Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar i skidspår för skidåkare


XChasa

Recommended Posts

Orkar inte ge mig in i diskussionen om vad lagar och föreskrifter säger eller hur de ska tolkas. Däremot tycker jag att det är trevligt i umgänget med andra att visa hänsyn istället för att till sista blodsdroppen strida för sin rätt. Ok, det kanske funkar med hundar i skidspåret i vissa spår, vid vissa tillfällen när det inte är så många åkare ute. Men i första hand är ett skidspår till för att åka skidor i, det kan vi väl enas om. Och hundar åker inte skidor utan springer i eller bredvid spåren.

 

Jag har själv varit nära att ramla för att åkare med hund skejtat förbi nära och okontrollerat. Men självklart tycker ju varje enskild hundägare att man visar hänsyn och har en hund som funkar att ha i spåret.

 

Jag tror inte på något förbud, men det vore trevligt om hundägaren själv kunde tänka att skidspåret ju inte är en plats som är ordnad för hundar att springa i, utan för människor att åka skidor i. Om inte annat i respekt för grizzlybrottaren och andra som sliter för att göra spår åt oss andra.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply
Jag tror inte på något förbud, men det vore trevligt om hundägaren själv kunde tänka att skidspåret ju inte är en plats som är ordnad för hundar att springa i, utan för människor att åka skidor i. Om inte annat i respekt för grizzlybrottaren och andra som sliter för att göra spår åt oss andra.

Tyvärr är det väl så att det faktum att denna diskussion kommit till sidan 9 redan bevisar att inte alla tänker så...

 

Just därför tror jag att förbud behövs. Det hjälper visserligen inte för dem som skiter i förbud, men det hjälper antagligen mot alla andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på något förbud' date=' men det vore trevligt om hundägaren själv kunde tänka att skidspåret ju inte är en plats som är ordnad för hundar att springa i, utan för människor att åka skidor i. Om inte annat i respekt för grizzlybrottaren och andra som sliter för att göra spår åt oss andra.[/quote']

Tyvärr är det väl så att det faktum att denna diskussion kommit till sidan 9 redan bevisar att inte alla tänker så...

 

Just därför tror jag att förbud behövs. Det hjälper visserligen inte för dem som skiter i förbud, men det hjälper antagligen mot alla andra.

Tack RIS__Toni för att du på ett sakligt sätt förklarat grundförutsättningarna!

 

Lägger in en direktlänk till Naturvårdsverkets bedömning från 2009-12-10:

"Naturvårdsverkets bedömning rörande möjligheten att ta ut tvingande avgift för tillgång till skidspår" :

 

"För att tvingande avgifter ska kunna tas ut för ett skidspår torde krävas att spåret

i sig utgör en anläggning (i juridisk mening) som är av den art att allemansrätten

kan anses vara upphävd inom det område där anläggningen finns. För att avgift

ska kunna tas ut för tillträde till sådana anläggningar torde också krävas att de

erbjuder förhållanden för skidåkning som kräver större investeringar, såsom

höga kostnader för exempelvis konstsnötillverkning (som möjliggör en längre

skidsäsong än vad fallet är med natursnö).

Anläggningar av ovan beskriven art förekommer i allmänhet i anslutning till för

tävlings-/elitträningsändamål inrättade ”skidstadionområden” som inte sällan är

helt eller delvis inhägnade eller på annat sätt avspärrade för direkt tillträde,

vilket i sig talar för att allemansrätten kan anses vara upphävd åtminstone inom

det inhägnade/avspärrade området."

 

Man skulle här också kunna väga in användningsområdet som en avgörande faktor för allemansrättens upphävande, förutom investeringskostnaderna som avhandlats här tidigare.

 

Vid diskussioner med vissa hundägare måste man ha en rak tydlig linje att följa. Att under motionsrundan börja diskutera med en nonchalant hundägare kan vara väldigt påfrestande, speciellt då det kan urarta till långa diskussioner bortom allt förnuft. Det finns det belägg för här på Skidforum om inte annat!

 

Som tidigare inlägg beskrev så finns det en hel del arbete bakom ett skidspår, både innan snön fallit och efteråt. För att respektera detta arbete så följer man det som de som ansvarar för skidspåren gjort dem för, och då det finns det en vedertagen sida (skidspår.se) som informerar om förhållandena och som spåransvariga har tillgång till, så rättar man sig därefter. Tror de flesta respekterar att det står att det utgår spåravgift, så varför inte respektera om spåren är avsedda för hundar eller inte?

 

Jag ser inga likande problem i samband med fotbollsträningar t.e.x., där är det en allmän gräs eller grusplan utan några som helst skyltar eller inhängnader. Konstigt att det skall vara så svårt att respektera ett skidspår som ingen kan undgå att förstå vad det skall användas till?

 

2011-09-30 kl.18:38:09

....

Vi kanske skulle kunna vara överens om att man får köra Precis var man vill med hund om området inte är utpekat som en anläggning. Och är det inte det så ska skidklubben låta bli att sätta upp skyltar som lurar folk att tro att det är ett reellt förbud. För det är det ju inte - eller hur?

Som ovanstående inlägg med all tydlighet bevisar så respekteras inte skidspåren och dess användningsområde och här kan spåransvariga nog inte bli för tydlig i sin skyltning och intentioner med skidspåren. Fram med fler gällande skyltar och förbud, OM det är begränsningar på vad spåren skall användas till!

Link to comment
Share on other sites

Ok, då har vi blivit delgivna med hur många procents sannolikhet, konssnöanvändande på en plats kommer innebära att det blir en anläggning. Jag tänker inte be om några hänvisningar till denna siffra.

Det kan givetvis fall där andra faktorer spelar in eller någon form av starka skäl som gör att konstsnön inte räcker som grund för anläggningsstatus. Skulle tex kunna tänka mig att Vasaloppsspåret som är naturreservat inte skulle bli klassat som anläggning trots att Vasaloppet har investerat i maskiner och utrustning för att på konstgjord väg kunna lägga snö hela sträckan. Det var väl också detta den ursrungliga avgiftsttriden handlade om. Däremot borde skidstadion i Hemus vara en anläggning, dock med undantag för den del där Vasaloppsspåret går igenom området.

 

Men om vi pratar om lokala skidklubbens spår som är upprättat av klubben för skidträning/tävling så är det väldigt tydligt vad som gäller.

 

Om du trotsar ett eventuellt förbud på en dylik anläggning riskerar du att åtalas och dömas för egenmäktigt förfarande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...