Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate vs klassisk, vad är lättast?


fruktsallad

Recommended Posts

Hej!

 

Vad är lättast, skate eller klassisk stil?

 

Är nämligen sugen på att åka skidor igen, det var elva år sen sist så det var ett tag sen. Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

 

 

Ha det gött! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert men i klassiskt kan du alltid "gå fram" på skidorna i lätt diagonaling, du behöver nog ha en bättre teknik i fristil för att få det lika lätt.

Man kan ju åka och "krångla" även i skate. ;)

När man ser proffsen vara ute och slököra brukar de ligga i bred och skatea och skravla.

 

Det som kan vara ett problem kanske är att det inte finns lika gott om skatespår samt att det väl är det normala att börja med klassiskt, men kan ju vara skoj att vika av från ledet.

 

Och här kom det precis en tråd från en nybörjare som kör skate:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5625

Link to comment
Share on other sites

Hej fruktsallad!

Jag åkte som yngre en del längdskidor (klassiskt) och det är lite som att lära sig cykla, det "sitter" där någonstans. Försöker mig nu på att även lära mig att åka skate och då har man såklart nytta av den andra tekniken också- och viceversa.

 

Det som jag tycker skiljer mest är att det är mycket mer ansträngande att åka skate. Finns inte tid att vila på samma sätt, utan man får ligga på hela tiden. Mera muskelgrupper används och min puls ligger högre i den fria stilen. En del kan säkert förklaras av bristande teknik, men det är ändå min egen känsla också.

 

Som nybörjare rekommenderar jag att man har tillgång till ett bra och lättåkt spår (= inga branta backar) där man tillåts känna sig fram för att slipa på de tekniska detaljerna. Har tyvärr själv problem att hitta just detta då de flesta spår är klassiska.

 

Fördelen med skate är att man slipper vallning för fäste och har man använt kuzmin-sickling eller motsvarande, så slipper man tänka så mycket på vallning för glid också, vilket ju också även gäller klassiska skidor.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vad är lättast, skate eller klassisk stil?

 

Är nämligen sugen på att åka skidor igen, det var elva år sen sist så det var ett tag sen. Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

 

 

Ha det gött! :-)

En liten tanke från mig.

Är du löpare tror jag att klassiskt är lättare, men är du skridsko- eller inlinesåkare är skejt lättare. Jag åker både skejt och klassiskt (ungefär lika mycket) och tycker att båda stilarna är lika roliga. Det hänger ganska mycket på din teknik vilken som är jobbigast.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vad är lättast' date=' skate eller klassisk stil?

 

Är nämligen sugen på att åka skidor igen, det var elva år sen sist så det var ett tag sen. Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

 

 

Ha det gött! :-)[/quote']

En liten tanke från mig.

Är du löpare tror jag att klassiskt är lättare, men är du skridsko- eller inlinesåkare är skejt lättare. Jag åker både skejt och klassiskt (ungefär lika mycket) och tycker att båda stilarna är lika roliga. Det hänger ganska mycket på din teknik vilken som är jobbigast.

Jag springer iofs mer än vad jag åker skridskor då jag spelar fotboll och löptränar, så jag tror att din lilla tanke är mycket klok :-)

Så det får nog bli klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer långt i klassisk stil genom att bara var stark i överkroppen och kunna staka bra... Skejt utan teknik spelar det ingen roll hur stark du är, platten fungerar det ok men i backarna upp tar det tvär stopp och du får inte med dig farten vilket resulterar i att du får "dra" dig upp med överkroppen och stumnar och bli super trött... Så klassiskt skulle jag säga är lättaste att lära sig bli hyfsad på snabbt, medans skate är riktigt kul och läckert att åka men det krävs mycket mer teknikträning för att kunna få ett bra flyt i sin åkning...
Link to comment
Share on other sites

Man kommer långt i klassisk stil genom att bara var stark i överkroppen och kunna staka bra... Skejt utan teknik spelar det ingen roll hur stark du är, platten fungerar det ok men i backarna upp tar det tvär stopp och du får inte med dig farten vilket resulterar i att du får "dra" dig upp med överkroppen och stumnar och bli super trött... Så klassiskt skulle jag säga är lättaste att lära sig bli hyfsad på snabbt, medans skate är riktigt kul och läckert att åka men det krävs mycket mer teknikträning för att kunna få ett bra flyt i sin åkning...

det känns lite att att åka klassiskt = att staka för dig ;-). Man måste lära sig diagonalt också och det är också mycket tidskrävande, framför allt de första stegen brukar vara ganska hårda..

Link to comment
Share on other sites

Man kommer långt i klassisk stil genom att bara var stark i överkroppen och kunna staka bra... Skejt utan teknik spelar det ingen roll hur stark du är' date=' platten fungerar det ok men i backarna upp tar det tvär stopp och du får inte med dig farten vilket resulterar i att du får "dra" dig upp med överkroppen och stumnar och bli super trött... Så klassiskt skulle jag säga är lättaste att lära sig bli hyfsad på snabbt, medans skate är riktigt kul och läckert att åka men det krävs mycket mer teknikträning för att kunna få ett bra flyt i sin åkning...[/quote']

det känns lite att att åka klassiskt = att staka för dig ;-). Man måste lära sig diagonalt också och det är också mycket tidskrävande, framför allt de första stegen brukar vara ganska hårda..

Det är ganska naturligt, han bor ju i den plattare delen av sverige ;) här uppe skulle inte många komma långt med stakning. Själv klarar jag att staka 6km slingan men hela 15 är i stort sett hopplöst! Framförallt är backarna för branta. Och långa givetvis men lutningen är största boven :D

Link to comment
Share on other sites

Vad är lättast, skate eller klassisk stil?

Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.

Skate är lättare och roligare på många sätt. Skidorna är lättare att valla, glider bättre och är enklare att hantera och stå på.

 

Det är kanske lättare att lära sig att åka klassiskt eftersom det ligger så nära löpning och vanlig gång rent rörelsemässigt. Men, när du väl lärt dig skejta kommer det att kännas mycket, mycket enklare. Det mest irriterande med klassiskt är att man alltid är så beroende av fästet. Har man inte fäste så går det inte att diagonala och trycka på uppför, ingen skillnad hur bra teknik du har. I skate kan du trycka på när du vill om du har krafterna.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

Jo, det spelar lite roll.

Klassiskt ger mer tillbaka till löpningen. I skate finns det många element som är i lite strid med löpning. Frånskjutet är längre och långsammare i skate och riktas till sidan. Skate bygger lite muskler som är onödiga i löpning. Sen så är positionen i skate mer "sittande", inte så jättebra om man sen överför det till löpning.

 

Jag skulle ändå rekommendera skate. Det blir så mycket enklare då man slipper krångla med fästet. Du är snabbt ut på träning. Inga snöanalyser och stök i vallaboden behövs, bara ut o åk.

Link to comment
Share on other sites

Vad är lättast' date=' skate eller klassisk stil?

Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.[/quote']

Skate är lättare och roligare på många sätt. Skidorna är lättare att valla, glider bättre och är enklare att hantera och stå på.

 

Det är kanske lättare att lära sig att åka klassiskt eftersom det ligger så nära löpning och vanlig gång rent rörelsemässigt. Men, när du väl lärt dig skejta kommer det att kännas mycket, mycket enklare. Det mest irriterande med klassiskt är att man alltid är så beroende av fästet. Har man inte fäste så går det inte att diagonala och trycka på uppför, ingen skillnad hur bra teknik du har. I skate kan du trycka på när du vill om du har krafterna.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

Jo, det spelar lite roll.

Klassiskt ger mer tillbaka till löpningen. I skate finns det många element som är i lite strid med löpning. Frånskjutet är längre och långsammare i skate och riktas till sidan. Skate bygger lite muskler som är onödiga i löpning. Sen så är positionen i skate mer "sittande", inte så jättebra om man sen överför det till löpning.

 

Jag skulle ändå rekommendera skate. Det blir så mycket enklare då man slipper krångla med fästet. Du är snabbt ut på träning. Inga snöanalyser och stök i vallaboden behövs, bara ut o åk.

Okej, klassiskt är alltså bättre för löpningen. Då får det bli klassiskt. Om skate ger "onödiga muskler" för löpning så får det bli klassisk. Fotboll är ändå min huvudidrott och där springer man ju en hel del :-)

 

 

Tack för svaren!

Link to comment
Share on other sites

Klassiskt ger förvisso även ganska mycket onödiga överkroppsmuskler när man försöker kompenser sin bristande diagonalteknik med ett frenetiskt stakande. Kolla vilken som helst liten, flack backe på närmaste skidspår och fundera på varför den är så söndersaxad om diagonalteknik är så lätt... Läs även alla trådar om plattaste seedningsloppet och dåligt stavfäste.

 

I skate använder man benen mycket mer, ok, kanske inte exakt samma muskler som vid löpning, men betydligt närmare än att hänga allt på armarna och bålen.

 

Och så det bästa, bara ta skidorna och köra stenhårt i någon timme. Ingen vallning och inga problem att köra samma intensitet som i löpning i skate, klassiskt blir ju ofta lite mer lågintensivt. Alltså perfekt efterjobbetträning.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle säga att de e lättare o lära sig åka hyfsat på skate... Tror de krävs lite mer för att kunna åka fort klassiskt när de brantar på...

Jag skulle gissa tvärtom men kanske har jag fel? Tycker själv att klassiskt är ganska enkelt men att skate är ganska svårt. Särskilt tvåans växel där man kan "gå före" med höger alt vänster arm. Lyckas inte åka bra med vänster arm "före". Treans växel kräver bra balans och säkerhet på skidorna (jmf m att ligga på ytterskär i skridsko) för att ge bra fart. När underlaget blir ojämnt (som det oftast är härnere i Stockholm) blir treans växel särskilt svår.

 

Finns det någon elitåkare här på forumet som tävlat/tävlar i både skate och klassiskt som kan dela sina erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att skate är snäppet lättare om man är helt grön på båda. Anledningen att folk i allmänhet tycker att skejt verkar svårare är nog att de flesta /många åkt nån gång i skolan eller åtminstone vart ute och gått på tur och då är det klassiskt som gäller medan det där med skejt ser ut som något konstigt hokus pokus.

 

Om man tittar på ungdomarna så börjar man väl oftast med skate och skatetekniken hos yngre brukar se betydligt bättre ut än när de ska åka klassiskt.

 

Sen att skate skulle bygga massa onödiga muskler, det känns väl ganska överdrivet. Jag tror knappast du kommer bli någon biff och få problem av för stora muskler någonstans på kroppen av att vara ute och åka skidor, det skulle möööjligen vara stakningen man kan få lite muskler av om man har anlag för muskeltillväxt, annars behövs det nog tyngre belastning för det.

Link to comment
Share on other sites

Haha, jag blir förvirrad här nu :-)

 

Då är det kanske som jag trodde då, att skate är lättare om man är nybörjare.

 

Men, men. Har varit ute och kollat nu, och vad jag sett finns det bara spår och ingenstans att åka skate. Så även om skate, enligt några, är lättare så får det bli klassiskt ändå, som jag visserligen redan sagt x antal gånger nu. Lite synd dock, för det ser görtråkigt ut. Men då är det inte mycket att göra åt det. Och det kanske är roligare än det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Haha, jag blir förvirrad här nu :-)

 

Då är det kanske som jag trodde då, att skate är lättare om man är nybörjare.

 

Men, men. Har varit ute och kollat nu, och vad jag sett finns det bara spår och ingenstans att åka skate. Så även om skate, enligt några, är lättare så får det bli klassiskt ändå, som jag visserligen redan sagt x antal gånger nu. Lite synd dock, för det ser görtråkigt ut. Men då är det inte mycket att göra åt det. Och det kanske är roligare än det ser ut.

Tyvärr har du rätt i att det finns alldeles för få ställen som preparerar för fristilsåkning. Av det skälet är det nog klokare att börja med klassiskt så att du slipper åka och jaga ställen att skejta på.

Jag har äntligen lyckats övertala "folket" härhemma om att vi ska preparera för skejtåkning så i kväll ger vi oss ut på skotern och drar det första 2,5 km skejtspåret i stadens historia.

Link to comment
Share on other sites

Tycker frågan är lite fel ställd, man väljer inte det åksätt som är lättast, helst både ock.

 

Skejt med klassisk utrustning är svårt att få till, man hänger lågt över stavarna som en Frode Andresen och de långa skidorna är i vägen. Då kan man lätt få en negativ inställning till skejtåkning. Kortare skidor och +10 cm stavar och då kommer man upp och får en helt annan känsla. Sen som någon skrev beror det på prepareringen och det är lätt eller svårt att skejta. Ojämt, spårigt speciellt om någon kört upp ett klassiskt spår på skejtbädden eller om det ligger 1 dm lössnö, då är skejt mycket svårare än klassiskt. På en sjö med fastfrusen snö eller på skaren på våren då är skejt helt underbart och ganska lätt. För ett 20-tals år sedan var det en vårvinter i södra Sverige med skare som bar och det gick att åka överrallt. Mina bröder hade aldrig skejtat, men det fick till det ganska hyggligt tack vare att vi åkt mycket skridskor i ungdomen.

Det vanligaste är väl att börja med klassisk utrustning, då det nästan alltid finns klassiska spår och sen blir nästa steg att skaffa skejtutrustning.

 

Vad gäller löpningen så får man en fantastiskt bra kondition av skidåkning, men sen krävs det en ganska lång övergång för att tillgodogöra sig den bättre syreupptagningen. En del springer en gång/vecka även under vintern för att lättare klara övergången till löpningen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker frågan är lite fel ställd, man väljer inte det åksätt som är lättast, helst både ock.

 

Skejt med klassisk utrustning är svårt att få till, man hänger lågt över stavarna som en Frode Andresen och de långa skidorna är i vägen. Då kan man lätt få en negativ inställning till skejtåkning. Kortare skidor och +10 cm stavar och då kommer man upp och får en helt annan känsla. Sen som någon skrev beror det på prepareringen och det är lätt eller svårt att skejta. Ojämt, spårigt speciellt om någon kört upp ett klassiskt spår på skejtbädden eller om det ligger 1 dm lössnö, då är skejt mycket svårare än klassiskt. På en sjö med fastfrusen snö eller på skaren på våren då är skejt helt underbart och ganska lätt. För ett 20-tals år sedan var det en vårvinter i södra Sverige med skare som bar och det gick att åka överrallt. Mina bröder hade aldrig skejtat, men det fick till det ganska hyggligt tack vare att vi åkt mycket skridskor i ungdomen.

Det vanligaste är väl att börja med klassisk utrustning, då det nästan alltid finns klassiska spår och sen blir nästa steg att skaffa skejtutrustning.

 

Vad gäller löpningen så får man en fantastiskt bra kondition av skidåkning, men sen krävs det en ganska lång övergång för att tillgodogöra sig den bättre syreupptagningen. En del springer en gång/vecka även under vintern för att lättare klara övergången till löpningen.

instämmer, ner till minsta kommatecken, till 100% i ovanstående!!

 

 

 

 

provade mina skateskidor, som pga av bindning & sko strul blivit stående en tid, för första gången på allvar idag, det var så där hårt och packat som det blir där folk går enormt mycket där jag tog dom första skären och det slutade med ett omedelbart ungefär 1.65m (lika brett som staven) leende över hela ansiktet. det känndes ungefär som att få två kompressor matade v8;or fastsnurrade på fötterna.

 

helt annan upplevelse än att skajta med vanliga skidor och stavar. men nu är ju jag tyvärr ingen sportbils-kille, så dom får nog bli stående tills fjällvärden erbjuder det före volevodin pratar om, någon vacker vårdag.

 

 

jag tror också det kan vara lätt att krokna som total nybörjare, när det börjar bli lite motlut, som någon skrev är det ju betydligt svårare att fis-åka på skajtskidor.

Link to comment
Share on other sites

jag tror också det kan vara lätt att krokna som total nybörjare, när det börjar bli lite motlut, som någon skrev är det ju betydligt svårare att fis-åka på skajtskidor.

Tycker precis tvärtom, mycket lättare att "fis-åka" på skejtskidor. På klassiska blir man ju tvungen att börja gå när det är mycket uppför och man verkligen vill hålla ner pulsen. På skejt kan man fortsätta att åka egentligen hur sakta som helst.

 

När jag skrev att skate var lättare utgick jag såklart från att det finns en ordentligt preparerad och bred skatebädd, är det 1dm nysnö eller klassiska spår kan det vara hopplöst att åka skate.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vad är lättast, skate eller klassisk stil?

 

Är nämligen sugen på att åka skidor igen, det var elva år sen sist så det var ett tag sen. Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

 

 

Ha det gött! :-)

Om man har ett par klassiska skidor kan man ju faktiskt åka både skate och klassiskt. Stavarna bör ju vara lite längre vid skate men det går med kortare också!

Finns att köpa kombi-pjäxor som är lite högre än vanliga klassiska pjäxor och därmed ger lite mer stabilitet i skateåkning.

Skate är mer lättvallat då du inte behöver något fäste. Själv upplever jag att skate ger högre puls och blir därmed jobbigare rent fysiskt för mig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...