Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 50


Vasa

Recommended Posts

Ja det gick ju bra igår på tävlingen, 2a insprängd bland 4:30-5:00-åkare. :D

Måste säga att jag blev lite paff över detta eller så mörkar de andra sin form...

Annars var det en mager träningsvecka. Har mixtrat med en spårkälke på min träningstid i stället.

 

Mån: Vila

Tis: Stakmaskin - 10 min (funderade på en snabb mil men latheten slog till efter 2,5 km)

Ons: Längdskidor - 92 min (några maxfartsvarv på elljusslinga samt diagonal utan stavar)

Tor: Vila

Fre: Längdskidor - 61 min (stakning med en del impulsryck)

Lör: Längdskidor - 92 min (tävling, stakning hela vägen)

Sön: Stakmaskin - 15 min (10 min i lagom tempo samt 5 min effektiv tid "vansinnesryckningar")

 

Tot: 4 tim 30 min

Link to comment
Share on other sites

V.50

Måndag Gym 113min

Tisdag Skidor 75min (endast stakning)

Skidor 66min

Onsdag Skidor 63min

Skidor 81min (2 min och 4 min stakintervaller)

Torsdag Skidor 76min

Lördag Skidor 69min (ett jävla plumsande i djupsnö)

Söndag Skidor 88min (ett jävla plumsande i djupsnö)

Spinning 45min

 

Totalt 11h 16min

 

Nästa vecka blir det mkt intervaller. nu har man kommit igång igen ! :)

Link to comment
Share on other sites

veckans träning

 

måndag skidor 89 min snabb distans

 

tisdag vila

 

onsdag skidor 123 min distans

 

torsdag skidor 43 min tuuungt

 

fredag vila

 

lördag skidor 67 min tuuungt

 

söndag skidor 68 min tuuungt

 

jahadå ! det blev mycket snöpuls i lösa spår med dåligt glid denna vecka då...;) men det är ju synd att klaga nu när vi har så mycket snö....;)

 

total tid...6tim 30min

Link to comment
Share on other sites

Mån: vila förkyld

Tis: vila förkyld

Ons:Lugn rodd 20min 30 min styrka

tors: Lugn rodd 20min 30 min styrka

fre vilaRodd 20 min jogg 30min

lör: A1 skidor 1h

sön vila

 

En vecka präglad av förkylning. Jag får väl också sucka likt föregående skribent. Men denna vecka har högrat lite bättre, med ett fint intervallpass på löpband.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Vasa!

Tack tack! :)

 

Suck här också!

Har du inte dessa gubbar David_80 och niklasb att ta med eller få med dig ut på skidturer?

 

Du kan trösta dig med att jag själv i princip varenda vecka har tränat mindre än jag tänkt innan veckan har börjat, och så tänker jag då att nästa vecka då banne mig ska jag träna mycket. :(

Tror det hade fungerat bättre om man haft en sparringpartner att träna med.

Link to comment
Share on other sites

Suck här också!

Hmmmm... var inte resultaten på den nya skiergen till belåtenhet?:/

Om det är det det beror på det så vidhåller jag samma sak som jag skrev i ett inlägg till vasa:

Det räcker inte att BARA dra i skiergen. den är säkert ett jättebra träningsredskap men det krävs kanske teknik? nä kör på på den inslagna vägen globen och låt inte ett bakslag(om det nu är det?)få dig att deppa ihop!:) själv har jag varit kraslig till och frå sen lidingöloppet i september! kan träna hyfsat i en-två vecker sen kommer ett bakslag. det är ju så man kan bli galen:( kom igen globen!:)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det med Skiergtider och verkliga skidtider verkar kunna variera väldigt.

Se på Henke i Formtest-tråden som kör Vasan på 5:10 och siktar en del högre samtidigt som han kör relativt sakta på Skiergen.

Kan tänka mig att ju sämre (tyngre) teknik på stakningen desto bättre är man på stakmaskin i förhållande till verkliga skidor?

Link to comment
Share on other sites

Mån: Cirkelträning i 30 minuter (40 sek/20 sek x10x3) och 45 minuter A1 på spincykel

Tis: Vila

Ons: Teknikträning Lugnet, 1h50 min A1

Tors: 15x15x60-Stakning i A3 + 1 timme A1

Fre: Vila

Lör: 1 timme A1 kuperat + 55 min A2

Sön: 2h18 min A1/A2, långpass i Vasaloppspåret

 

Total skidmängd vecka: cirka 7,5-8 mil.

Link to comment
Share on other sites

Hehe nejdå grabbar Globen deppar inte ihop ;) Har bara haft mycket annat att göra ! Nu ska de köras på igen! Man har väl sina svackor!!!

 

Och klart jag ska få med de andra ut och åka lite!

 

På tal om skiergen så har jag inte hunnit kört så mycket! Men idag har jag dragit några kilometer + löpt en mil och de kändes bra! Ganska tungt faktiskt mot vanlig stakning ;) fast e väl en vakesak!

 

Tack för dina uppmuntrande ord Golvet ;) Hoppas du får hålla dig frisk nu !

Link to comment
Share on other sites

På tal om skiergen så har jag inte hunnit kört så mycket! Men idag har jag dragit några kilometer + löpt en mil och de kändes bra! Ganska tungt faktiskt mot vanlig stakning ;) fast e väl en vakesak!

Det är en vanesak, du får arbeta dig uppåt och sedan köra lite småruscher och bara armstak, magstak osv.

Test, kör först på typ 3an och växla sedan till 10an och tillbaka till 3an igen så blev helt plötsligt 3an lättare än den var före. ;)

Link to comment
Share on other sites

veckans träning15Dec-21

15Onsdag skidor2mil 1,20h

16torsdag skidor 3mil 2h

17fredag skidor 2,4mil skejt 1,45h

18lördag skidor pass 1. 2,2mil 1,30h

pass 2. 2mil 1.30

19söndag skidor 2,5mil 1,25h

20Måndagskidor pass 1 löp 1h 12km

pass 2 skidor 15km 1h

21Tisdag skidor pass 1. 2mil skejt 1,20h

pass 2. 2mil 1,30h

Jag är nöjd med formen som bara blir bättre och bättre.Har precis kommit upp i 50 mil...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...