Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tomteglid på tomten


bjorn12

Recommended Posts

Ny tråd med glidtester där jag tänker försöka ta reda på hur olika sicklingar och behandlingar påverkar glidet vid olika fören.

Metod: Testerna genomförs på min tomt från en liten kulle med en snöhög med en höjd av 1-1,5 m. (Därav namnet på tråden - förbipasserande kanske undrar vad det är för en tomte som åker fram och tillbaka i ett spår på tomten, men som tur är bor jag ganska ensligt). Sedan glider jag i lätt utförsbacke. Tiden tas mellan två märken, det första några meter efter snöhögen och det andra ca 30 m längre bort. Glidtiden ligger på ca 10 sekunder vid normalt kallföre, dvs en kilometertid på drygt 5 min/km. Jag använder inga stavtag för att sätta fart utan kliver bara över kanten och låter gravitationen sköta resten, vilket borde ge samma förutsättningar varje gång. Spåret håller jag väl uppkört med skidor och en spårsläde och kör det ett antal gånger före varje test. Innan jag påbörjar ett test tar jag tid på ett par skidor tills tiderna börjar plana ut och man kan anta att glidet inte förändras mer pga att spåret blir mer uppkört, ändrar sig gör det alltid ändå på något vis men man kan ju försöka att minimera felkällorna. Felmarginalen vid tidtagningen uppskattar jag till maximalt 0,1- 0,2 sekunder (1-2%) vid varje glidning om man missar märkena med +/- 1 dm, dvs 4 dm maximal avvikelse mellan två glidningar, något som naturligtvis kompenseras av många glidningar. Hastigheten är ganska låg så att missa avtryckningarna på klockan med mer än så verkar osannolikt. Jag kör minst 7 glidningar med varje skidpar och tar bort alla tider utom de 3 mittersta.

En fördel med att göra testerna direkt utaför huset är att man kan kan köra ett test när man känner för det, eller om vädret verkar intressant. Det är också nära till att preparera skidorna och hinna genomföra glidningar innan förhållandena ändras så mycket. Tidsåtgången är heller inte stor, bara ca en minut per glidning, så på en halvtimme hinner man med ganska mycket.

Dessa tester säger ju inte så mycket om hur glidet förändras pga åkt sträcka utan skidnötningen får man sköta på annat håll. Skulle man t.ex testa vallat vs sicklat med nypreparerade skidor endast på detta sätt så skulle sicklarna snabbt förpassas till soptunnan. Men det ger som sagt en möjlighet att testa olika prepareringar i snabb följd och under olika förhållanden.

För info om skidor, se tråden "Björnglid i tunneln".

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

11 dec -5,9 > -4,9 grader, 93% luftfuktighet, 12 tim gammal snö, kl 11.30

Syfte: Att se vad som händer med glidet när skidorna prepareras på olika sätt. Skidparet K6 med som referens för att se om förhållandena ändrar sig.

 

K6 9,68s Kuz orig. och Primateria polersickel Körda 5km

F32 10,56s Kuz- Körda 99km

Stålborstade F32 1 min/ skida

F32 10,32s

K6 10,16s Samma som i förra glidsekvensen

 

2 timmar senare:

K6 9,40s Samma

F32 9,80s Samma

Stålborstade F32 2 min till/skida

F32 9,41s

K6 9,35s Samma

Sicklade F32 2min/skida och stålborstade 3 min/skida

F32 9,58s

K6 9,55s Samma

 

Kl.20.30 -4,5 grader, lätt snöfall:

F32 9,66s Samma

Sicklade F32 lätt med Primeteria polersickel

F32 10,33s

 

Slutsats: Stålborstning verkar göra susen, däremot inte ny sickling och stålborstning. Lätt sickling med Primateria polersickel gav sämre glid, om det inte var snöfallet som spelade in.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

12 dec -13,5 grader, 89% luftfukt, 12 timmar gammal snö

Syfte: Att se vilken sickling som går bäst i detta före.

 

K10 11,51s +2,8% Kuz+/Kuz- Nysicklade

K10/K6 11,28s +0,8% Kuz-/Kuz orig. Nysicklade/Körda 6 km

K10/K6 11,19s 0 Kuz+/Kuz orig.

K10 11,44s +2,2% Kuz+/Kuz-

F27 10,25s -8,4%! LF7 Nyvallade

 

Slutsats: Kuz orig. bättre än både Kuz+ och Kuz-. Kuz+ lite, lite bättre än Kuz-. Men det kan också bero på skidorna. Nyvallade LF7 klart bäst.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

15 dec -11 > -8, några dagar gammal snö, kl 20.00 - 22.00

Syfte: Att testa ett antal skidor med olika sicklingar och vallningar för att vid senare test se hur det skiljer mot andra fören.

 

2. F16 8,95s +0,1% Kuz orig Körda 6 km

5. K10/E5 9,15s +2,3% Kuz+ Nysicklade

3. F32 8,98s +0,4% Kuz-, Primateria poler Nysicklade

7. K10/E5 9,24s +3,2% Kuz- Nysicklade

1. F16 8,94s 0 Kuz orig

8. K11 9,32s +4,1% Kuz+ Körda 111 km!

4. F27 9,04s +1,1% LF7 Körda 6 km i tunneln

9. M33 9,42s +5,1% BWLF Körda 13 km

6. F31 9,20s +2,8% Kuz+/Kuz diamant Körda 6 km

 

Kuz diamant betyder att skidan är sicklad med en utsliten Kuz+ sickel som är slipad med diamantfil.

Slutsats: De vallade paren går inte bra. F27, som gick överlägset bäst 12/12, har tappat mycket efter 6 km i tunneln. Annars går Kuz orig bäst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

19 dec -8,4 grader, 90%, snöfall, kl. 11.00

K10/E5 11,89s +3,8% Kuz+ Nysicklade

K10/E5 12,27s +6,8% Kuz- "

F16 11,44s 0 Kuz orig Körda 6 km

 

Slutsats: Kuz orig går bättre än 15/12 och Kuz- går sämre.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

19 dec -9,0 grader 87% 3 timmar gammal snö kl 20.00

F16 11.30s +3,2% Kuz orig Körda 6 km

K10/E5 11.60s +5,7% Kuz- Nysicklade

K10/E5 11,67s +6,2% Kuz+ "

F16 10,94s 0 Kuz orig Körda 6 km

 

Förbättring sedan i förmiddags: Kuz- -5,5%

Kuz orig -2,8%

Kuz+ -1,9%

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 dec -15 > -17, 83%, 1 dag gammal snö, 19.30

Kortad glidsträcka pga så dåligt glid att jag inte kom fram till det ordinarie märket.

14. A15/A18 6,49s +25,6% Kuz- Körda 0 km

8. A15/A18 5,50s +13,8% Kuz+ "

5. F16 5,05s +4,4% Kuzo 6 km

9. K10/E5 5,52s +12,5% Kuz- 0 km

10. K10/E5 5,56s +13,1% Kuz+ "

13. K6/M19 6,02s +19,8% Kuzo "

12. K6/M19 5,61s +13,9% Kuz+ "

3. F13 5,03s +4,9% Kuz+ 1,66mm rill 14 km

7. F27 5,46s +11,5% LF7 6 km

1. M33 4,83s 0 BWLF 13 km

2. A23 4,84s +0,2% LF8 4 km

11. F31 5,58s +13,4% Kuz "diamant" 0/3 km

3. K11 5,03s +4,0% Kuz+ 111 km!

6. E4 5,41s +10,7% Kuz+/Kuz+ 1,66 mm rill 6km

15. A15/A18 6,74s +28,3% Kuz- 0km

M19 = Madshus skateskidor, 25 år gamla

E4 = 30-åriga Edsbyn med hemmagjord fästzon modell "crownstep"

 

Slutsats: Vallat går bäst i svinkallt. Men de sicklade som gått längst går bäst, titta på K11. Alla nysicklade går dåligt. Mycket stora skillnader! Det verkar viktigt att de sicklade gått långt- Kuz+ verkar också gå bäst av de sicklade, speciellt rillade. Alltså går blötvallning bäst i svinkallt före!? M33 med BWLF sämst 15/12 i ca -10 nu bäst i ca -16.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

22 dec -19,5 > -18,5 85% 3 dagar gammal snö, lätt snöfall

Kortad glidsträcka pga dåligt glid.

A15/A18 4,86 s +7,8% Kuz+ 0 km

M33 4,48s 0 BWLF 13 km

K11 4,68s +4,3% Kuz+ 111 km

E5/K10 4,96s +9,7% Kuz- 0 km

E5/K10 4,99s +10,2% Kuz+ 0 km

F16 4,55s +1,5% Kuz o 6 km

A15/A18 5,53s +19,0% Kuz-, stålborstade 3 min till 0 km

 

Slutsats:

Link to comment
Share on other sites

Blir intressant att följa. :)

 

Vad är det för spårsläde du har?

Bara en enkel hemmagjord sak av trä och plast med tyngder på som jag drar för hand/fot. Trycker inte till så mycket och lägger man på för mycket tyngder så orkar man inte dra den, men den formar spåret bra.

Link to comment
Share on other sites

Är glid vid låga hstigheter samma som glid i säg 20 km/h? Eller gör friktionen vid högre hastigheter att man inte kan jämföra rakt av med glidtester vi låga hastigheter?

Nej, det är nog inte samma sak men jag försöker göra testerna vid en intressant hastighet, i det här fallet ca 5 min/km (12 km/h) vid normalt kallföre, vilket är lite långsamt för mig. Säkerligen är valla/struktur som glider bäst för en åkare som håller 2,30 min/km inte bäst för en åkare som håller 6 min/km. Det är ju omöjligt om det är vattenfilmens tjocklek som påverkar glidet mest. Men detta hör man sällan om när man lämnar in skidorna för "proffsvallning". Och görs inte alla tester av vallateamen för landslagsåkare och elitåkare?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Några nya tester nu inlagda.

Fortfarande mycket imponerad!

De sista testet var intressant. Kylan var inte så bra sicklade skidor om det inte gått långt. Har de hunnit fastna valla på dem då:) eller var det just de skidparet som hade bra belag för kyla? Trots att BWLF skidorna gått 13 km så glider de ändå bra. Var de körda i tunneln eller i naturen?

Link to comment
Share on other sites

Några nya tester nu inlagda.

Fortfarande mycket imponerad!

De sista testet var intressant. Kylan var inte så bra sicklade skidor om det inte gått långt. Har de hunnit fastna valla på dem då:) eller var det just de skidparet som hade bra belag för kyla? Trots att BWLF skidorna gått 13 km så glider de ändå bra. Var de körda i tunneln eller i naturen?

BWLF har bara gått i tunneln och där gick de dåligt ganska snart. De gick dåligt även 15/12. Jag förstår inte riktigt den stora skillnaden mellan 15/12 och 20/12. Det verkar som om skillnaderna kan vara stora även vid låga temperaturer och samma typ av snö. Strukturen betyder förstås en del.

Link to comment
Share on other sites

Några nya tester nu inlagda.

Fortfarande mycket imponerad!

De sista testet var intressant. Kylan var inte så bra sicklade skidor om det inte gått långt. Har de hunnit fastna valla på dem då:) eller var det just de skidparet som hade bra belag för kyla? Trots att BWLF skidorna gått 13 km så glider de ändå bra. Var de körda i tunneln eller i naturen?

BWLF har bara gått i tunneln och där gick de dåligt ganska snart. De gick dåligt även 15/12. Jag förstår inte riktigt den stora skillnaden mellan 15/12 och 20/12. Det verkar som om skillnaderna kan vara stora även vid låga temperaturer och samma typ av snö. Strukturen betyder förstås en del.

Jo, det är nu det börjar bli riktigt intressant! Imponerande arbete i tunneln som bekräftade att sicklat funkar riktigt riktigt bra i det föret, men det är nu på andra typer av snö och tempraturer som det riktigt spännande börjar. Finns tidigare erfarenheter av att sicklat inte går bra när det är riktigt kallt, själv tror jag det beror på att ytan inte blir tillräckligt polerad vid standard sickel behandling. Smuts har nog mindre betydelse när det är riktigt kallt, skidorna blir lite polerade efter att du kört med dem och därmed snabbare. Väntar med spänning på nästa test!

Link to comment
Share on other sites

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 dec -15 > -17, 83%, 1 dag gammal snö, 19.30

Kortad glidsträcka pga så dåligt glid att jag inte kom fram till det ordinarie märket.

14. A15/A18 6,49s +25,6% Kuz- Körda 0 km

8. A15/A18 5,50s +13,8% Kuz+ "

5. F16 5,05s +4,4% Kuzo 6 km

9. K10/E5 5,52s +12,5% Kuz- 0 km

10. K10/E5 5,56s +13,1% Kuz+ "

13. K6/M19 6,02s +19,8% Kuzo "

12. K6/M19 5,61s +13,9% Kuz+ "

3. F13 5,03s +4,9% Kuz+ 1,66mm rill 14 km

7. F27 5,46s +11,5% LF7 6 km

1. M33 4,83s 0 BWLF 13 km

2. A23 4,84s +0,2% LF8 4 km

11. F31 5,58s +13,4% Kuz "diamant" 0/3 km

3. K11 5,03s +4,0% Kuz+ 111 km!

6. E4 5,41s +10,7% Kuz+/Kuz+ 1,66 mm rill 6km

15. A15/A18 6,74s +28,3% Kuz- 0km

M19 = Madshus skateskidor, 25 år gamla

E4 = 30-åriga Edsbyn med hemmagjord fästzon modell "crownstep"

 

Slutsats: Vallat går bäst i svinkallt. Men de sicklade som gått längst går bäst, titta på K11. Alla nysicklade går dåligt. Mycket stora skillnader! Det verkar viktigt att de sicklade gått långt- Kuz+ verkar också gå bäst av de sicklade, speciellt rillade. Alltså går blötvallning bäst i svinkallt före!? M33 med BWLF sämst 15/12 i ca -10 nu bäst i ca -16.

Att testa BWLF VS Stålsicklat i nysnöförhållanden känns ju inte så seriöst, med tanke på att BWLFn inte brukar vara nån höjdare i nysnöförhållanden, men roligt att du testar, skulle vara kul att få se lite mer av dina tester i högre farter och nån jämförelse hur paren var mot varandra före du började valla dem.

Link to comment
Share on other sites

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 dec -15 > -17' date=' 83%, 1 dag gammal snö, 19.30

Kortad glidsträcka pga så dåligt glid att jag inte kom fram till det ordinarie märket.

14. A15/A18 6,49s +25,6% Kuz- Körda 0 km

8. A15/A18 5,50s +13,8% Kuz+ "

5. F16 5,05s +4,4% Kuzo 6 km

9. K10/E5 5,52s +12,5% Kuz- 0 km

10. K10/E5 5,56s +13,1% Kuz+ "

13. K6/M19 6,02s +19,8% Kuzo "

12. K6/M19 5,61s +13,9% Kuz+ "

3. F13 5,03s +4,9% Kuz+ 1,66mm rill 14 km

7. F27 5,46s +11,5% LF7 6 km

1. M33 4,83s 0 BWLF 13 km

2. A23 4,84s +0,2% LF8 4 km

11. F31 5,58s +13,4% Kuz "diamant" 0/3 km

3. K11 5,03s +4,0% Kuz+ 111 km!

6. E4 5,41s +10,7% Kuz+/Kuz+ 1,66 mm rill 6km

15. A15/A18 6,74s +28,3% Kuz- 0km

M19 = Madshus skateskidor, 25 år gamla

E4 = 30-åriga Edsbyn med hemmagjord fästzon modell "crownstep"

 

Slutsats: Vallat går bäst i svinkallt. Men de sicklade som gått längst går bäst, titta på K11. Alla nysicklade går dåligt. Mycket stora skillnader! Det verkar viktigt att de sicklade gått långt- Kuz+ verkar också gå bäst av de sicklade, speciellt rillade. Alltså går blötvallning bäst i svinkallt före!? M33 med BWLF sämst 15/12 i ca -10 nu bäst i ca -16.[/quote']

Att testa BWLF VS Stålsicklat i nysnöförhållanden känns ju inte så seriöst, med tanke på att BWLFn inte brukar vara nån höjdare i nysnöförhållanden, men roligt att du testar, skulle vara kul att få se lite mer av dina tester i högre farter och nån jämförelse hur paren var mot varandra före du började valla dem.

Vad skulle du rekommendera för valla i nysnö då?

Link to comment
Share on other sites

bjorn12 skrev:

 

Men de sicklade som gått längst går bäst, titta på K11. Alla nysicklade går dåligt. Mycket stora skillnader! Det verkar viktigt att de sicklade gått långt- Kuz+ verkar också gå bäst av de sicklade, speciellt rillade. Alltså går blötvallning bäst i svinkallt före!? M33 med BWLF sämst 15/12 i ca -10 nu bäst i ca -16.

 

Lite så upplever även jag att mina kuzminsicklade Hypersonic uppför sig, efter en rejäl uppfräschning med Kuzmin original, med efterföljande mässingsborste och nylonborste, har de bara gått bättre och bättre ju mer jag borstat och ju mer små längsgående repor man har dragit på sig.

Sicklade ånyo om skidparet, med en helvetes massa efterföljande borstning, men ack vad dåligt det gled, har nu enbart borstat och borstat, men även rillat under en dryg vecka och nu känns det som om det börjar bli fart på skidorna igen.

All åkning har skett i rejält vinterföre, i både gammal snö och nysnö.

Tycker det verkar som om struktur och högglans funkar bäst i alla fören?

Link to comment
Share on other sites

Att testa BWLF VS Stålsicklat i nysnöförhållanden känns ju inte så seriöst' date=' med tanke på att BWLFn inte brukar vara nån höjdare i nysnöförhållanden[/quote']

Vad skulle du rekommendera för valla i nysnö då?

Ja jag har fått för mig att BWLF brukar rekommenderas just i nysnö och typ 5-10 minus.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...