Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidpremiär

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Ser inte ut att bli någon snö före Jizerska ... :(

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Idag var det tipptopp på morgonen, nyspårat räls.
Tyvärr tog det hårt under dagen så det var en del genomslag när jag slutade åka vid 13-tiden.
Med den temperatur som är nu (7,5 plus), rejäl blåst och regn blir det nog inte åkbart imorgon som är något värt i varje fall. :(

Så här såg det ut på juldagen. :)

Ett extra plus för låtvalet :)
Är väl den känslan man får när man får åka på snö, "behagligt domand" ;)

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg
Hamnade i fel tråd naturligtvis..

Redigerat av Pjärry, 29 december 2011 - 15:15 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Ett extra plus för låtvalet :)
Är väl den känslan man får när man får åka på snö, "behagligt domand" ;)

Det är bra med skidåkningen att det behövs inga tillsatser för att hamna i konstiga tillstånd om man åker nog länge. :)

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då, ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.

Igår eftermiddag var spåren åkbara igen efter ett mycket bra arbete av Thore och Nils med kanonerna! :)
Vi körde på skarklister täckt med Blå Extra, gick att diagonala även stadionbacken med det.

Så här står det idag:
I skrivende stund kommer det snø. Så fort det holder opp vil det bli preparert løyper.

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Okej får väl bli rullskidor eller skierg i morgon då, ser ut att bli lite bättre väder från torsdag och framåt, hopps nu att det stämmer, vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ.

Igår eftermiddag var spåren åkbara igen efter ett mycket bra arbete av Thore och Nils med kanonerna! :)
Vi körde på skarklister täckt med Blå Extra, gick att diagonala även stadionbacken med det.

Så här står det idag:
I skrivende stund kommer det snø. Så fort det holder opp vil det bli preparert løyper.

Hur ser det ut där uppe nu Vasa? Tror du det kan vara åkbart på söndag
hellre än bra

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Så här står det idag:

Tjena! :)
Det lär vara åkbart, har varit så sedan nyårsafton. Hoppas de får till hela banan, börjar bli tradigt att cirkla runt på 1-kilometersslingan.
Var 49 bilar på parkeringen nu ikväll när jag räknade, klubbträningar.

Redigerat av Vasa, 05 januari 2012 - 22:34 .

mellerudarn

mellerudarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg

Så här står det idag:

Det lär vara åkbart, har varit så sedan nyårsafton. Hoppas de får till hela banan, börjar bli tradigt att cirkla runt på 1-kilometersslingan.

Hej hej Vasa.
Jag och en kompis kommer upp på söndag efter den tävlingen som ska vara mellan 11 o 13.
Kanske vi ses?
hellre än bra

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Hej hej Vasa.
Jag och en kompis kommer upp på söndag efter den tävlingen som ska vara mellan 11 o 13.
Kanske vi ses?

Tänkte precis uppmärksamma dig om tävlingen, jo får ta mig dit då om inget oväntat inträffar. :)

Här är en video från idag:

Redigerat av Vasa, 06 januari 2012 - 18:52 .

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg
Idag var det den riktiga SKIDPREMIÄREN för säsongen. Vår utmärkte spårmakare i Växjö Sune E. hade fått till ett 5 km-spår på Araby golfbana. Det var riktigt bra förhållande i det nollgradiga föret, körde 2 varv med ruggat innan det blev nermörkt och svårt att se spåret. Fantastiskt att det går att få till ett så bra spårunderlag med så lite snö ca 7-8 cm, men det är tack vare att det sitter en uppsamlare som en bakvänd plog framför spårkälken, som gör att det går att ta tillvara på snön.

Tänk om vi hade fått behålla det här fina spåret nu, så att man kunde komma igång med skidträningen på allvar !

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg
Det var förvisso en bra skidpremiär igår, känns lite i ljumskarna, vilket visar att träningen var behövlig. Men säg den glädje som varar...
Körde förbi golfbanan i em och av spåren syntes inte ett spår, de var spårlöst borta, bara den gröna gräsmattan grinade föraktfullt mot mig. Kände lite med min vän spårmakaren, som fått allt jobb spolierat på mindre än ett dygn...

Det krävs en stor portion tålamod av både spårmakare och skidåkare för att inte tappa sugen - nu blir det att vänta på att kung Bore skall återvända igen.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Det var förvisso en bra skidpremiär igår, känns lite i ljumskarna, vilket visar att träningen var behövlig. Men säg den glädje som varar...
Körde förbi golfbanan i em och av spåren syntes inte ett spår, de var spårlöst borta, bara den gröna gräsmattan grinade föraktfullt mot mig. Kände lite med min vän spårmakaren, som fått allt jobb spolierat på mindre än ett dygn...

Det krävs en stor portion tålamod av både spårmakare och skidåkare för att inte tappa sugen - nu blir det att vänta på att kung Bore skall återvända igen.

Den bittra sanningen!
Men nu väntar kallare väder, kan hoppas på att Alvesta tillverkar en massa snö.
VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 135 inlägg
Här i Luleå har vi det omvända problemet, det snöar hela tiden så snart får vi göra som Björnen och gå i ide. Men skämt åsido förstår jag ju hur oförskämt gynnade vi i Luleå är, jag har ju hela tiden Uppsala att jämföra med. JAG anser att om det funnits någon driftig person i Luleå så skulle vårt fantastiska Ormbergsområde kunna bli Sveriges skidmekka med en serie skidhotell och tillhörande aktiviteter i närheten (vi har ju hur mycket mark som helst att byga på) Alltid snösäkert och si så där 20 km. kanonspår, och numera tom ett nyanlagt rent tävlingsspår.
Och det är ju superlätt och billigt att flyga till Luleå, t.ex. c.a 1 tim och 500 kr från Stockholm. Man kan faktiskt åka bara över dagen och åka si så där ett 5-7 mila pass.
Och dessutom få förmånen att då och passera en lite skidtokig Professor, vars åkförmåga inte längre hänger med entusiasmen....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar