hållet och hugga julgran (4 mil därifrån) på fredag, men då skall det ju bli riktigt varmt, så det är tveksamt om det går + att jag börjar bli snuvig. Inte bra så här till jul, då man verkligen behöver träna för att kunna hugga in på julmaten.
Link to comment
Share on other sites

Följde upp Nässjörundan med 14km på Hulta Golfbana utanför Bollebygd (dvs bara ca 35min från Gbg). Inte alls samma glamour (...), men funkade faktiskt helt ok. Väldigt blött underlag dock. Gick igenom både här och där, men bara till gräs. Det var någon plusgrad, så kändes som det tog hårt. Smälte liksom underifrån.
Link to comment
Share on other sites

För min del var det premiär igår (20/12) på golfbanan i Ulricehamn. Prepareringen bestod av att ett antal åkare hade skejtat runt banan, några hade också åkt klassiskt vid sidan. Jag körde på mina gamla skejtskidor, och det var helt OK. Lite pinnar, gräs och slask i svackorna, men inga hugg under skidorna. Ca 5 cm snö och nollgradigt.

 

Eventuellt hinner jag till Nässjö idag för att testa spåret där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...