Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Solstaloppet - 12/2 - Karlstad - Seedningslopp till Vasaloppet


Vasa

Recommended Posts

Jag tänkte på det att det står om led efter Vasaloppsplacering.

Men man måste väl få ställa sig i led 2 om man är seedad sedan tidigare till led 2 eller 3, även fast man inte varit med och placerat sig så i Vasaloppet?

För vi ska väl inte behöva ställa oss längst bak och riskera att missa när de andra sticker?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply
Jag tänkte på det att det står om led efter Vasaloppsplacering.

Men man måste väl få ställa sig i led 2 om man är seedad sedan tidigare till led 2 eller 3, även fast man inte varit med och placerat sig så i Vasaloppet?

För vi ska väl inte behöva ställa oss längst bak och riskera att missa när de andra sticker?

ja man tycker ju det! finns ju inget värre när det blir stopp och man får stå å vänta. Vad körde du Vasan på då?

Link to comment
Share on other sites

ja man tycker ju det! finns ju inget värre när det blir stopp och man får stå å vänta. Vad körde du Vasan på då?

Jag har aldrig kört Vasan men står ju i led 2.

Så tänkte ta med utdraget jag fick från Vasan på omseedningen. Annars borde det väl om du inte har fått något sådant än ta med resultat från Mattila och seedningslista.

 

Men förmodligen är det väl bara att slinka in i "rätt" fålla när vi kommer i full tävlingsmundering? :)

 

Kanske "Nyllet" kan svara på det?

Link to comment
Share on other sites

ja man tycker ju det! finns ju inget värre när det blir stopp och man får stå å vänta. Vad körde du Vasan på då?

Jag har aldrig kört Vasan men står ju i led 2.

Så tänkte ta med utdraget jag fick från Vasan på omseedningen. Annars borde det väl om du inte har fått något sådant än ta med resultat från Mattila och seedningslista.

 

Men förmodligen är det väl bara att slinka in i "rätt" fålla när vi kommer i full tävlingsmundering? :)

 

Kanske "Nyllet" kan svara på det?

Nej okej! jaa men det borde väl nog gå tycker jag!. Tycker att man kan ställa sig i det led man tycker tillhör lite själv också :) . Får ta med nån lista å höra lite med dom på tävlingsdagen vad dom säger om det :)

Link to comment
Share on other sites

Ska du åka vasaloppet för första gången och har seedat dig till led 2, ställ dig i det startledet. Det är inga problem! Väl möt i ett otroligt vinterlandskap med fina spår!!!

Bra, nu känner jag mig lugn igen. :)

 

Angående vädret ser det ut att bli finfint både med sol och snö...

 

Lars_P, de verkar även ha flyttat utgången på gärdet enligt nya spårkartan så det blir nog finemang även det.

 

Citat från hemsidan - skrivet nu på morgonen:

Vallabodarna kommer bli frekvent besökta i kväll och därför redovisar vi här hur vi kommer preparera spåren. Vi har under gårdagen och natten tryckt hela banan med skoter och nu på morgonen kommer vi pista ca 60% av banan. Övriga banan trycks och sladdas med skoter.

 

Tävlingsspåren kommer vi att lägga vid 22 tiden i kväll när alla skidåkare åkt klart för dagen så att ni får riktig fin räls att åka i. Det kommer vara 4 spår de första 2,4 kilometrarna. Sedan 2 spår fram till 5,5 km och sedan 2-3 spår restan av banan.

 

Länk till vädret:

http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4rmland/Karlstad/time_for_time.html

Link to comment
Share on other sites

Tänkte nästan det när jag såg att du slitit ut dig på Skiergen. ;)

 

Vi får väl se hur man känner sig, om det blir ett träningspass eller om tävlingsnerven sätter in.

Körde 51 km med bara stakning i måndags kväll så det var kanske inte den bästa uppladdningen...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte nästan det när jag såg att du slitit ut dig på Skiergen. ;)

 

Vi får väl se hur man känner sig, om det blir ett träningspass eller om tävlingsnerven sätter in.

Körde 51 km med bara stakning i måndags kväll så det var kanske inte den bästa uppladdningen...

Hehe precis ;)

 

 

Ähh i måndags då har du läkt! Bara att ösa på och visa vad dubbelstakning är!

Link to comment
Share on other sites

Ähh i måndags då har du läkt! Bara att ösa på och visa vad dubbelstakning är!

Nja det sitter nog i. ;)

Sedan är det nog en viss risk att det kan bli besvärligt att staka i motlut och uppför då det har kommit ganska mycket snö som inte lär ha satt sig helt.

Tar inte dyrstavarna då jag är lite rädd att de kan försvinna ner inimellan som MMG skrev...

Link to comment
Share on other sites

Lycka till alla som ska köra! Jag kommer ut och hejar på er. Känns trist att inte kunna vara med kan jag lova.

Ja det är trist. :( Kommer i varje fall att hålla utkik...

Du hade inte kunnat staka runt heller som ett träningspass?

 

Farsan var lite besviken på att inte globen kommer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ähh i måndags då har du läkt! Bara att ösa på och visa vad dubbelstakning är!

Nja det sitter nog i. ;)

Sedan är det nog en viss risk att det kan bli besvärligt att staka i motlut och uppför då det har kommit ganska mycket snö som inte lär ha satt sig helt.

Tar inte dyrstavarna då jag är lite rädd att de kan försvinna ner inimellan som MMG skrev...

Bra idé med stavarna, innan snön var det inte roligt med dyrstavar på banan som for ner i alla möjliga hål. Hoppas det är bättre imorgon efter prepparering.

Link to comment
Share on other sites

Hade planerat det men all planering har ändrats. Har varit krasslig sedan jul och äter nu penicillin samt fick fyra kortisonsprutor i tålederna förra veckan efter att fötterna fullständigt ballat ur (kan inte gå upp på tå). Har i alla fall en liten, liten förhoppning om Öppet spår men det känns långt ifrån eftersom det är svårt att ha skor på fötterna just nu. Men, men än har jag inte gett upp :)
Link to comment
Share on other sites

Lycka till alla som ska köra! Jag kommer ut och hejar på er. Känns trist att inte kunna vara med kan jag lova.

Ja det är trist. :( Kommer i varje fall att hålla utkik...

Du hade inte kunnat staka runt heller som ett träningspass?

Jag vill inte vara med i några vurpor innan knäet har blivit bra, annars hade jag kunnat stakat runt. Är lite sugen på att köra 20km men det är kanske dumt. Får fundera men jag kommer i alla fall att staka omkring en hel del i morgon.

 

Det var synd att Globen hoppade av. Hade ju varit kul att se er båda så att man vet vilken man ska satsa tipspengarna på inför Vasan..

Link to comment
Share on other sites

Hade planerat det men all planering har ändrats. Har varit krasslig sedan jul och äter nu penicillin samt fick fyra kortisonsprutor i tålederna förra veckan efter att fötterna fullständigt ballat ur (kan inte gå upp på tå). Har i alla fall en liten, liten förhoppning om Öppet spår men det känns långt ifrån eftersom det är svårt att ha skor på fötterna just nu. Men, men än har jag inte gett upp :)

Ja det låt ju inte så bra. :(

 

-25 här nu på morgonen så spåren borde väl fryst ihop bra även borta i Karlstad.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev ju en rolig tävling för min del........ Låg på 10e plats och bröt av båda stavarna när jag och en till krokade ihop. Och såklart så stod man 6 km in i skogen! Åkte tillbaka sakta och bröt. Hoppas det går bättre för er andra!

 

Nu ska jag inte ha mer skigo stavar. nån som vet några bra och är lite mer hållbarare än skigo's stavar? . Funderar på Swix CT1 Star eller Oneway Diamond Storm 10 MAX.

Nån som har mer erfarenthet av dessa?

 

Har gjort över med 4 skigo stavar sedan december och börjar bli ordentligt trött på detta.......

 

Edit: Går det att reklamera stavarna? Köpte dom ju på nätet iofs. Från Xcountrysports, men jag tyckte allt att stavarna gick av lite väl lätt!

Link to comment
Share on other sites

Synd att det sket sig Andreas. Tyvärr tror jag inte att det går att reklamera stavar som gått sönder vid en incident, utan ska man reklamera stavar gäller det nog att man knäckt dom vid vanlig stakning och kan visa att det berott på ett fel i tillverkningen.
Link to comment
Share on other sites

Synd att det sket sig Andreas. Tyvärr tror jag inte att det går att reklamera stavar som gått sönder vid en incident, utan ska man reklamera stavar gäller det nog att man knäckt dom vid vanlig stakning och kan visa att det berott på ett fel i tillverkningen.

Ja det var riktigt surt :/ . Men får ta nya tag på skinnarloppet nästa söndag.

Jo det är väl svårt att göra det antar jag, det var det ja misstänkte hehe

Link to comment
Share on other sites

Blev ingen rolig dag för mig heller.

 

Kände direkt att mitt glid var mycket sämre än vanligt, även i liknande före. Det var dessutom sämre än typ alla andras. Jag hade bara BWLF, ett lager invärmt två gånger sedan svalnat och sicklat. BWLF är nytt för mej och det blev ju väldigt hårt så jag upplevde att det var riktigt svårt att sickla bort när det svalnat. Inte som med andra glidvallor, min känsla var att det liksom blev kvar ett lager BWLF, dock blankt och fint efter borstningen.

 

Resultatet kändes uselt.

 

Hur gick det för er andra? Vad la ni för glid?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...