Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jämföra tider i VL


Roller

Recommended Posts

Jag tycker att det är intressanta att försöka på olika sätt att jämföra ens egen prestation på VL mellan olika år och har efter många år konstaterat att det är ganska svårt. På eett lopp som ex.vis Göteborgsvarvet känns det ganska klart att man kan gå på tiden. Så dock inte på VL och den enda anledningen är väl att tills skillnad från löplopp, så påverkas tiden i VL väldigt mkt av föret.

En kanske bättre jämförelse är att jämföra placeringar. Detta är dock heller inte helt okomplicerat. 1989 så hade jag placeringen 2000 (ca) och i år 2700. Till saken hör att det 1989 startade ca 9000 åkare medan det i år startade ca 13000. Därför kanske man bör jämföra andelen åkare som åker bättre än en själv...(vi bortser alltså från ev ålderseffekter)

De senaste åren har det varit ungefär lika många startande, men är det någon som vet vad som hände mellan 2003 och 2004. Själv åkte jag 2003 på ca 6.35, medan jag 2004 åkte på 6.09 men med ungefär samma placering. Vad hände där? Om jag kommer ihåg rätt var det ungefärligen normalför bägge åren. Om det var så, varför fick jag då inte en bätter placering? Var det någon nyrekrytering av bra åkare 2004 eller?

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta vasalopps åkare (gubbar & motionärer) snackar bara tider, det borde vara intressantare att snacka placering. Iof så kan väll medaljtiden vara en bra målsättning och ett bra sätt att jämföra sin prestation med. Men jag tror att placeringen ändå är det bästa att jämföra.
Link to comment
Share on other sites

Dom flesta vasalopps åkare (gubbar & motionärer) snackar bara tider, det borde vara intressantare att snacka placering. Iof så kan väll medaljtiden vara en bra målsättning och ett bra sätt att jämföra sin prestation med. Men jag tror att placeringen ändå är det bästa att jämföra.

Efter årets lopp .... snackar jag bara placering :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...