Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träna trots tennisarmbåge?


fixit_tc

Recommended Posts

Antar att du fått ordination på styrketräning för underarmsmusklerna, vilket förkortar läkningstiden avsevärt? När jag hade tennisarmbåge så var rådgivningen att man skulle träna, så länge det inte gjorde mer än måttligt ont. Jag hade inte ont vid skidåkning. Ett tips är att skaffa en speciell rem som man drar åt runt underarmen och som avlastar muskelfästet. Gör att man kan bedriva mycket träning som annars medför smärta. Finns på apoteket...
Link to comment
Share on other sites

Exentrisk träning för muskulaturen är det som gäller. Alltså den bromsande fasen i dynamisk styrketräning. Och det rör sig inte om en inflammation vid denna typen av skador. Enklaste och mest effektiva är att fästa ett snöre i en vikt med 3-6kg. Rulla upp snöret på en pinne och rulla sedan av vikten från pinnen så du känner att det bränner lite i muskelfästena. Ska göra ont.. Rulla sedan upp snöret igen avslastat och upprepa tre gånger. Gör detta 1-2ggr om dagen och öka vikten efterhand så ska du se att det blir bättre efter nån vecka. Skidåkningen kan du köra på med så länge det inte är värre dagen efter.. smärta efteråt samma dag är lugnt men dan efter ska det gett med sig. Denna typ av skador beror på degenerativa förändringar i senan med inväxt av nerver och blodkärl. Det man gör med den exentriska träningen är att man får senfibrerna att växa rätt samt att ta död på inväxten av kärl och nerver. Detta är den generella behandlingen nuförtiden vare sig det är häsenor, knäskålsenor eller armbågar..

Lycka till:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och tack speciellt till johpep. Du verkar har bra koll på läget. Jag har fått underarmsremmen och blivit ordinerad excentrisk träning med en hantel över bordskanten. Jag har anmält mig till Tartu Maraton i Estland den 20 februari så nu kan jag äntligen börja träna. Jag har ett mindre problem med en kortbanssträckning också. Antar att det är excentrisk träning som gäller där också? Har ni tips på övningar?
Link to comment
Share on other sites

kortbanssträckning? Antar att du menar att du töjt ut det främre korsbandet? Då är det stabiliteten runt knät som behöver tränas. Det som framförallt händer är att den neurogena signalöverföringen mellan muskler,hjärna och led försämras vilket gör att muskelerna som ska fungera som stabilisator tillsammans med ligament och övrig ledkonstruktion tabbar lite av sin förmåga att spänna sig i rätt ögonblick samt tappar snabbt styrka och muskelmassa vid minskad aktivitet. Särskilt den mediala delen av lårets främre muskel. (vastus medialis)

Bra övningar: Closed chain, alltså foten mot fast underlag. Stå på balansplatta och skriv alfabetet i luften med det andra friska benet. Spänn samtidigt lårmusklerna på benet som du står på. Enbensknäböj om du klarar av det, kan göras svårare genom att även där stå på balansplatta. Annars börja med vanliga knäböj eller i benpress. Finns mängder med övningar. Tänk styrketräning för bål och underkropp men försök få in balans och kordination. Var du ska börja i rehabfasen beror på när det hände och hur allvarligt. Kan råda dig att ta kontakt med en sjukgymnast med inriktning mot idrottsskador om du vill att det ska bli riktigt bra:)

Link to comment
Share on other sites

Tack igen johpep! Hehe, ja skulle nog stått korsbandet (nu borde det heta långbandet;-)). Jag har kört en del på gym, men jag måste vara lite ihärdigare. Jag har märkt att både löpning och skidåkning ger smärtor i höften, så jag måste verkligen stärka upp musklerna runt knäet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...