Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Solstaloppet - 12/2 - Karlstad - Seedningslopp till Vasaloppet


Vasa

Recommended Posts

Är det någon som kommer köra ovallat (utan fästvalla)?

 

Andreas, du som är lite av banexpert.

Vad tror du om stavfästet?

haha, banexpert! de var de värsta :D .

 

Ja vet inte riktigt, jag har inte bestämt mig än :D . Men jag tror det lutar åt fästvalla i alla fall.

Jag körde igår, men då med lite större trugor på. och de tror jag var bra för det blev rätt löst på vissa ställen. Jag kommer nog satsa på lite större trugor till tävlingen också. i och för sig så ska det bli kallt till helgen, men jag tror fortfarande att det kommer bli lite löst när det är såpass kort bana och en del som ska köra :) .

På elljusbanan är det nog ingen fara för löst stavfäste men blir nog värre ut på åkrarna och golfbanan. men dom gör ett kanonjobb som alltid grava sk.

 

Var å testade lite igår, kanonfint! film:

tyvärr kom mitt fula tryne med men de får ni stå ut med :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Du har ju i varje fall bättre TV-nylle än Vasa. ;)

 

Ja det ser ju ut att bli fint väder.

Ska jag vara ärlig hade jag hellre sett morgondagens väder på lördag så man hade haft någon chans, nu lär det bli svårt att hänga med. :)

 

Oavsett lär vi väl få rusa ganska bra från början för att komma fram och få bra ryggar i och med att man inte placerat sig på Vasan.

 

Har precis varit och testat och det verkar fortfarande inte bra nere i vänsterfoten så det får nog bli stakning hela vägen.

 

Vad tror du Andreas om första nedförsbacken, kommer det bli tillbud på första varvet?

Link to comment
Share on other sites

Du har ju i varje fall bättre TV-nylle än Vasa. ;)

 

Ja det ser ju ut att bli fint väder.

Ska jag vara ärlig hade jag hellre sett morgondagens väder på lördag så man hade haft någon chans, nu lär det bli svårt att hänga med. :)

 

Oavsett lär vi väl få rusa ganska bra från början för att komma fram och få bra ryggar i och med att man inte placerat sig på Vasan.

 

Har precis varit och testat och det verkar fortfarande inte bra nere i vänsterfoten så det får nog bli stakning hela vägen.

 

Vad tror du Andreas om första nedförsbacken, kommer det bli tillbud på första varvet?

haha aldrig roligt å se sig själv .

Ja du är ju såpass stark på stakning så det går nog bra ! Men en annan är lite klen så det blir fäste :D .

Ja en ordentlig rusch får det bli alltså! Kan nog bli en hel del incidenter nedför backen ja. Förhoppningsvis så klarar man sig igenom elljusbanan med hela stavar & skidor...

Link to comment
Share on other sites

haha aldrig roligt å se sig själv .

Ja du är ju såpass stark på stakning så det går nog bra ! Men en annan är lite klen så det blir fäste :D .

Ja en ordentlig rusch får det bli alltså! Kan nog bli en hel del incidenter nedför backen ja. Förhoppningsvis så klarar man sig igenom elljusbanan med hela stavar & skidor...

Verkar lite smådumt att dra in oss på elljusbanan det första som sker, hade inte varit fel om det hade varit en slinga i början som spräckte fältet lite.

Link to comment
Share on other sites

haha aldrig roligt å se sig själv .

Ja du är ju såpass stark på stakning så det går nog bra ! Men en annan är lite klen så det blir fäste :D .

Ja en ordentlig rusch får det bli alltså! Kan nog bli en hel del incidenter nedför backen ja. Förhoppningsvis så klarar man sig igenom elljusbanan med hela stavar & skidor...

Verkar lite smådumt att dra in oss på elljusbanan det första som sker' date=' hade inte varit fel om det hade varit en slinga i början som spräckte fältet lite.[/quote']

Bra sugen på ett seedningslopp till efter att bara varit sekunder från att seeda upp mej på Wadköpingsloppet. Men har en fråga till er som känner till båda banorna: Hur knixig, backig och svår är egentligen Solsta jämfört med Wadköping? Jag tycker att lite backar hör till och är kul, ogillar rena stakningslopp, men blir också lite "orolig" av allt snack om svåra partier och incidenter i den här tråden. Jag åt snö två gånger i söndags och även om kilsbergssnö kan vara nog så god är jag rätt mätt på snö nu...

 

En annan fråga: Med det vi vet om vädret just nu, blir det isiga, snabba spår eller frostiga och lite trögare? Låter mera som VR40 är KR30 och det låter ju bra i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite tidigare i denna tråd så ligger det 4 delar film som Andreas 87 har filmat från banan!

Jo' date=' jag kollade den men det såg inte så farligt ut. Känns som om snacket om backarna är värre men filmen kanske ljuger?[/quote']

Nej, det ska nog inte vara några problem. Är nog jag som överdriver lite, har ett väldigt outvecklat balanssinne så då blir det lätt så...

Nu kommer det ju dessutom snö som dämpar farten och ger möjlighet till djupa fina spår.

 

Vågar jag åka är det grönt ljus! :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken vacker film Andreas! ;) Kommer jag till start på Lördag åker fästet på ! Verkar ju bli fin VR40 temp!

 

Är imponerad att de inte kommer någon svordom när du ramlar :D Eller skratt! Helt tyst lixom =)

haha du ska veta att det kom en fin ramsa precis efter jag bröt staven, men jag klippte bort det i filmen :D .

 

Och sen angående backarna så är det inte branta backar. det är mer att det blir trångt första varvet och man kan trassla in sig. Men absolut ingen fara att det är för brant ;) .

 

Vi får bilda en skidforum klunga under tävlingen så får vi växeldra som dom stora pöjkarna gör :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har beslutat att skippa 1600 m slingan och kommer att göra en extra slinga på det befintliga varvet. Det kommer att vara vid ungefär 8 km. Ni behöver alltså inte oroa er för 1600 m slingan. Starten kommer att vara på samma ställe som bestämt tidigare, Grava skidstadion. Vi serverar Enervit sportdryck på två ställen. Det kommer ut ett PM under dagen på gravask.se.

Väl möt

Link to comment
Share on other sites

Vi har beslutat att skippa 1600 m slingan och kommer att göra en extra slinga på det befintliga varvet. Det kommer att vara vid ungefär 8 km. Ni behöver alltså inte oroa er för 1600 m slingan. Starten kommer att vara på samma ställe som bestämt tidigare, Grava skidstadion. Vi serverar Enervit sportdryck på två ställen. Det kommer ut ett PM under dagen på gravask.se.

Väl möt

Det var nog ett bra beslut! kanon! Slipper nog många krascher på det viset :) . Och snön har vräkt ner nu sedan tidigt i morse och ska väl hålla på hela dagen :) . blir fina spår på Lördag!

Link to comment
Share on other sites

Vi har beslutat att skippa 1600 m slingan och kommer att göra en extra slinga på det befintliga varvet. Det kommer att vara vid ungefär 8 km. Ni behöver alltså inte oroa er för 1600 m slingan. Starten kommer att vara på samma ställe som bestämt tidigare, Grava skidstadion. Vi serverar Enervit sportdryck på två ställen. Det kommer ut ett PM under dagen på gravask.se.

Väl möt

Hm,

 

Det luktar trångt i starten,,, vägen ut från stadion är ju ganska smal med en ännu smalare passage ut på gärdet. Fast på gärdet finns det ju plats för massor med spår,,, åkarna kanske kan sortera sig där, om ni breddar där,, nå, det blir som det blir,, bra antar jag,,, annars hade nog 1600-metersslingan varit kul,,,

Link to comment
Share on other sites

Mattila-racet måste ha varit värsta urladdningen för mig, för jag blev sjuk dagen efter och har legat i feber tisdag och onsdag..Så jag måste motvilligt stå över Solstaloppet..

Verkligen trist!..:-(

 

Har ju kört "banan"/I2-vägarna och Tuggelitespåren några gånger...Har nästan alltid stora trugor på och har alltid varit glad över det. Fast ibland har det gått igenom rätt mycket, trots stora trugor t o m Tror dock att Pütsep och co har gjort ett bra mycket bättre spårarbete på tävlingsbanan an vad det vanligtvis brukar vara...Finns nog en risk att det kommer att bli "moddigt" p g a allt snöande, så det här med fäste och lössnö kommer att bli intressant..Om det blir kallare, blir nog spåren kanon....Det är några, inte allt för branta backar, bl a på elljusspåret, men beroende på hur "trögt" eller "lätt" det kommer att gå, brukar jag tycka det är himla skönt att kunna diagonala ibland på banan, därför skulle jag ha lagt på lite fäste i alla fall..Men diagonal och stakning med frånskjut är nog också min styrka..inte enbart stakning..:-b

 

Som sagt, trist att man inte kunde vara med och köra på "hemmaplan" och fajtas med er "grabbar"..;-b..Är jag piggare kommer dock vara utmed spåret och heja på er!..Spåret är riktigt publikvänligt, man behöver inte åka långt för att kunna se de tävlanden på massor av ställen..

 

Lycka till och "Kör hårt", allihop!! =)

Link to comment
Share on other sites

Nu är startlistan publicerad:

 

http://karlstadmultisport.se/lgt2011/files/2011/02/Startlista-Solstaloppet-2011.pdf

 

Vilka av åkarna är det som hör till Elitledet?

 

Såg en bra från Säffle i varje fall... ...och en skarping ifrån Stenungsund...

Har ingen aning faktiskt.

Vilka startnummer har ni nu då :) själv fick man nr 2. Vasa nr: 69 Globe: nr 102 ? :)

Nån mer?

 

Edit: Såg dessutom att det var en som hade som förslag på grava sk att arrangörerna skulle göra så det blev ett snabbspår för dom som har bråttom tex höger spår . som dom har på VL . Kan ju vara bra när det blir mycket varvningar

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning faktiskt.

Vilka startnummer har ni nu då :) själv fick man nr 2. Vasa nr: 69 Globe: nr 102 ? :)

Nån mer?

Ja du kör som vanligt med favorittrycket på dig. ;)

Nummer 1 i Brålanda och nummer 2 nu' date=' inga tillfälligheter...[/quote']

haha jaru Vasa, nr 2... då är det bara att vända på startlistan sen då, så får man resultatlistan :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...