Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Optimale kaldføreski


Otten

Recommended Posts

Hei alle,

 

Håper det går bra med norsk (annars får jag senare forsöka med med min svorska;)?

 

La meg først berømme alle for et forum på høyt nivå hva gjelder kunnskap, saklighet, allsidighet mm. Det har en tid vært en stor fornøyelse å følge diskusjonene som foregår her.

 

Så til mitt spm. om hva som kjennetegner optimale ski, da særlig for kaldt føre, la oss si under -8C.

 

a) Man ønsker seg et langt spenn, minimum 60cm?

b) Man ønsker seg et mykt spenn med lav kurve?

- Sluttspenn i % av vekt? 45? 50? 55? 60?

- Spennkurve med topp-punkt under 0.5 på halv vekt?

c) Plassering av spennets topp-punkt? Nær balansepunkt/binding?

e) Lukket dvs. de åpner seg minimalt framme og bak når de klemmes mot hverandre?

f) Spennets plassering og taper?

- 0.2 ved häl og 0.0 3-4 cm bakom häl?

- 4-5cm mellom markeringene framme (0.3, 0.2, 0.1, 0.05)?

 

Hva tror ni? Finns det ytterligere moment som karakteriserer en god ski for dette føre? Kan man rangere a)-f) eller er alle like viktige? Finns det merker som er bedre enn andre?

 

Takker for alle synspunkt & god påske!

Link to comment
Share on other sites

Kempebra med norsk, eller skandinaviska.

 

Om du menar kallföre på kuperad bana i ny/finkornigsnö så är det väl viktigaste att skidan har ett lågt långt spann med en flack spannkurva, som du skriver 4-5cm mellan markeringarna. Toppen på spannet ska absolut vara på balanspunkten annars tycker jag att skidan blir svåråkt i kuperad terräng, det får ju absolut inte vara bakom i alla fall

Jag vill nog inte ha skidor som spretar även om jag hört att det åkts på Fischers spretmodeller i kallföre också.

 

Om det däremot är riktigt hårt eller grovsnö så har jag hårdare skidor, även på långlopp kör jag ofta på hyfsat hårda skidor.

 

Framför allt så måste man prova skidan och se om glidet är bra vid kallt-kallföre vilket kan vara lite svårt, tycker att det kan skilja speciellt mellan grov/isig snö och finsnö på skidorna.

 

Håller med om att detta forum är bra!!

Link to comment
Share on other sites

Kempebra med norsk, eller skandinaviska.

Utmerket! :)

 

Om du menar kallföre på kuperad bana i ny/finkornigsnö så är det väl viktigaste att skidan har ett lågt långt spann med en flack spannkurva, som du skriver 4-5cm mellan markeringarna. Toppen på spannet ska absolut vara på balanspunkten annars tycker jag att skidan blir svåråkt i kuperad terräng, det får ju absolut inte vara bakom i alla fall

Jeg tenker spesielt på kald finkornig snö / kärv drivsnö som man ofte har over fjället på norska Birkebeinerrennet. Årets Vasalopp är et utmerket eksempel på detta före. Har siden förra vintern forsökt få tag på et par bra skidor for dessa förhållanden og det kan vara bra om man i denne prosess får verifisert vilka kriterier som är mest viktiga. Tycker våre synpunkter sammanfaller bra!

 

Jag vill nog inte ha skidor som spretar även om jag hört att det åkts på Fischers spretmodeller i kallföre också.

Enig! Resonnementet er väl då mera spret er lika med mindre friktionsyta som ger mindre möjlighet for svårgenererad vattenfilm at glida över?

 

Om det däremot är riktigt hårt eller grovsnö så har jag hårdare skidor, även på långlopp kör jag ofta på hyfsat hårda skidor.

 

Framför allt så måste man prova skidan och se om glidet är bra vid kallt-kallföre vilket kan vara lite svårt, tycker att det kan skilja speciellt mellan grov/isig snö och finsnö på skidorna.

Som glad motionär måste utrustningen köpas i affären og det kan vara svårt at få dom med på att ta tilbaka skidor som det inte år direkt fel på. Har dock lyckats med detta og ser fram imot november med vällfyllda hyllor og ett par tillgodo.

 

Tredje säsongen kan man kanske hoppas på att lyckas med dette projekt? :)

Link to comment
Share on other sites

Förstår att dom inte vill ta tillbaka skidor, men kanske dom får sälja mer på det sättet? I alla fall till dig!! Jag her ett par Madshus från 95 som jag fortfarande kan tävla på i kallföre, vågade dock inte ta dom på Vasan i år.

 

Det är svårt att hitta ett par riktigt bra skidor vare sig man som jag köper från tillverkarna eller som du i en affär. Men om du håller till i Norge så borde du väl kunna få tag på ett par begagnade från nån tävlingsåkare, det lär ju finnas några sådana i Norge. Men det är klart att det behöver ju inte vara lättare, skidorna kan ju vara för hårda då.

 

Om du vill ha bra glid på ett par kallföresskidor så ska du mätta dom med typ Swix CH4, absolut inte mjuk glider.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...