Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utrustningtips för nybörjare


Peter

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har nu anmält mig till nästa års vasalopp och har i ca 2 månader tränat löpning. Måste dock erkänna att jag inte är van vid att träna, men jag har en relativt god grundkondition och ligger ca 6 kg över min matchvikt. Mitt mål att klara Vasaloppet på 9 timmar. Tyvärr har jag heller inte någon större vana av skidåkning förutom att jag åkt ca 10 mil i år. (Inget innan dess).

 

Eftersom jag inte är en van skidåkare ska jag nu köpa utrustning inför sommaren och nästa vinter. Jag börjar helt från noll när det gäller utrustning och behöver därför köpa följande:

 

* Rullskidor

* Vanliga skidor

* Pjäxor

* Stavar

 

Jag är mycket tacksam för tips angående ovanstående utrustning. Vad ska man köpa? Bra Märken? Bra återförsäljare? Jag kan tänka mig att lägga ner pengar så jag får en "medelbra" utrustning. Även träningstips är mycket intressanta.

 

Tack på förhand

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

 

Först skulle jag rekommendera ett vanligt vasaloppspaket bestående av typ fisher scs skidor, swix ct5 stavar och salomon active8 pjäxor.

 

Själv kör jag pro-ski c2 rullskidor men jag tror inte det är nån jätteskillnad mellan de olika märkena så det funkar nog vilket som. Tänk på att köpa specialtrugor till stavarna för asfaltsbruk.

 

Håll träningen enkel men regelbunden ett par gånger i veckan så kommer du klara 9h utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...