Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

INTERSPORTLOPPET


Conny

Recommended Posts

  • Replies 467
  • Created
  • Last Reply

På förra årets Harsa Ski Marathon behövdes inte ens ngn av arrangörerna uppstyrning av seedning i startfållan; det gjordes självmant av de startande ändå.

 

Annars har nog Stefan S en stor poäng. - Själv är jag ju egentligen (minst) led 2 åkare...

 

Tror att då det på glidskidtävlningar är så pass mkt på spel, seedning till VL (ironi, typ), påverkar nog beteendet. Oavsett vilken kapacitet man har torde det ju vara en fördel starta så långt fram som möjligt, iaf om det kan bli ngn trängsel att tala om.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bli mycket glad om jag har fel och kanske min något syniska inställning är överdriven. Men egentligen skulle det ju funka redan nu, man behöver ju inte vara på plats kl 08:00 för att lägga ut sina skidor längst fram när starten går 11:00 och man vet att man inte är bland de 100 första. Jag är inte ett dugg bättre så jag beskyller ingen för att vara en myglare
Link to comment
Share on other sites

det blir ju "självuppfyllande" som mkt annat. Anar man att andra ställer sig onödigt långt fram, gör man ju samma sak, och kanske helst för säkerhets skull ytterligare längre fram, osv osv.

 

skulle iaf jag göra, tyvärr..

 

Engelbreksloppet har väl uppemot ngn handfull fållor utifrån vilket led på VL man står i. Mkt bra, och väl ganska enkelt för arrangörerna, tycker jag. Skall nog åka det loppet i år om föret är OK.

Link to comment
Share on other sites

Självseedning skulle helt klart vara värt att testa. Ofta är det ju så att man kommer dit tillsammans med fler andra, alla med olika kapacitet. Att lägga skidorna någon annanstans än bakom skidorna som redan ligger utlagda även om man vet med sig att det är för långt fram skulle kännas väldigt konstigt. Ska man lägga dem 5 meter bakom sista par? 15m? eller 50m? En hjälp i form av t ex led på VL skulle ju vara en hjälp. Sen om alla lägger ut sina skidor ett led för långt fram spelar ju ingen roll, då blir det ju rätt ändå ;)

Link to comment
Share on other sites

körde med "gamla" rextejpen godkänt fäste och glid men man vill ju alltid ha bättre... lustigt att ju högre puls jag fick desto sämre fäste var det...körde i högra spåret sista 14-15 km gled på bra och stavfästet var mycket bättre troligtvis för att alla 349 före mig i mål hackat upp vänstra sidan ;-)

 

Engelbrektsloppets seedning med elit....led2-3 åkare....led4-5 åkare...resten... fungerar riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

det blir ju "självuppfyllande" som mkt annat. Anar man att andra ställer sig onödigt långt fram, gör man ju samma sak, och kanske helst för säkerhets skull ytterligare längre fram, osv osv.

 

skulle iaf jag göra, tyvärr..

 

Engelbreksloppet har väl uppemot ngn handfull fållor utifrån vilket led på VL man står i. Mkt bra, och väl ganska enkelt för arrangörerna, tycker jag. Skall nog åka det loppet i år om föret är OK.

Det gäller endast i tävlingsklassen. Motionsklassen har inte flera startled.

Link to comment
Share on other sites

Som jag slet efter Oxberg!

Hade nästan lust att kliva av och ta bussen hem tills jag bytte spår. Det vänstra var ju hur hårt som helst. Här har man slitit som ett djur i de högra sugande spåren mellan Oxberg Gopsus, nydragna under natten, medans de andra lätt glidit fram i det vänstra. Att jag inte förstod det tidigare... Väl på vänsterspåret kunde jag lätt staka mej ifatt och köra om de som tidigare gled ifrån mej i raketfart medans jag harvade i de tröga högerspåren. Ja man lär hela livet.

Åkte i vänsterspår i början men valde senare att byta spår pga all nedfallen skräp efter fredagens skitväder, skidorna hann ta stryk ändå.

Härligt lopp förutom partiet mellan Oxberg Gopsus, men det var mitt eget spårval som gjorde att det blev onödigt slitsamt och även långsamt. I mål på 2.33.

Link to comment
Share on other sites

Är folk nöjda med seedningen kan man ana att den är för snäll...

 

brukar låta annorlunda i dylika trådar i princip jämnt tycker jag...

 

fast det är klart, tråden är ju inte död än...

 

:-)

 

(nej jag är inte bitter för att jag inte var med isf...)

Haha

Ok vilken jävla seedning;-)

gissade en hel minut fel trodde på 2:26 till led tre fast nu var jag ju en hel minut närmare :-) så mitt lopp blev väl då bättre?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att seedningen är rättvist, men lite surt känns det såklart när man var nära

Åkte ju med ett stort mål att seeda in i led 1. Missad 1:an på VL i våras med 43sekunder, 9 placeringar.

Att då efter drygt 2h frenetiskt stakande landa 32sekunder ifrån känns ju sådär...

Ja ja får se det som bra träning och ta det med rejäl marginal nästa lopp i stället

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...