Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anders Södergren vs TV sporten - Jonas


janbanan

Recommended Posts

Vet inte om ni sett inslaget från Vinterstudion där Anders Södergren och TV sportens Jonas Karlsson gör en utmaning. Ganska roligt och se skillnaden mellan elit och motionär.

Vet ej ifall den ligger kvar men titta:

Gå till: www.svt.se

Välj: SVT Play

Sök sedan med sökorden: jonas anders södergren

Titta sedan på hela inslaget. Är två delar med mellansnack i studion...rätt kul..!

 

God jul till er alla och ett gott nytt skidår..!!

Link to comment
Share on other sites

men Jonas kan ju inte vara något vidare på att åka rullskidor, 20km/h är ju inga större problem att hålla... Kan tyckas svårt att ha Jonas som jämförelse objekt men det är klart han representerar den sämre motionären som inte åker rullskidor på vår-sommar-höst så då är det väl befogat att det ser ut som det gör för honom :)
Link to comment
Share on other sites

men Jonas kan ju inte vara något vidare på att åka rullskidor, 20km/h är ju inga större problem att hålla... Kan tyckas svårt att ha Jonas som jämförelse objekt men det är klart han representerar den sämre motionären som inte åker rullskidor på vår-sommar-höst så då är det väl befogat att det ser ut som det gör för honom :)

Det där var ett kaxigt uttalande. Vidga vyerna lite så kan vi lägga det på att du hade otur när du tänkte.

 

/TV-åkaren :/

Link to comment
Share on other sites

men Jonas kan ju inte vara något vidare på att åka rullskidor' date=' 20km/h är ju inga större problem att hålla... Kan tyckas svårt att ha Jonas som jämförelse objekt men det är klart han representerar den sämre motionären som inte åker rullskidor på vår-sommar-höst så då är det väl befogat att det ser ut som det gör för honom :)[/quote']

Det där var ett kaxigt uttalande. Vidga vyerna lite så kan vi lägga det på att du hade otur när du tänkte.

 

/TV-åkaren :/

Håller med Rible12 fullständigt, syns ju tydligt att Jonas stakteknik är dålig och det märks att han inte har åkt rullskidor förut. Det är inga konstigheter att stakafortare än 20 km/h på rullskidor. Framför allt inte om man som JOnas skall vara god för 6.30 på vasan

Link to comment
Share on other sites

men Jonas kan ju inte vara något vidare på att åka rullskidor' date=' 20km/h är ju inga större problem att hålla... Kan tyckas svårt att ha Jonas som jämförelse objekt men det är klart han representerar den sämre motionären som inte åker rullskidor på vår-sommar-höst så då är det väl befogat att det ser ut som det gör för honom :)[/quote']

Det där var ett kaxigt uttalande. Vidga vyerna lite så kan vi lägga det på att du hade otur när du tänkte.

 

/TV-åkaren :/

Jag tycker inte det är ett kaxigt uttaland utan mer av ett konstaterande att Jonas inte kan åka rullskidor för de flesta som åker vasan neråt 6:30 hade kunna stå där och staka i 20km/h om det hade varit så, tycker han är kanske lite fel att ha som jämförelse objekt på rullskidor... Som Skåningen skriver han kan ju inte staka på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

men Jonas kan ju inte vara något vidare på att åka rullskidor' date=' 20km/h är ju inga större problem att hålla... Kan tyckas svårt att ha Jonas som jämförelse objekt men det är klart han representerar den sämre motionären som inte åker rullskidor på vår-sommar-höst så då är det väl befogat att det ser ut som det gör för honom :)[/quote']

Det där var ett kaxigt uttalande. Vidga vyerna lite så kan vi lägga det på att du hade otur när du tänkte.

 

/TV-åkaren :/

Jag håller nog med om att det är ett ganska kaxigt uttalande ur ett allmänt motionärsperspektiv. 20 km/h är fort ur ett sådant perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju uttalat i inslaget att han inte hade åkt rullskidor förrut. Han är en god motionär på snöskidor, men såklart ser det för bedrövligt ut när han för första gången ska hålla balansen på ett par rullskidor och dessutom på rullband.

 

Inslaget var väldigt roligt, men det hade varit mer intressant (dock inte lika roligt) att jämföra en som hade viss vana med just rullskidor mot Södergren.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju uttalat i inslaget att han inte hade åkt rullskidor förrut. Han är en god motionär på snöskidor, men såklart ser det för bedrövligt ut när han för första gången ska hålla balansen på ett par rullskidor och dessutom på rullband.

 

Inslaget var väldigt roligt, men det hade varit mer intressant (dock inte lika roligt) att jämföra en som hade viss vana med just rullskidor mot Södergren.

Instämmer med dig Tobbe F, klart mycket mer intressantare med en god rullskid-motionär som kan åka.

Link to comment
Share on other sites

Kollade en runda jag körde på rullskidorna i höstas, på tvåor. Var ute ett par mil, höll en snittfart på 14,1 km/h, vilket gav en kilometertid på 4.15min/km enligt pulsklockan. Då är 20km/h ganska snabbt. Men jag antar att Rible12 menade att det inte är något problem att hålla 20km/h när man försöker åka fort, t ex som i testet mot Södergren. Jag vet inte vad jag skulle kunna komma upp i om jag maxade men 20km/h låter ju inte direkt omöjligt om snittfarten var 14km/h under en längre runda. Om det däremot menades att 20km/h inte var något problem att hålla under en längre runda, ja då var det rätt kaxigt sagt, för det grejar i alla fall inte jag som ändå ser mig som en hyfsad motionär.
Link to comment
Share on other sites

Gjorde Jonas sitt bästa? Kan nog vara så att det blev "bättre TV" av Jonas tillkortakommande.

Jo, Jonas "jag kan allt och är bäst på allt" Karlsson skulle garanterat gilla att framstämma sig som sämre än han är för att skapa bättre tv. Eller inte....

 

Jag tycker det intressanta egentligen är hur södergren kan hålla farten så enkelt. Ser inte ut som att han allt går på hög puls utan använder teknik och styrka. Kanske är så att man kan göra ett bättre vasaresultat (som motionär) genom att träna (max?) styrka i stakmusklerna och teknik istället för att vara ute och slita på intervall och långpass.

Link to comment
Share on other sites

Kanske är så att man kan göra ett bättre vasaresultat (som motionär) genom att träna (max?) styrka i stakmusklerna och teknik istället för att vara ute och slita på intervall och långpass.

Du tränar stakmusklerna med intervaller. Men tekniken är viktig ja, mycket viktig på snö istället för att bara mata mil

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår egentligen inte vad en del folk verkar tro om filmen. Det är ju endå så att en skidåkare i värdstoppen är mycket bättre en en motionär. En person som åker vasan på 6.5 timmar använder endå 16-17 min längre tid per mil jämfört med den som vinner. De bästa kan helt klart åka i den farten utan att ta ut sig överhuvud taget och utan att ha hög puls. Det beror ju mest på att de har bättre teknik och är bättre form mätt i tex V02max, tröskel etc. Styrka kan vel också vara en del.

 

Klart att det också spellar roll att Jonas inte hade stått på rullskidor innan men jag tror endå inte att skillnaden i resultat hade sett så väldigt olika ut med en likverdig åkare med rullskidsvana (kanske lite högre hastigheter men annars inte så stor skillnad).

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på klippet så blir jag väldigt sugen att testa rullskidor på band.

 

Kan man göra det som privat person?

Är det dyrt?

Det känns som att det borde finnas och det som slog mig var Bosön. Och efter en snabbkoll så verkar det helt klart vara rimligt men jag hittar inget om just rullskidor men det tror jag finns där: http://iof4.idrottonline.se/Boson-RiksidrottsforbundetsUtvecklingscentrum/Testerradgivning/Vierbjuder/

Link to comment
Share on other sites

"Motionärer" innefattar ju ett ganska brett spann av åkare. Finns nog många motionärer som skulle åka bra mycket bättre än Jonas (som jag inte tycker såg särskilt vass ut) men samtidigt även många som skulle åka sämre. Med lite rullskidvana är det ju inga problem att köra över 20 km/h, får Jonas slipa lite på rullskidåkningen skulle han nog klara det galant.
Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på klippet så blir jag väldigt sugen att testa rullskidor på band.

 

Kan man göra det som privat person?

Är det dyrt?

När jag var och gjorde senaste laktattestet vid testanläggningen i Torsby (vid tunneln) så tyckte testledaren att jag skulle prova att köra lite rullskidor på det stora rullbandet de har. Han plockade fram ett par Pro-ski treor och jag fick köra diagonalning, det kan jag lova var spännande innan jag fick till tekniken! Jag blev i alla fall inte hängandes i repet som Jonas blev!

 

Så svaret är att i Torsby kan du boka rullbandet.

 

http://www.torsby.se/invanare/kulturfritid/stjerneskolanstestcenter.11824.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...