Metod: Testerna genomförs på min tomt från en liten kulle med en snöhög med en höjd av 1-1,5 m. (Därav namnet på tråden - förbipasserande kanske undrar vad det är för en tomte som åker fram och tillbaka i ett spår på tomten, men som tur är bor jag ganska ensligt). Sedan glider jag i lätt utförsbacke. Tiden tas mellan två märken, det första några meter efter snöhögen och det andra ca 30 m längre bort. Glidtiden ligger på ca 10 sekunder vid normalt kallföre, dvs en kilometertid på drygt 5 min/km. Jag använder inga stavtag för att sätta fart utan kliver bara över kanten och låter gravitationen sköta resten, vilket borde ge samma förutsättningar varje gång. Spåret håller jag väl uppkört med skidor och en spårsläde och kör det ett antal gånger före varje test. Innan jag påbörjar ett test tar jag tid på ett par skidor tills tiderna börjar plana ut och man kan anta att glidet inte förändras mer pga att spåret blir mer uppkört, ändrar sig gör det alltid ändå på något vis men man kan ju försöka att minimera felkällorna. Felmarginalen vid tidtagningen uppskattar jag till maximalt 0,1- 0,2 sekunder (1-2%) vid varje glidning om man missar märkena med +/- 1 dm, dvs 4 dm maximal avvikelse mellan två glidningar, något som naturligtvis kompenseras av många glidningar. Hastigheten är ganska låg så att missa avtryckningarna på klockan med mer än så verkar osannolikt. Jag kör minst 7 glidningar med varje skidpar och tar bort alla tider utom de 3 mittersta.
En fördel med att göra testerna direkt utaför huset är att man kan kan köra ett test när man känner för det, eller om vädret verkar intressant. Det är också nära till att preparera skidorna och hinna genomföra glidningar innan förhållandena ändras så mycket. Tidsåtgången är heller inte stor, bara ca en minut per glidning, så på en halvtimme hinner man med ganska mycket.
Dessa tester säger ju inte så mycket om hur glidet förändras pga åkt sträcka utan skidnötningen får man sköta på annat håll. Skulle man t.ex testa vallat vs sicklat med nypreparerade skidor endast på detta sätt så skulle sicklarna snabbt förpassas till soptunnan. Men det ger som sagt en möjlighet att testa olika prepareringar i snabb följd och under olika förhållanden.
För info om skidor, se tråden "Björnglid i tunneln".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
11 dec -5,9 > -4,9 grader, 93% luftfuktighet, 12 tim gammal snö, kl 11.30
Syfte: Att se vad som händer med glidet när skidorna prepareras på olika sätt. Skidparet K6 med som referens för att se om förhållandena ändrar sig.
K6 9,68s Kuz orig. och Primateria polersickel Körda 5km
F32 10,56s Kuz- Körda 99km
Stålborstade F32 1 min/ skida
F32 10,32s
K6 10,16s Samma som i förra glidsekvensen
2 timmar senare:
K6 9,40s Samma
F32 9,80s Samma
Stålborstade F32 2 min till/skida
F32 9,41s
K6 9,35s Samma
Sicklade F32 2min/skida och stålborstade 3 min/skida
F32 9,58s
K6 9,55s Samma
Kl.20.30 -4,5 grader, lätt snöfall:
F32 9,66s Samma
Sicklade F32 lätt med Primeteria polersickel
F32 10,33s
Slutsats: Stålborstning verkar göra susen, däremot inte ny sickling och stålborstning. Lätt sickling med Primateria polersickel gav sämre glid, om det inte var snöfallet som spelade in.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12 dec -13,5 grader, 89% luftfukt, 12 timmar gammal snö
Syfte: Att se vilken sickling som går bäst i detta före.
K10 11,51s +2,8% Kuz+/Kuz- Nysicklade
K10/K6 11,28s +0,8% Kuz-/Kuz orig. Nysicklade/Körda 6 km
K10/K6 11,19s 0 Kuz+/Kuz orig.
K10 11,44s +2,2% Kuz+/Kuz-
F27 10,25s -8,4%! LF7 Nyvallade
Slutsats: Kuz orig. bättre än både Kuz+ och Kuz-. Kuz+ lite, lite bättre än Kuz-. Men det kan också bero på skidorna. Nyvallade LF7 klart bäst.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
15 dec -11 > -8, några dagar gammal snö, kl 20.00 - 22.00
Syfte: Att testa ett antal skidor med olika sicklingar och vallningar för att vid senare test se hur det skiljer mot andra fören.
2. F16 8,95s +0,1% Kuz orig Körda 6 km
5. K10/E5 9,15s +2,3% Kuz+ Nysicklade
3. F32 8,98s +0,4% Kuz-, Primateria poler Nysicklade
7. K10/E5 9,24s +3,2% Kuz- Nysicklade
1. F16 8,94s 0 Kuz orig
8. K11 9,32s +4,1% Kuz+ Körda 111 km!
4. F27 9,04s +1,1% LF7 Körda 6 km i tunneln
9. M33 9,42s +5,1% BWLF Körda 13 km
6. F31 9,20s +2,8% Kuz+/Kuz diamant Körda 6 km
Kuz diamant betyder att skidan är sicklad med en utsliten Kuz+ sickel som är slipad med diamantfil.
Slutsats: De vallade paren går inte bra. F27, som gick överlägset bäst 12/12, har tappat mycket efter 6 km i tunneln. Annars går Kuz orig bäst.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
19 dec -8,4 grader, 90%, snöfall, kl. 11.00
K10/E5 11,89s +3,8% Kuz+ Nysicklade
K10/E5 12,27s +6,8% Kuz- "
F16 11,44s 0 Kuz orig Körda 6 km
Slutsats: Kuz orig går bättre än 15/12 och Kuz- går sämre.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
19 dec -9,0 grader 87% 3 timmar gammal snö kl 20.00
F16 11.30s +3,2% Kuz orig Körda 6 km
K10/E5 11.60s +5,7% Kuz- Nysicklade
K10/E5 11,67s +6,2% Kuz+ "
F16 10,94s 0 Kuz orig Körda 6 km
Förbättring sedan i förmiddags: Kuz- -5,5%
Kuz orig -2,8%
Kuz+ -1,9%
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
20 dec -15 > -17, 83%, 1 dag gammal snö, 19.30
Kortad glidsträcka pga så dåligt glid att jag inte kom fram till det ordinarie märket.
14. A15/A18 6,49s +25,6% Kuz- Körda 0 km
8. A15/A18 5,50s +13,8% Kuz+ "
5. F16 5,05s +4,4% Kuzo 6 km
9. K10/E5 5,52s +12,5% Kuz- 0 km
10. K10/E5 5,56s +13,1% Kuz+ "
13. K6/M19 6,02s +19,8% Kuzo "
12. K6/M19 5,61s +13,9% Kuz+ "
3. F13 5,03s +4,9% Kuz+ 1,66mm rill 14 km
7. F27 5,46s +11,5% LF7 6 km
1. M33 4,83s 0 BWLF 13 km
2. A23 4,84s +0,2% LF8 4 km
11. F31 5,58s +13,4% Kuz "diamant" 0/3 km
3. K11 5,03s +4,0% Kuz+ 111 km!
6. E4 5,41s +10,7% Kuz+/Kuz+ 1,66 mm rill 6km
15. A15/A18 6,74s +28,3% Kuz- 0km
M19 = Madshus skateskidor, 25 år gamla
E4 = 30-åriga Edsbyn med hemmagjord fästzon modell "crownstep"
Slutsats: Vallat går bäst i svinkallt. Men de sicklade som gått längst går bäst, titta på K11. Alla nysicklade går dåligt. Mycket stora skillnader! Det verkar viktigt att de sicklade gått långt- Kuz+ verkar också gå bäst av de sicklade, speciellt rillade. Alltså går blötvallning bäst i svinkallt före!? M33 med BWLF sämst 15/12 i ca -10 nu bäst i ca -16.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
22 dec -19,5 > -18,5 85% 3 dagar gammal snö, lätt snöfall
Kortad glidsträcka pga dåligt glid.
A15/A18 4,86 s +7,8% Kuz+ 0 km
M33 4,48s 0 BWLF 13 km
K11 4,68s +4,3% Kuz+ 111 km
E5/K10 4,96s +9,7% Kuz- 0 km
E5/K10 4,99s +10,2% Kuz+ 0 km
F16 4,55s +1,5% Kuz o 6 km
A15/A18 5,53s +19,0% Kuz-, stålborstade 3 min till 0 km
Slutsats:
Redigerat av bjorn12, 11 januari 2011 - 23:14 .