Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidpremiär

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 396 inlägg

Var det i Lövhult du åkte?
Jag har funderat på att bege mig dit också men varit osäker på statusen. Inte så kul att åka från Göteborg och behöva vända...

Hur är terrängen? Kan man staka sig runt eller måste man ha fäste?

Yes, Lövhult. Asfaltsbanan, 5km. 3km-eljuset sas vara lite tunt så det skippade vi. Det var bra täckning hela vägen runt, med lite undantag i en uppförsbacke längst bort (lite smalt, men inga genomslag).

Det är inget tufft varv. Efter inledande stigning ut från stadion är det lättåkt. Det går att staka runt om du är en stark stakare, men kan nog bli slitigt efter något varv. Det är inga saxbackar, eller ens i närheten av saxbackar ska sägas.

Jag telefon-redigerade ihop ett klipp till en polare som du kan kika på om du vill kolla lite hur det ser ut. Tyvärr försvann ljudet på vägen till Tuben, men du ser ju iaf hur det ser ut lite halvt:

Notera att det nog är åkbart på Ulricehamns Golfbana också. Mindre snö än i Nässjö, men ligger ju på vägen så kan vara värt att kolla in. Snömätaren i Mullsjö visar 14cm också, men oklar spårstatus. Om du svänger förbi någon av ovanstående får du gärna rapportera.

Vill du samåka till snön en kväll i veckan - hör av dig. Jag är inte helt svår på en genomkörare till känner jag. (På fredag blir det ju milt igen osv..)
------------------
- Hel och ren? -

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
Det var en bra rapport!

Det värsta är att jag troligtvis inte har möjlighet att åka annat än på fredag. Får hoppas att kylan håller i sig till dess.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Lite dåligt glid för kompisen där. ;)

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg
Premmiäråkte i Hågadalen i Uppsala i går kväll. Det går, men det var en del surhål och öppna diken, eftersom det inte är någon tjäle.

Göllet

Göllet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg
En dm i Hindås nuu...

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Tråkigt att det smälter bort, och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.

Nå er det skiføre på Kjølen. Vi har ca 1200 m med spor og fint for skøyting. Kom å prøv de fine løypene. :)

Då ska det väl vara snösäkert fram till Vasaloppet, hoppas jag...
Ser att det visar 8-9 plusgrader på Annandag Jul men tycker det verkar aningens i överkant? Så varmt var det ju inte ens i värmeböljan i november.

Redigerat av Vasa, 20 december 2011 - 14:01 .

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 396 inlägg

Lite dåligt glid för kompisen där. ;)

Tejp i nysnö u know... Frös i "lite". :-D
------------------
- Hel och ren? -

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg
Synd att min bil inte var helt OK i helgen, annars hade det inte varit fel med en tur till Nässjö. Nu är den på lagning, skall vara färdig i morgon, men det blir nog svårt att peta in en tur före jul. Skall visserligen på det hållet och hugga julgran (4 mil därifrån) på fredag, men då skall det ju bli riktigt varmt, så det är tveksamt om det går + att jag börjar bli snuvig. Inte bra så här till jul, då man verkligen behöver träna för att kunna hugga in på julmaten.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 396 inlägg
Följde upp Nässjörundan med 14km på Hulta Golfbana utanför Bollebygd (dvs bara ca 35min från Gbg). Inte alls samma glamour (...), men funkade faktiskt helt ok. Väldigt blött underlag dock. Gick igenom både här och där, men bara till gräs. Det var någon plusgrad, så kändes som det tog hårt. Smälte liksom underifrån.
------------------
- Hel och ren? -

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg
För min del var det premiär igår (20/12) på golfbanan i Ulricehamn. Prepareringen bestod av att ett antal åkare hade skejtat runt banan, några hade också åkt klassiskt vid sidan. Jag körde på mina gamla skejtskidor, och det var helt OK. Lite pinnar, gräs och slask i svackorna, men inga hugg under skidorna. Ca 5 cm snö och nollgradigt.

Eventuellt hinner jag till Nässjö idag för att testa spåret där.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Det hade varit väldigt intressant att veta hur det är där. Skidspår.se är lite dåligt uppdaterad.

Enligtväderleksraporten har det ju varit minusgrader sedan senaste snön kom. Det ser ju ut att vara gott om snö i Nässjö:
http://www.nnab.se/webcam/

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Tråkigt att det smälter bort, och inte kan man åka rullskidor heller för här har det kommit 5mm snö, får väl göra ett försök på maran i skiergen så mn får några timmars stakträning.

Nå er det skiføre på Kjølen. Vi har ca 1200 m med spor og fint for skøyting. Kom å prøv de fine løypene. :)

Ser att det visar 8-9 plusgrader på Annandag Jul men tycker det verkar aningens i överkant? Så varmt var det ju inte ens i värmeböljan i november.

Blev väldigt mjöligt när mängder av kommande Northugare hade valsat runt i ett par timmar, snön har inte riktigt bundits samman än.

Tunnelträning utan tak...

Nu kommer det nysnö, hoppas det blir lite bättre då.
Annars var det fint, exakt 1000 meter runt (33 varv = 33,04 km).

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Blev väldigt mjöligt när mängder av kommande Northugare hade valsat runt i ett par timmar, snön har inte riktigt bundits samman än.

Tunnelträning utan tak...

Nu kommer det nysnö, hoppas det blir lite bättre då.
Annars var det fint, exakt 1000 meter runt (33 varv = 33,04 km).

Tack för bra rapportering Vasa
Ska se om jag kan planera in en tur den 26/12, hoppas bara att det blir lite kallare än vad långtidsprognosen visar.
hellre än bra

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Det hade varit väldigt intressant att veta hur det är där. Skidspår.se är lite dåligt uppdaterad.

Enligtväderleksraporten har det ju varit minusgrader sedan senaste snön kom. Det ser ju ut att vara gott om snö i Nässjö:
http://www.nnab.se/webcam/

Jag körde några varv i Nässjö i går kväll (21/12), och det blev bättre och bättre medan jag var där. När jag började fanns det inget spår, bara en upplogad vall att köra på. Efter två tröga varv var jag på väg att ge upp, men då kom pistören och började packa vallen med skoter. På sista varvet fick jag ett nypreparerat spår att åka i, underbart!

När jag lämnade Lövhult vid 18-tiden fanns det ett fint fast enkelspår på 10-20 cm packad snö. Inga genomslag. -2 grader och ca 10 cm snö i terrängen.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg
Skidpremiär på Hallby i Jönköping igår. Rekomenderas inte förrän det kommer mer snö!

De har plattat med skoter, men nån traktor har varit inne och kört på spåret och rivit upp jord och sten. Fick flertalet hugg och fula repor i skidorna.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
Idag blev det premiär för mig - i Hindås. Förutsättningarna var ju inte dom bästa med 0 - +1 men spåren var okay. Ute på ängarna var det inte så mycket genomslag, däremot i skogen.

Blev över 2 mil och på slutet var spåren väldigt sladdriga.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Idag blev det säsongspremiär för min del. 28km i Grönklitt och en skön känsla i kroppen. Nu är vägspåren inte de roligaste att åka men bara att få åka på snö överväger.

Sedan blev det lutfisk till middag så nu mår man som en prins :)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Ska se om jag kan planera in en tur den 26/12, hoppas bara att det blir lite kallare än vad långtidsprognosen visar.

Idag var det tipptopp på morgonen, nyspårat räls.
Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.
Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :(

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.
Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :(

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då, ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.
hellre än bra

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Så här såg det ut på juldagen. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar