Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Omkörning i spåret


JwG

Recommended Posts

Vad gäller egentligen vid omkörning när det bara finns ett spår? Verkar som åsikterna går isär rätt ordentligt! Har fått ett par riktigt sura kommentarer när jag på ett vänligt sätt bett om ursäkt för att få köra om.

Vid backar, slakmotor mm med lössnö vid sidan av spåret kan det ju vara rätt svårt att komma förbi. Tycker själv att det är själklart att lämna plats om det kommer någon snabbare åkare bakom.

 

Vad säger ni, finns det någon generell policy här?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Finns det plats så går jag förbi, om inte brukar jag först snörvla, hosta eller föra väsen, hjälper inte det ber jag framförvarande att stiga åt sidan. Det måste ju vara bättre att flytta på sig än att ha någon i hasorna som vill om. För mig är det policy att stiga åt sidan.
Link to comment
Share on other sites

Frågan har stötts och blötts här i flera omgångar tidigare säsonger utan att nå enighet.

 

Jag tycker att det beror på hur spåren ser ut. Fallet med "singletrack" med rejält med lössnö på sidorna kräver ju någon form av samarbete mellan den snabba och den långsamma. Är det däremot hårt på sidorna, fler spår, eller en skejtbädd bredvid, tycker jag att det är betydligt lättare för den upphinnande (som oftast har klart bättre teknik) att ta ett par snabba skejtskär förbi än att faster Agda ska behöva vingla ur sitt spår för att släppa förbi den upphinnande. Detta avser träning och motionsåkning. När det är tävling är det andra bullar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker grundtanken är att alla ska ha rätt att ha en trevlig tur i spåret.

 

Alltså tycker jag inte några som kör väldigt långsamt ska behöva lägga en majoritet av sin tid i spåret med att kliva åt sidan och släppa fram andra. Vilket kan hända om det blir mycket folk.

 

Var glada när folk flyttar sig och säg tack, se svåra omkörningar i lössnön som bra träning och skidturen kommer bli betydligt trevligare för alla.

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm gäller inte "urspår-regeln" på många ställen. Ågesta har väl tom satt upp lappar o info om detta. Finns ingen skidkultur här känns det som även om det faktiskt blivit bättre med de senaste snörika vintrarna.

 

Ofta händer det att den "långsamma" ökar farten när man själv pulsar i djupsnön bredvid för omkörning. Det är lite jobbigt...

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm gäller inte "urspår-regeln" på många ställen. Ågesta har väl tom satt upp lappar o info om detta. Finns ingen skidkultur här känns det som även om det faktiskt blivit bättre med de senaste snörika vintrarna.

 

Ofta händer det att den "långsamma" ökar farten när man själv pulsar i djupsnön bredvid för omkörning. Det är lite jobbigt...

Perfekt impulsträning då med andra ord, han gör dig en tjänst ;)

 

Jag förstår vad du menar, men om man anpassar reglerna efter de idioter som i alla fall alltid bara kommer att se till sig själv och förmodligen kommer att skita i reglerna så kommer de bara att leda till att stämingen försämras för oss andra också.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller föresten om man möts i samma spår? (Det finns bara ett)

 

Jag fick höra av en gubbe att "du vet väl att nerför har företräde", problemet var bara att jag kom i den markerade åkriktningen men det tog han inte som argument. Dessutom hade andra fru som åke före klivit ur spåret...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidigare, kommer man ikapp nån som vägrar flytta på sig är det väl bara att åka precis bakom en liten stund och kanske trampa lite lätt på skidorna så kommer nog personen att tröttna ganska omgående. Skulle det inte hjälpa får man väl börja kommentera tekniken lite... :)
Link to comment
Share on other sites

Perfekt impulsträning då med andra ord, han gör dig en tjänst ;)

Jo, men nu hade ju min coach (dvs jag själv...) lagt in ett pass där jag inte fick överskrida 85 % av maxpuls... ;)

 

Själv tycker jag allra bäst om när det är dubbelspår för då kan alla samsas. Finns faktiskt på en hel del ställen i Stockholm. Mycket bra tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte man kan kräva att åkare framför (även om de är flera) ska hoppa ut spåret bara för att jag kör snabbare.

Visst är det surt att ge sig ut i lössnö om man har bra rytm i ett singelspår, men det skapar bara otrevlig stämning om man ska ropa åt folk att flytta sig.

I dubbelspår brukar jag hosta till eller försiktigt säga ursäkta.

Om någon däremot håller ytterspår in en tävling har jag inga problem att ryta till :)

Link to comment
Share on other sites

Varför ropar efter regler?

 

Varför inte handlar med känslighet för den givna situationen och för de beteenden som personligheterna vi träffar visar... Ibland tar vi initiativ, ibland låter vi någon annan visar vägen...

 

Det spelar även roll om det är flera som har samma hastighet och om jag är själv eller i grupp.

 

Även terrängen och spårets tillstånd spelar roll. Finns det naturliga ställen där man kan släppa förbi när det är enkelspår? Bred upptrampade uppförsbackar. När man bör släppa förbi? T ex inför nerfarter osv.

 

Ser det som ett evigt spel, som precis som i kärleken inte har några regler. Människan äro outgrundlig.

 

Naturligtvis avtar känsligheten ju längre träningspasset lider ...och kan vara obefintligt vid stor vilja till framstående placeringar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker grundtanken är att alla ska ha rätt att ha en trevlig tur i spåret.
Varför ropar efter regler?

 

Varför inte handlar med känslighet för den givna situationen och för de beteenden som personligheterna vi träffar visar... Ibland tar vi initiativ, ibland låter vi någon annan visar vägen...

 

Det spelar även roll om det är flera som har samma hastighet och om jag är själv eller i grupp.

 

Även terrängen och spårets tillstånd spelar roll. Finns det naturliga ställen där man kan släppa förbi när det är enkelspår? Bred upptrampade uppförsbackar. När man bör släppa förbi? T ex inför nerfarter osv.

 

Ser det som ett evigt spel, som precis som i kärleken inte har några regler. Människan äro outgrundlig.

 

Naturligtvis avtar känsligheten ju längre träningspasset lider ...och kan vara obefintligt vid stor vilja till framstående placeringar...

det var ju klokt resonerat, nästan lite vackert

 

 

 

man ska ju också ha klart för sig att den egna förmågan att navigera runt sina lagg tyvärr inte alltid delas av andra.

 

många som är ute och "går" skidor har så dålig balans och är så spända att dom nästan snubblar bara av att man kör om dom. dom kanske helt enkelt knappt klarar att ta det där steget ut ur spåret.

 

det som däremot gör att mina horn växer är alla dessa förhållandevis trimmade damer i 40-års åldern som, vad dom än gör med sina väninnor, måste bädda in hela aktiviteten i ett konstant flöde av babbel, vilket får till följd att dom alltid måste gå/dra barnvagnar/åka skidor/springa bredvid varandra.

 

att behöva gå ut i mittensträngen där det är två-filigt, för att köra om, är möjligtvis ok, om ens då, om ett barn vid något undantagsfall förirrat sig, men absolut inte bara för att pladdriga tanter just bara ska få pladdra.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller föresten om man möts i samma spår? (Det finns bara ett)

 

Jag fick höra av en gubbe att "du vet väl att nerför har företräde", problemet var bara att jag kom i den markerade åkriktningen men det tog han inte som argument. Dessutom hade andra fru som åke före klivit ur spåret...

Jo, i tex Bruksvallarna finns alt fanns en skylt med lite regler och där stod bla att skidåkare nerför har förtur. Men det är väl bara ren självbevarelsedrift att flytta på sig om det kommer någon i 70 knyck nedför en backe. Annars finns väl också en gammal regel om att man har en skida var i spåret men den har jag aldrig provat att efterleva :)

 

Jag tycker du sätter huvudet på spiken med att alla ska få ha en trevlig tur i spåret. Den ska jag ta med mig!

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller föresten om man möts i samma spår? (Det finns bara ett)

 

Jag fick höra av en gubbe att "du vet väl att nerför har företräde"' date=' problemet var bara att jag kom i den markerade åkriktningen men det tog han inte som argument. Dessutom hade andra fru som åke före klivit ur spåret...[/quote']

Jo, i tex Bruksvallarna finns alt fanns en skylt med lite regler och där stod bla att skidåkare nerför har förtur. Men det är väl bara ren självbevarelsedrift att flytta på sig om det kommer någon i 70 knyck nedför en backe. Annars finns väl också en gammal regel om att man har en skida var i spåret men den har jag aldrig provat att efterleva :)

 

Jag tycker du sätter huvudet på spiken med att alla ska få ha en trevlig tur i spåret. Den ska jag ta med mig!

Fast jag hade högre fart uppför än han hade utför :)

 

Men då hade han lite på föttern då och hade väl börjat på en del av bana som inte hade åkriktningen utsatt.

Link to comment
Share on other sites

I tunneln igår stod en grupp med ett tiotal småbarn parkerade tvärs över tunnelns bredd i slutet av en brant nedförsbacke alldeles efter en kurva. Jag lyckades ropa och klämma mig förbi mellan spåret och cementväggen så inget hände. Men man undrar ju lite hur ledarna tänker som parkerar ett gäng småbarn på detta vis. Det händer lite då och då att man råkar ut för folk som står mitt i spåret i nedförsbackar men då är det oftast fråga om turister som inte har så stor skidvana.
Link to comment
Share on other sites

I tunneln igår stod en grupp med ett tiotal småbarn parkerade tvärs över tunnelns bredd i slutet av en brant nedförsbacke alldeles efter en kurva. Jag lyckades ropa och klämma mig förbi mellan spåret och cementväggen så inget hände. Men man undrar ju lite hur ledarna tänker som parkerar ett gäng småbarn på detta vis. Det händer lite då och då att man råkar ut för folk som står mitt i spåret i nedförsbackar men då är det oftast fråga om turister som inte har så stor skidvana.

Då förstår du varför jag har nedförsbackeskräck i tunneln.

 

Ryktas för övrigt att det var bjorn12 som agerade stuntman i detta klipp:

Link to comment
Share on other sites

Se till att om möjligt inte tappa momentum. Om man kommer ikapp med högre fart än framförvarande så kan man kasta sig ut i lössnön och oftast komma förbi ganska snabbt och smidigt tack vare farten man har med sig. Detta gör man lämpligen så tyst och diskret som möjligt ("stealth"-omkörning). Börjar man harkla sig så är det risk att framförvarande kliver åt sidan i precis fel ögonblick med risk för kollision.
Link to comment
Share on other sites

Angående regeln i Funsäsdalen där utförsåkande har företräde, tycker jag den är helt idiotisk, kommer man ned för så är det ju bara att kliva ur spåret, än att dom som kämpar uppför skall hålla koll och kliva ur spåret. Bara min mening.

Håller med om detta!

Link to comment
Share on other sites

Angående regeln i Funsäsdalen där utförsåkande har företräde' date=' tycker jag den är helt idiotisk, kommer man ned för så är det ju bara att kliva ur spåret, än att dom som kämpar uppför skall hålla koll och kliva ur spåret. Bara min mening.[/quote']

Håller med om detta!

Jag med, dock kan det för mycket ovana åkare vara väldigt läskigt med nedförsbackarna och att gå ur spåret skulle kunna vara förenat med livsfara (tror de iaf), så viss förståelse kan man kanske ha.

Men i normalfallet är det ju oändligt mycket smidigare om den som åker utför går ur spår.

Link to comment
Share on other sites

Var och åkte i Ågesta igår och idag på elljusspåret. Igår när jag blev ikapp åkt så gick jag åt sidan nästan varje gång förutom dom gångerna personen bakom kom tyst och helt plötsligt bara var förbi mig. Nästan varje person jag dock släppte fram genom att gå ur spår och köra på sidan i lössnön så snällt och trevligt Tack, men även. "Du vet väl att det är vi som kör om som ska gå ur spår" - Jahop tänkte jag men eftersom jag är väldigt ny så kände jag att jag tar den lite segare lössnön som lite gratis villa men ändå kunna röra mig framåt.

 

Så idag när jag var ute i spåret, och det var ungefär likadant och jag precis kommit igång och det var uppförsbacke så kommer det ikapp en åkare bakom mig, som harkla sig (innan läst denna tråden så hajade jag inte vad han menade, vilket jag gjorde nu efteråt alltså.) Jag förstod som sagt inte och gick inte ur spår utan kämpade på i min maxfart upp för backen. Och tänkte på det alla hade sagt till mig igår, "Den som kör om går ur spår", helt plötsligt får jag en vad jag uppfattar lite sur kommentar om kan du inte gå ur spår. Och sådant kan få mig väldigt irriterad så jag var nog inte den snällaste personen när jag svarade tillbaka men jag gick i varje fall ur spår. (Så var det någon här på forumet så ber jag om ursäkt om jag var otrevlig, iofs annars också men blir svårt). Jag har ju ännu inte hunnit lära mig alla vett och etikett regler som gäller i skidspåren då jag åkt skidor nu i drygt en vecka, men sådant tar inte folk hänsyn till att det finns sådana som mig utan istället blir väldigt sura omgående när man gör fel.

 

Hur fungerar det egentligen på Ågesta? Är det som denna tråd verkar vara, varierande åsikter eller är det som någon i tråden hade skrivit att det finns någon lapp uppsatt om detta? Jag har ännu inte lokaliserat någon sådan i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Var och åkte i Ågesta igår och idag på elljusspåret. Igår när jag blev ikapp åkt så gick jag åt sidan nästan varje gång förutom dom gångerna personen bakom kom tyst och helt plötsligt bara var förbi mig. Nästan varje person jag dock släppte fram genom att gå ur spår och köra på sidan i lössnön så snällt och trevligt Tack, men även. "Du vet väl att det är vi som kör om som ska gå ur spår" - Jahop tänkte jag men eftersom jag är väldigt ny så kände jag att jag tar den lite segare lössnön som lite gratis villa men ändå kunna röra mig framåt.

 

Så idag när jag var ute i spåret, och det var ungefär likadant och jag precis kommit igång och det var uppförsbacke så kommer det ikapp en åkare bakom mig, som harkla sig (innan läst denna tråden så hajade jag inte vad han menade, vilket jag gjorde nu efteråt alltså.) Jag förstod som sagt inte och gick inte ur spår utan kämpade på i min maxfart upp för backen. Och tänkte på det alla hade sagt till mig igår, "Den som kör om går ur spår", helt plötsligt får jag en vad jag uppfattar lite sur kommentar om kan du inte gå ur spår. Och sådant kan få mig väldigt irriterad så jag var nog inte den snällaste personen när jag svarade tillbaka men jag gick i varje fall ur spår. (Så var det någon här på forumet så ber jag om ursäkt om jag var otrevlig, iofs annars också men blir svårt). Jag har ju ännu inte hunnit lära mig alla vett och etikett regler som gäller i skidspåren då jag åkt skidor nu i drygt en vecka, men sådant tar inte folk hänsyn till att det finns sådana som mig utan istället blir väldigt sura omgående när man gör fel.

 

Hur fungerar det egentligen på Ågesta? Är det som denna tråd verkar vara, varierande åsikter eller är det som någon i tråden hade skrivit att det finns någon lapp uppsatt om detta? Jag har ännu inte lokaliserat någon sådan i varje fall.

enda gången jag tycker den omkörande åkaren kan kräva hänsyn är när den långsamme blockerar spåret i en uppförsbacke genom att "saxa", eller liknande

 

för mig är det solklart när man åker alpint måste man visa hänsyn till dom nedanför även om dom plötsligt slår på en helt annan riktning. och när man åker längd är det den snabba som får gå ut och byta spår.

 

om det finns gott om utrymme behöver du inte bry dig ett smack, skulle jag vilja säga, den som inte tar sig förbi då är inte värd att kalla sig skidåkare.

 

är det däremot svårt att komma förbi, ex motlut och dåligt med åkbart utrymme brevid dig kan man slå ner lite på farten och kanske gå ut med en skida ur spåret.

Link to comment
Share on other sites

Såna här trådar får mig att vilja parkera skotern för gott och fullkomligt ge fan i att dra en meter spår till.

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok, men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.

 

Kan man inte acceptera att skidspår sköts av en skidklubb för dess verksamhet så undrar jag om man också tycker att det är ok att lira lite brännboll på fotbollsplanen under fotbollslagets träning?

 

Kan ju tillägga att jag inte tillhör kategorin snabbare... Men jag kliver snällt åt sidan ändå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...