Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd ?


BjörnJonsson

Recommended Posts

Ett problem är löst iaf! Idag på mina 6 x 5 km hände det oväntade på 6.e varvet! Jag trampade av staven under ett ryck! Det är så det går när man försöker svara på Ferrys :P

Ja inte är man det minsta avundsjuk på ditt val av sparringpartner' date=' inte alls. :P

 

Förresten, vad menar du med att ett problem är löst?[/quote']

Problemet med att korta av stavarna förstås! ;-)

Nej, det är kul när han är hemma så vi ortsbor som är något så när duktiga kan följa med och träna :P

 

precis, nu blev det nya stavar med rätt längd istället för att kapa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Lite offtopic men för att kontra trådstartarens sparringpartner så var där jag brukar träna Vibeke Skofterud, Ola Vigen Hattestad och Katja Visnar och körde sina pass idag. :D

Tyvärr var jag inte själv där men nu får jag väl möjligen dra dit imorgon så man får sig en genomkörare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic men för att kontra trådstartarens sparringpartner så var där jag brukar träna Vibeke Skofterud, Ola Vigen Hattestad och Katja Visnar och körde sina pass idag. :D

Tyvärr var jag inte själv där men nu får jag väl möjligen dra dit imorgon så man får sig en genomkörare. ;)

Härligt ;)

 

Jag har ju nu gått ner 2 cm på skate stavarna och klassiska stavarna varav ett par av skatestavarna är ett par Leki ifrån Ferry, snällt! :) Åkte skate idag med honom. 5 x 3 km intervaller! Det kändes bra med stavlängden :) så det var kul! Sen fick jag testa ett stående skytte efter sista intervallen då han skjutit klart! Träffa 1 av 5 ;)

 

Sen ikväll skulle jag ta ett varv på Storumans väldigt krävande 15 km elljusslinga. tänkte åka lugnt och känna på klassiska stavlängden men eftersom tiden gick så ökade jag mer och mer och hade 50 min prick vid "målgång"! så formen känns rätt bra. tror jag skulle kunna putsa den tiden en hel del! :)

 

 

OT: Ferry tyckte jag hade god skjutteknik iaf ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var ett bra tips Dunderklumpen!

Jag knäckte en stav häromdan. Med hjälp av din länk skall jag nog kunna pussla ihop och göra ett par träningsstavar av dem igen.

Kolfiberväven köpte jag på Biltema för något år sedan då jag tänkte laga denna stav + någon till. Men behöver du en liten bit kan jag nog sälja en bit "billigt". Skicka ett meddelande via "mailen" på vänstersidan i så fall. Men som sagt, ta färre varv än jag gjorde. Det blev lite väl klumpigt...

/ L

Link to comment
Share on other sites

Jag tar dig på orden och gör en beställning på lite kolfiberväv. Det borde väl räcka med en bit i storleksklassen av ett CD-fodral, vykort eller liknande.

 

Funderade tidigare idag var man köper 2-komponentslim och det hade dom tydligen på Biltema, (tips nr 2). Skall bli ett intressant projekt att laga staven!

Link to comment
Share on other sites

Jag tar dig på orden och gör en beställning på lite kolfiberväv. Det borde väl räcka med en bit i storleksklassen av ett CD-fodral, vykort eller liknande.

 

Funderade tidigare idag var man köper 2-komponentslim och det hade dom tydligen på Biltema, (tips nr 2). Skall bli ett intressant projekt att laga staven!

Det är bra med den blå långsamtorkande aralditen (epoxyt), så du slipper bli stressad. (Brukar vara bra att ha till allt möjligt.) Jag brukar köpa den i större förpackning än de små fjuttiga. Brukar finnas i välsorterade järn-/byggaffärer.

 

Jag klipper till en kolfiberbit...

Link to comment
Share on other sites

Hur mäter ni längden på staven? Från spetsudden till högsta punkt på staven???

Ja' date=' är nästan helt säker på att det är så man brukar mäta en stav.[/quote']

Det är väl det mest troliga och "exakta" sättet att mäta stav. Men egentligen borde man väl ta från trugans överkant som är det faktiska läget i snön och upp till kontrollremmens infästning? Det är ju de måtten som avgör i realiteten vad du får för "arbetslängd" på staven.

 

Det skiljer en del i djup på handagen och det skiljer en del i uppbyggnad av trugorna som gör att det inte går att ta från kormantspets till handtagets övre kant.

Om alla stavar hade samma handtagslängd och djup, likaså trugorna hade man ju bara kunnat gå på rörets längd. Men så är det inte.

 

Jag har nämligen bytt till Lekihandtag på min OneWaystavar och där märktes det tydligt att att man var tvungen ta särskild hänsyn till djupet på handtaget och trugorna. Hade även Swixstavar att jämföra mot och problematiken finns även med de stavarna.

 

Jag väntar faktiskt på nya Exelstavar och jag antar att jag måste göra på samma sätt med dom, nämligen att anpassa rörlängden efter trugan och handtagsdjup som avgör den verkliga arbetslängden på staven.

Link to comment
Share on other sites

läste just i "sport guiden" att Daniel Tynell vann vasaloppet med 155cm långa stavar och att han själv är 185cm lång..

Jag tror det viktigaste är att man själv trivs med stavlängden, oavsett om den sen är 0,84 eller 0,94 av kroppslängden.

Att Tynell & Co kör med en viss stavlängd kanske beror på att de liksom de flesta fått höra att stavlängden SKALL vara en viss längd och vant sig med det.

Jag har själv börjat köra med längre stavar och ser inget annat än fördelar med detta. I samband med stavbytet studerade jag lite trådar här på forumet angående den eviga frågan om stavlängden och fastnade för signaturen ”Leaf” som förespråkade överlånga stavar. Om man studerar hans tider på Vasaloppet före och efter han bytte stavlängd så ser man att han förbättrade sig placeringsmässigt, från 100-120 plats till 30-50 plats.

Att ”Leaf” blev snabbare tolkar jag som att längre stavar var bättre för honom, inte att den är bättre för alla.

 

För egen del så har jag känt att jag åkt med för korta stavar trots att jag använt mig av den föreskrivna längden och kör nu med en längd som motsvarar 0,94 av kroppslängden. Erfarenheten så här långt är att man blir betydligt starkare på att staka samt att man kan diagonala längre upp i backen innan man växlar över till saxning.

Om stavbytet förbättrar min ranking på seedningslistorna återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

läste just i "sport guiden" att Daniel Tynell vann vasaloppet med 155cm långa stavar och att han själv är 185cm lång..

Jag tror det viktigaste är att man själv trivs med stavlängden' date=' oavsett om den sen är 0,84 eller 0,94 av kroppslängden..[/quote']

Håller med, men jag tror ändå inte man ska gå allt för långt från rekomendationen. En del kanske vill ha extremt korta eller långa stavar men för de allra flesta tror jag det funkar bäst med en par centimeters plus eller minus.

När jag började lära mig åka på 3:ans växel kände jag ett behov av längre stavar än de 1.60 jag hade då (ska egentligen ha 1.59 cm). Upplevde att det fattades kraft och "tid" i stakning kontra skär. Ändrade till 1.62 inför rullskidsäongen och tränade 3:an med gott resultat. Nu när jag börjat få till tekniken på 3:ans växel känner jag att det är i backarna på 2:ans växel som jag tycker dom är för långa istället.

Har inför årets snösäsong kapat stavarna till 1.60 igen och det känns rätt. Blev bättre i uppförsbackarna på 2:an men känner egentligen ingen skillnad på 3:an.

Men som sagt, det är högst individuellt

Link to comment
Share on other sites

läste just i "sport guiden" att Daniel Tynell vann vasaloppet med 155cm långa stavar och att han själv är 185cm lång..

Jag tror det viktigaste är att man själv trivs med stavlängden' date=' oavsett om den sen är 0,84 eller 0,94 av kroppslängden..[/quote']

Håller med, men jag tror ändå inte man ska gå allt för långt från rekomendationen.

Det är just det man skall....man skall gå långt ifrån rekommendationen.

Har själv testat med stavar som var 5 cm längre än det föreskrivna och det kändes inte alls bra. Nu kör jag med stavar som är 15 cm "för långa" och det känns perfekt för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oskar Svärd kör med exakt 30 cm kortare stavar (är 185cm och stavarna 155cm). Fråga på hans blogg gav intressant förklaring till detta som torde gälla för de flesta:

Fråga: hur lång är du och hur långa stavar använder du? Vad upplever du för för- och nackdelar när du testar med kortare och längre stavar än din normallängd?

Oskars svar: "Jag är 185cm, 155cm. Har prövat lite med längre stavar men då blir diagonall åkningen sämre. Jag tycker heller inte jag får kroppen över stavarna i stakningen."

 

http://www.teamexspirit.com/content/dags-f%C3%B6r-mitt-f%C3%B6rsta-klassiska-l%C3%A5nglopp-denna-s%C3%A4songen#comments

Link to comment
Share on other sites

Är själv 181 cm och kör med 155 på stavarna. Känns inte helt hundra i diagonalåkningen men skön hävstång i stakningen. Dock tänkvärt det Oskar säger. För att åka riktigt bra stakåkning så vill man ju få kroppen över stavarna. Funderar på att kapa ett par, tre centimeter men det är ju svårt att gå tillbaka sen varför det inte blivit av ännu...
Link to comment
Share on other sites

Är själv 181 cm och kör med 155 på stavarna. Känns inte helt hundra i diagonalåkningen men skön hävstång i stakningen. Dock tänkvärt det Oskar säger. För att åka riktigt bra stakåkning så vill man ju få kroppen över stavarna. Funderar på att kapa ett par, tre centimeter men det är ju svårt att gå tillbaka sen varför det inte blivit av ännu...

Är också 181cm och har tidigare kört med 155cm stavar. Har dock kapat till 152cm. Känns bättre i diagonalåkningen och till en början lite ovant i stakningen men är övertygad om att det är en bättre stavlängd för mig.

Link to comment
Share on other sites

Om elitherrarna i VL hittar en annan stavlängd som ger 1% effektivare stakning till priset av 15% ineffektivare diagonalåkning så skulle ändå denna enda % på stakningen överväga på loppet totalt. Särskilt som den mest avgörande delen är från Hökberg och hem där diagonalåkning är nästintill obefintligt för eliten.

 

Längre stavar möjliggör samma kraft med lägre frekvens vilket främst är en möjlighet för många motionärsåkare som är väldigt långt ifrån elitens centralkapacitet men kanske inte lika långt efter när det gäller muskelstyrka.

Du ska alltså inte välja stavlängd utifrån vad eliten åker med om du inte har samma fysik som de. Tänk självständigt och pröva er fram.

Link to comment
Share on other sites

Fritzon som skulle vilja prova lite kortare stavar. Jag har ett tips som jag kört länge; Kan dock ej ge några garantier.

 

Det går att förlänga stavarna några cm genom att inte skjuta ner handtaget helt; Tre -fyra cm har jag kört med länge utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Fritzon som skulle vilja prova lite kortare stavar. Jag har ett tips som jag kört länge; Kan dock ej ge några garantier.

 

Det går att förlänga stavarna några cm genom att inte skjuta ner handtaget helt; Tre -fyra cm har jag kört med länge utan problem.

Beror lite på vad du har för stavar... Åker du på lite sämre stavar så är de mer plast i handtaget. Medans på toppstavarna är nästan bara kork vilket gör att dom går sönder direkt om du inte trycker i dom ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...