Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingen Skövde


Sunlake

Recommended Posts

Japp där och i slutet där alla spår möts har det blivit mjöligt. Ska du åka Billingens långlopp? :)

Jajemänn det ska jag! Får se hur det går, blir spännande! Har aldrig tävlat på skidor förut. Min första vinter på längdskidor... Kul är det iaf=) Imorn får det bli ett långt träningspass tänkte jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Japp där och i slutet där alla spår möts har det blivit mjöligt. Ska du åka Billingens långlopp? :)

Är det verkligen mjöligt det skall kallas, inte sockrigt? (Mjöligt = väldigt lös nysnö, fördelat på väldigt små partiklar som aldrig varit utsatta för plusgrader; Sockrigt = äldre snö (ofta konstsnö) bestående av en massa lite större lösa "isklumpar").

 

Men om hälsan är i behåll så är det bara att köra hårt. Lite socker, mjöl eller fett i några enstaka backar spelar ingen roll. Totalt sett borde spåren bli kanonfina.

Link to comment
Share on other sites

Japp där och i slutet där alla spår möts har det blivit mjöligt. Ska du åka Billingens långlopp? :)

Är det verkligen mjöligt det skall kallas' date=' inte sockrigt? (Mjöligt = väldigt lös nysnö, fördelat på väldigt små partiklar som aldrig varit utsatta för plusgrader; Sockrigt = äldre snö (ofta konstsnö) bestående av en massa lite större lösa "isklumpar").

 

Men om hälsan är i behåll så är det bara att köra hårt. Lite socker, mjöl eller fett i några enstaka backar spelar ingen roll. Totalt sett borde spåren bli kanonfina.[/quote']

Sockrigt kanske passar bättre, löst är det iaf!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Någon som varit uppe sen det här pissvädret kom?

Undrar det också, åkte hemma idag och det tar styggt på vissa partier. Snön som är kvar börjar också bli väldigt, väldigt smutsig. Talar för att inte ha ngt klister.

 

Det är antagligen gränsfall att de klarar 21 km, även om det säkerligen är tillräckligt med snö på 98-99% av banan även på lördag efter ytterligare 3 dagar med plus och regn så är det resurskrävande att skotta även 200 - 400 m . Så här står det på hemsidan:

 

"Svar på Vanliga frågor nu sista veckan:

 

Finns det vallaservice på plats? : Svar nej

 

Hur är spårstatus: Än så länge bra, men vi får se hur mycket mildvädret tar på snön i veckan

 

Ändras bansträckningen: Vi återkommer om så blir fallet

 

Hur blir vädret?: Titta på www.yr.no"

Link to comment
Share on other sites

Någon som varit uppe sen det här pissvädret kom?

Undrar det också' date=' åkte hemma idag och det tar styggt på vissa partier. Snön som är kvar börjar också bli väldigt, väldigt smutsig. Talar för att inte ha ngt klister.

 

Det är antagligen gränsfall att de klarar 21 km, även om det säkerligen är tillräckligt med snö på 98-99% av banan även på lördag efter ytterligare 3 dagar med plus och regn så är det resurskrävande att skotta även 200 - 400 m . Så här står det på hemsidan:

 

"Svar på Vanliga frågor nu sista veckan:

 

Finns det vallaservice på plats? : Svar nej

 

Hur är spårstatus: Än så länge bra, men vi får se hur mycket mildvädret tar på snön i veckan

 

Ändras bansträckningen: Vi återkommer om så blir fallet

 

Hur blir vädret?: Titta på www.yr.no"

Rena rama vårvädret på YR... Tänkte åkt upp idag men det regnade lite och så blåser det massor även nu. Har bara mina finskidor oxå så det fick bli en löptur.

Link to comment
Share on other sites

Någon som varit uppe sen det här pissvädret kom?

Undrar det också' date=' åkte hemma idag och det tar styggt på vissa partier. Snön som är kvar börjar också bli väldigt, väldigt smutsig. Talar för att inte ha ngt klister.

 

Det är antagligen gränsfall att de klarar 21 km, även om det säkerligen är tillräckligt med snö på 98-99% av banan även på lördag efter ytterligare 3 dagar med plus och regn så är det resurskrävande att skotta även 200 - 400 m . Så här står det på hemsidan:

 

"Svar på Vanliga frågor nu sista veckan:

 

Finns det vallaservice på plats? : Svar nej

 

Hur är spårstatus: Än så länge bra, men vi får se hur mycket mildvädret tar på snön i veckan

 

Ändras bansträckningen: Vi återkommer om så blir fallet

 

Hur blir vädret?: Titta på www.yr.no"

Rena rama vårvädret på YR... Tänkte åkt upp idag men det regnade lite och så blåser det massor även nu. Har bara mina finskidor oxå så det fick bli en löptur.

Jo vädret kan man spekulera mkt om. SMHI verkar nästan tro på 5 cm snö (OK snöblandat) på fredag och lördag.

Link to comment
Share on other sites

Var uppe i förmiddags och åkte ett varv på 5an och ett på gröna milen. Trodde de skulle vara mer smutsigt än det var i spåren så det var ju positivt. Milen var bättre än halvmilen i alla fall. Det är bara de sista hundra metrarna som är extrema med barr och små kvistar. Spåren var väl okej annars, fast det gick segt ändå.
Link to comment
Share on other sites

Var uppe i förmiddags och åkte ett varv på 5an och ett på gröna milen. Trodde de skulle vara mer smutsigt än det var i spåren så det var ju positivt. Milen var bättre än halvmilen i alla fall. Det är bara de sista hundra metrarna som är extrema med barr och små kvistar. Spåren var väl okej annars, fast det gick segt ändå.

Låter ju bra då=) Hur var det med snömängden då?

Link to comment
Share on other sites

Var uppe i förmiddags och åkte ett varv på 5an och ett på gröna milen. Trodde de skulle vara mer smutsigt än det var i spåren så det var ju positivt. Milen var bättre än halvmilen i alla fall. Det är bara de sista hundra metrarna som är extrema med barr och små kvistar. Spåren var väl okej annars' date=' fast det gick segt ändå.[/quote']

Låter ju bra då=) Hur var det med snömängden då?

Det finns hyffsat med snö. Blir nog bra när dom fräser om spåren.

 

Är det bara jag som tycker att stavfästet var dåligt? Provade nya ct1:or för första gången. Vet inte om trugorna är för små eller vad det var.

Link to comment
Share on other sites

Jag var uppe och åkte ikväll. Med tanke på allt skräp i spåren hade det nog varit bättre helt utan fästvalla... Stavfästet har blivit sämre de senaste dagarna. Nu skulle jag föredra att ha ett par "ful-stavar". Snön har mjuknat en del och stavarna går igenom ibland och det känns farligt nära stavbrott.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde några varv skate idag. Jag avslutade med att staka mig runt 10'an på skateskidorna. Jag vet inte hur mycket folk jag körde om, men alla svor över hur mycket barr de fått i klistret. Som vädret ser ut att bli bör nog goda stakare ta sig en ordentlig funderare på om fästvalla kan undvaras.

 

Det är inte så förfärligt mycket snö kvar. Om pistmaskinen fräser upp allt på fredag kväll kommer den nog att var helt ok för de främsta åkarna. De lite längre bak i fältet kommer att behöva världens största trugor samt vara beredda på att bara ha socker att åka i.

 

Spännande! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde några varv skate idag. Jag avslutade med att staka mig runt 10'an på skateskidorna. Jag vet inte hur mycket folk jag körde om, men alla svor över hur mycket barr de fått i klistret. Som vädret ser ut att bli bör nog goda stakare ta sig en ordentlig funderare på om fästvalla kan undvaras.

 

Det är inte så förfärligt mycket snö kvar. Om pistmaskinen fräser upp allt på fredag kväll kommer den nog att var helt ok för de främsta åkarna. De lite längre bak i fältet kommer att behöva världens största trugor samt vara beredda på att bara ha socker att åka i.

 

Spännande! :)

Sen blir det ju minst två varv så även täten får åka där alla andra åkt. Instämmer, tror betydligt fler än de som tror de själva kommer att tjäna på att åka utan fästvalla och stora trugor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spårstatusen är synnerligen god och det finns olika spårtyper att välja mellan - allt från rena stakspår till kuperade eljusspår. Ett skatespår finns åxå på 4km som alltid är i bästa skick. Ganska kuperat dock och inte helt lämpat för distansträning.

 

Du kommer ha mycket trevligt på ditt "läger" :)

Link to comment
Share on other sites

Spårstatusen är synnerligen god och det finns olika spårtyper att välja mellan - allt från rena stakspår till kuperade eljusspår. Ett skatespår finns åxå på 4km som alltid är i bästa skick. Ganska kuperat dock och inte helt lämpat för distansträning.

 

Du kommer ha mycket trevligt på ditt "läger" :)

OK..! Tack så mycket.Låter bra,jag tänker "fly undan" kylan i norr,har inte tid att "vänta ut" den,eftersom Veteran VM i Canada väntar..,bara 2 v till avresa..! Måste köra upp "formen",så nu blir det att leta boende..Prognoserna beträffande temp.,verkar väldigt bra för Skövde,därav valet Billingen....

Link to comment
Share on other sites

Åkte 30 km där idag och det är kanonspår! Som vanligt och du kommer inte att bli besviken!

Fick precis plats på tåget..,bara hoppas det fungerar hela vägen..,körde ett lätt pass igår,-23 som varmast mitt i solen..!! ,har -41 hemma just nu..Tack för all hjälp/upplysningar..,oumbärligt forum,som vanligt..!!!!

Link to comment
Share on other sites

Åkte 30 km där idag och det är kanonspår! Som vanligt och du kommer inte att bli besviken!

Fick precis plats på tåget..' date='bara hoppas det fungerar hela vägen..,körde ett lätt pass igår,-23 som varmast mitt i solen..!! ,har -41 hemma just nu..Tack för all hjälp/upplysningar..,oumbärligt forum,som vanligt..!!!![/quote']

Välkommen till Skövde då=) -41!? Brrrrrr :s

Link to comment
Share on other sites

Anlänt Billingen,Skövde (1 dygn försenad,tågstrul).Hunnit åka alla spår som är igång,inklusive "lila 10:an",som var opistad på bortre delen.Kontakt med spåransvarige gav snabbt besked,man kommer att pista Elspåren ikväll och "platta till"en skatebädd på bortre "lila 10:an"(går ej fräsa,maskinhaveririsk pga stenar osv).IMPONERAD är jag av seriositeten/inställningen hos de ansvariga för spåren !!! Måste bli full pott på rankinglistan över spårskötsel och inställning till sitt jobb..!! Spårsystemet är lämpat för alla typer av åkare,motionär som elit när snötillgången är som i år.

Bra boende vid spåret/skidstadion,varma vallabodar,bra märkt och skyltat,informationstavlor o.s.v.

Dessutom bra spårinfo på kommunens hemsida för spårområdet..!!

Jag har varit på de flesta anläggningar i Sverige,så jag kan jämföra...

Det blir garanterat fler uppladdnings-/träningsläger för min del på Billingen..!!!

Link to comment
Share on other sites

Anlänt Billingen,Skövde (1 dygn försenad,tågstrul).Hunnit åka alla spår som är igång,inklusive "lila 10:an",som var opistad på bortre delen.Kontakt med spåransvarige gav snabbt besked,man kommer att pista Elspåren ikväll och "platta till"en skatebädd på bortre "lila 10:an"(går ej fräsa,maskinhaveririsk pga stenar osv).IMPONERAD är jag av seriositeten/inställningen hos de ansvariga för spåren !!! Måste bli full pott på rankinglistan över spårskötsel och inställning till sitt jobb..!! Spårsystemet är lämpat för alla typer av åkare,motionär som elit när snötillgången är som i år.

Bra boende vid spåret/skidstadion,varma vallabodar,bra märkt och skyltat,informationstavlor o.s.v.

Dessutom bra spårinfo på kommunens hemsida för spårområdet..!!

Jag har varit på de flesta anläggningar i Sverige,så jag kan jämföra...

Det blir garanterat fler uppladdnings-/träningsläger för min del på Billingen..!!!

Roligt att höra=)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...