Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidpremiär


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
Tråkigt att det smälter bort' date=' och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.[/quote']

Nå er det skiføre på Kjølen. Vi har ca 1200 m med spor og fint for skøyting. Kom å prøv de fine løypene. :)

 

Då ska det väl vara snösäkert fram till Vasaloppet, hoppas jag...

Ser att det visar 8-9 plusgrader på Annandag Jul men tycker det verkar aningens i överkant? Så varmt var det ju inte ens i värmeböljan i november.

Blev väldigt mjöligt när mängder av kommande Northugare hade valsat runt i ett par timmar, snön har inte riktigt bundits samman än.

 

Tunnelträning utan tak...

 

Nu kommer det nysnö, hoppas det blir lite bättre då.

Annars var det fint, exakt 1000 meter runt (33 varv = 33,04 km).

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det smälter bort' date=' och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.[/quote']

Nå er det skiføre på Kjølen. Vi har ca 1200 m med spor og fint for skøyting. Kom å prøv de fine løypene. :)

 

Då ska det väl vara snösäkert fram till Vasaloppet, hoppas jag...

Ser att det visar 8-9 plusgrader på Annandag Jul men tycker det verkar aningens i överkant? Så varmt var det ju inte ens i värmeböljan i november.

Blev väldigt mjöligt när mängder av kommande Northugare hade valsat runt i ett par timmar, snön har inte riktigt bundits samman än.

 

Tunnelträning utan tak...

 

Nu kommer det nysnö, hoppas det blir lite bättre då.

Annars var det fint, exakt 1000 meter runt (33 varv = 33,04 km).

Tack för bra rapportering Vasa

Ska se om jag kan planera in en tur den 26/12, hoppas bara att det blir lite kallare än vad långtidsprognosen visar.

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt hinner jag till Nässjö idag för att testa spåret där.

Det hade varit väldigt intressant att veta hur det är där. Skidspår.se är lite dåligt uppdaterad.

 

Enligtväderleksraporten har det ju varit minusgrader sedan senaste snön kom. Det ser ju ut att vara gott om snö i Nässjö:

http://www.nnab.se/webcam/

Jag körde några varv i Nässjö i går kväll (21/12), och det blev bättre och bättre medan jag var där. När jag började fanns det inget spår, bara en upplogad vall att köra på. Efter två tröga varv var jag på väg att ge upp, men då kom pistören och började packa vallen med skoter. På sista varvet fick jag ett nypreparerat spår att åka i, underbart!

 

När jag lämnade Lövhult vid 18-tiden fanns det ett fint fast enkelspår på 10-20 cm packad snö. Inga genomslag. -2 grader och ca 10 cm snö i terrängen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra rapportering Vasa

Ska se om jag kan planera in en tur den 26/12, hoppas bara att det blir lite kallare än vad långtidsprognosen visar.

Idag var det tipptopp på morgonen, nyspårat räls.

Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.

Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :(

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra rapportering Vasa

Ska se om jag kan planera in en tur den 26/12' date=' hoppas bara att det blir lite kallare än vad långtidsprognosen visar.[/quote']

Idag var det tipptopp på morgonen, nyspårat räls.

Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.

Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :(

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då, ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.

Link to comment
Share on other sites

Idag var det tipptopp på morgonen, nyspårat räls.

Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.

Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :(

Så här såg det ut på juldagen. :)

 

http://youtu.be/7MgFy-4UEzM

Link to comment
Share on other sites

Idag var det tipptopp på morgonen' date=' nyspårat räls.

Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.

Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :([/quote']

Så här såg det ut på juldagen. :)

 

http://youtu.be/7MgFy-4UEzM

Ett extra plus för låtvalet :)

Är väl den känslan man får när man får åka på snö, "behagligt domand" ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då, ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.

Igår eftermiddag var spåren åkbara igen efter ett mycket bra arbete av Thore och Nils med kanonerna! :)

Vi körde på skarklister täckt med Blå Extra, gick att diagonala även stadionbacken med det.

 

Så här står det idag:

I skrivende stund kommer det snø. Så fort det holder opp vil det bli preparert løyper.

Link to comment
Share on other sites

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då' date=' ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.[/quote']

Igår eftermiddag var spåren åkbara igen efter ett mycket bra arbete av Thore och Nils med kanonerna! :)

Vi körde på skarklister täckt med Blå Extra, gick att diagonala även stadionbacken med det.

 

Så här står det idag:

I skrivende stund kommer det snø. Så fort det holder opp vil det bli preparert løyper.

Hur ser det ut där uppe nu Vasa? Tror du det kan vara åkbart på söndag

Link to comment
Share on other sites

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då' date=' ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.[/quote']

Igår eftermiddag var spåren åkbara igen efter ett mycket bra arbete av Thore och Nils med kanonerna! :)

Vi körde på skarklister täckt med Blå Extra, gick att diagonala även stadionbacken med det.

 

Så här står det idag:

I skrivende stund kommer det snø. Så fort det holder opp vil det bli preparert løyper.

Hur ser det ut där uppe nu Vasa? Tror du det kan vara åkbart på söndag

Tjena! :)

Det lär vara åkbart, har varit så sedan nyårsafton. Hoppas de får till hela banan, börjar bli tradigt att cirkla runt på 1-kilometersslingan.

Var 49 bilar på parkeringen nu ikväll när jag räknade, klubbträningar.

Link to comment
Share on other sites

Igår eftermiddag var spåren åkbara igen efter ett mycket bra arbete av Thore och Nils med kanonerna! :)

Vi körde på skarklister täckt med Blå Extra' date=' gick att diagonala även stadionbacken med det.

 

Så här står det idag:

[i']I skrivende stund kommer det snø. Så fort det holder opp vil det bli preparert løyper.[/i]

Hur ser det ut där uppe nu Vasa? Tror du det kan vara åkbart på söndag

Tjena! :)

Det lär vara åkbart, har varit så sedan nyårsafton. Hoppas de får till hela banan, börjar bli tradigt att cirkla runt på 1-kilometersslingan.

Var 49 bilar på parkeringen nu ikväll när jag räknade, klubbträningar.

Hej hej Vasa.

Jag och en kompis kommer upp på söndag efter den tävlingen som ska vara mellan 11 o 13.

Kanske vi ses?

Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut där uppe nu Vasa? Tror du det kan vara åkbart på söndag

Tjena! :)

Det lär vara åkbart' date=' har varit så sedan nyårsafton. Hoppas de får till hela banan, börjar bli tradigt att cirkla runt på 1-kilometersslingan.

Var 49 bilar på parkeringen nu ikväll när jag räknade, klubbträningar.[/quote']

Hej hej Vasa.

Jag och en kompis kommer upp på söndag efter den tävlingen som ska vara mellan 11 o 13.

Kanske vi ses?

Tänkte precis uppmärksamma dig om tävlingen, jo får ta mig dit då om inget oväntat inträffar. :)

 

Här är en video från idag:

Link to comment
Share on other sites

Idag var det den riktiga SKIDPREMIÄREN för säsongen. Vår utmärkte spårmakare i Växjö Sune E. hade fått till ett 5 km-spår på Araby golfbana. Det var riktigt bra förhållande i det nollgradiga föret, körde 2 varv med ruggat innan det blev nermörkt och svårt att se spåret. Fantastiskt att det går att få till ett så bra spårunderlag med så lite snö ca 7-8 cm, men det är tack vare att det sitter en uppsamlare som en bakvänd plog framför spårkälken, som gör att det går att ta tillvara på snön.

 

Tänk om vi hade fått behålla det här fina spåret nu, så att man kunde komma igång med skidträningen på allvar !

Link to comment
Share on other sites

Det var förvisso en bra skidpremiär igår, känns lite i ljumskarna, vilket visar att träningen var behövlig. Men säg den glädje som varar...

Körde förbi golfbanan i em och av spåren syntes inte ett spår, de var spårlöst borta, bara den gröna gräsmattan grinade föraktfullt mot mig. Kände lite med min vän spårmakaren, som fått allt jobb spolierat på mindre än ett dygn...

 

Det krävs en stor portion tålamod av både spårmakare och skidåkare för att inte tappa sugen - nu blir det att vänta på att kung Bore skall återvända igen.

Link to comment
Share on other sites

Det var förvisso en bra skidpremiär igår, känns lite i ljumskarna, vilket visar att träningen var behövlig. Men säg den glädje som varar...

Körde förbi golfbanan i em och av spåren syntes inte ett spår, de var spårlöst borta, bara den gröna gräsmattan grinade föraktfullt mot mig. Kände lite med min vän spårmakaren, som fått allt jobb spolierat på mindre än ett dygn...

 

Det krävs en stor portion tålamod av både spårmakare och skidåkare för att inte tappa sugen - nu blir det att vänta på att kung Bore skall återvända igen.

Den bittra sanningen!

Men nu väntar kallare väder, kan hoppas på att Alvesta tillverkar en massa snö.

Link to comment
Share on other sites

Här i Luleå har vi det omvända problemet, det snöar hela tiden så snart får vi göra som Björnen och gå i ide. Men skämt åsido förstår jag ju hur oförskämt gynnade vi i Luleå är, jag har ju hela tiden Uppsala att jämföra med. JAG anser att om det funnits någon driftig person i Luleå så skulle vårt fantastiska Ormbergsområde kunna bli Sveriges skidmekka med en serie skidhotell och tillhörande aktiviteter i närheten (vi har ju hur mycket mark som helst att byga på) Alltid snösäkert och si så där 20 km. kanonspår, och numera tom ett nyanlagt rent tävlingsspår.

Och det är ju superlätt och billigt att flyga till Luleå, t.ex. c.a 1 tim och 500 kr från Stockholm. Man kan faktiskt åka bara över dagen och åka si så där ett 5-7 mila pass.

Och dessutom få förmånen att då och passera en lite skidtokig Professor, vars åkförmåga inte längre hänger med entusiasmen....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...