Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

LÄngdskidor till Barn


Lakota

Recommended Posts

Mina barns första skida var den billigaste varianten av skida med stövelbinding. Kompletterade med stighud, ca 1 decimeter, fastlimmad under trampet. Perfekt för just deras användingsområde, dvs att kunna gå omrking på skidorna utan att halka! Nu (barnen är 3,5 och snart 5) har vi uppgraderat till Fischer/Tecno med vallningsfritt belag. Säljs i paket med pjäxa och binding på I-sport för 1200 respektive 1400.

Vad gäller längden så har den äldre skidor som är 120, knappt 10 cm längre än kroppslängden, vilket fungerar riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Längd är svårt. Själv kommer jag ihåg en vinter när jag fick lite väl långa skidor och bara stod på huvudet hela tiden. Jag förespråkar nog hellre korta skidor. + 10 cm på längden eller kortare. Beror på hur bra balans och hur duktig de är på att åka.

Till en tvååring är det kortast möjligt vilket väl är lika med 80 cm och med en sådan bindning som du kan ha vanliga sko/stövel i. Pjäxor är alldeles för kalla för småttingarna och dessutom känns det som en onödig kostnad för de 5 min turer det brukar bli.

Link to comment
Share on other sites

Hur gamla bör barnen vara för att det ska vara en ide att testa att åka skidor? Har en dotter som blir 20-21 månader i slutet av vintern. Ska vi köpa skidor denna vintern eller är hon för liten i år?

Köp ett par och se om det finns intresse. Finns det inget så har ni skidor till nästa vinter. Vår lillgrabb är som er dotter ungefär (född i mars) och han lyckades "åka" 5-10 meter förra veckan vilket förvånade stort för han är rätt rund och lite osmidig (i synnerhet i overall). Men han har förstås en storasyrra som dragplåster och allt hon gör ska han också göra :)

Link to comment
Share on other sites

Lakota: Mina barn (7 och 10 år) som åker mycket skidor har klassiska kroppslängd + 17 cm och skate + 12 cm, det är nog ganska max längder så som dom skidar idag. För en som inte skidat så mycket och håller på att lära sig tekniken skulle jag rekommendera klassiska +10-15 cm och skate +5cm. Överlag bättre med lite för korta än lite för långa för de som inte skidat så mycket. Köp inte heller för långa stavar, eftersom barn ofta har väldigt svaga armar kan de inte använda långa stavar, de kommer istället väldigt långt ut från kroppen.

deas: 2-åringar kan bra sättas på skidor, om de själv vill det! Det blir ju inte så mycket "skidning", men många barn tycker om att gå omkring med skidor på fötterna. Och det är bra balansträning och ger bra grund med tanke på kommande år....!

Link to comment
Share on other sites

Lakota: Mina barn (7 och 10 år) som åker mycket skidor har klassiska kroppslängd + 17 cm och skate + 12 cm, det är nog ganska max längder så som dom skidar idag. För en som inte skidat så mycket och håller på att lära sig tekniken skulle jag rekommendera klassiska +10-15 cm och skate +5cm. Överlag bättre med lite för korta än lite för långa för de som inte skidat så mycket. Köp inte heller för långa stavar, eftersom barn ofta har väldigt svaga armar kan de inte använda långa stavar, de kommer istället väldigt långt ut från kroppen.

deas: 2-åringar kan bra sättas på skidor, om de själv vill det! Det blir ju inte så mycket "skidning", men många barn tycker om att gå omkring med skidor på fötterna. Och det är bra balansträning och ger bra grund med tanke på kommande år....!

Låter vettigt! Bor du i norrland :-) ?

Link to comment
Share on other sites

Har läst alla tips här i ett försök att klura ut vilken stavlängd min dotter behöver eftersom jag fått olika svar i de sportaffärer jag besökt. Om jag förstått det rätt så är det bättre med lite kortare stavar om man är liten och ovan?

Fick höra idag att 135 cm är för långt för en tjej på 155 cm och undrar. Hon är visserligen en stor och rätt stark 10-åring men är som sagt ovan vid skidåkning (skåning hela sitt liv)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...