Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate vs klassisk, vad är lättast?


fruktsallad

Recommended Posts

Hej!

 

Vad är lättast' date=' skate eller klassisk stil?

 

Är nämligen sugen på att åka skidor igen, det var elva år sen sist så det var ett tag sen. Jag tycker att skate ser mycket lättare ut än klassisk stil och det ser även ut att vara mycket roligare.

 

Om det spelar nån roll (tänkte på muskler och så) så spelar jag fotboll också.

 

 

Ha det gött! :-)[/quote']

Om man har ett par klassiska skidor kan man ju faktiskt åka både skate och klassiskt. Stavarna bör ju vara lite längre vid skate men det går med kortare också!

Finns att köpa kombi-pjäxor som är lite högre än vanliga klassiska pjäxor och därmed ger lite mer stabilitet i skateåkning.

Skate är mer lättvallat då du inte behöver något fäste. Själv upplever jag att skate ger högre puls och blir därmed jobbigare rent fysiskt för mig!

jag håller delvis med, men skillnaden på riktiga skajtskidor och att skajta med klassiska var dock betydligt större än vad jag trodde innan jag provat.

Link to comment
Share on other sites

Haha, jag blir förvirrad här nu :-)

 

Då är det kanske som jag trodde då, att skate är lättare om man är nybörjare.

 

Men, men. Har varit ute och kollat nu, och vad jag sett finns det bara spår och ingenstans att åka skate. Så även om skate, enligt några, är lättare så får det bli klassiskt ändå, som jag visserligen redan sagt x antal gånger nu. Lite synd dock, för det ser görtråkigt ut. Men då är det inte mycket att göra åt det. Och det kanske är roligare än det ser ut.

Så här är det på skidforumet fruktsallad. Du får mängder av bra tips från olika typer av skidåkare. Ibland blir man klokare av tipsen och ibland inte. Du kan väl skriva några rader så småningom så vi får veta hur det gick.

 

Och Volevodin. Det finns inga felställda frågor. Jag blir ganska irriterad på sådana påståenden. Fruktsallad ställde en fråga som var relevant för honom/ henne. Den kan inte vara felställd. Däremot kan du ha en annan uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

jag håller delvis med, men skillnaden på riktiga skajtskidor och att skajta med klassiska var dock betydligt större än vad jag trodde innan jag provat.

Jag håller helt med! Ska man skejta så gör man det bäst med skejtskidor! Men vill/kan man bara ha ett par skidor är det kanske ett alternativ.

Sen har man väl provat skejta med riktig utrustning är man nog såld! Kanske som att jämföra ett par vallningsfria fiskfjällsskidor med ett par RCS:)

Link to comment
Share on other sites

En fundering jag har är hur mycket snabbare skejt är än klassiskt (vid jämförbar teknik vill säga...)

 

Om elitåkaren åker milen klasssiskt på 25 min? Vad åker han samma bana på om han byter till skejt? 24 min? Hur stor är egentligen fartskillnaden?? Är den så stor egentligen??

Link to comment
Share on other sites

En fundering jag har är hur mycket snabbare skejt är än klassiskt (vid jämförbar teknik vill säga...)

 

Om elitåkaren åker milen klasssiskt på 25 min? Vad åker han samma bana på om han byter till skejt? 24 min? Hur stor är egentligen fartskillnaden?? Är den så stor egentligen??

Det ser man väl rätt tydligt på världscupstafetterna då de ofta kör samma bana på klassiskt och skate. Brukar väl skilja närmare 2 minuter till fördel för en skatemil eller nåt sånt kanske?

Link to comment
Share on other sites

Haha' date=' jag blir förvirrad här nu :-)

 

Då är det kanske som jag trodde då, att skate är lättare om man är nybörjare.

 

Men, men. Har varit ute och kollat nu, och vad jag sett finns det bara spår och ingenstans att åka skate. Så även om skate, enligt några, är lättare så får det bli klassiskt ändå, som jag visserligen redan sagt x antal gånger nu. Lite synd dock, för det ser görtråkigt ut. Men då är det inte mycket att göra åt det. Och det kanske är roligare än det ser ut.[/quote']

Så här är det på skidforumet fruktsallad. Du får mängder av bra tips från olika typer av skidåkare. Ibland blir man klokare av tipsen och ibland inte. Du kan väl skriva några rader så småningom så vi får veta hur det gick.

 

Och Volevodin. Det finns inga felställda frågor. Jag blir ganska irriterad på sådana påståenden. Fruktsallad ställde en fråga som var relevant för honom/ henne. Den kan inte vara felställd. Däremot kan du ha en annan uppfattning.

Ja, det märkte jag ;)

Jag har faktiskt inte köpt mig några skidor än, men det blir klassiskt i alla fall. Såg lördagens Tour de ski (minns inte vilken distans, men klassiskt var det väl om jag inte minns fel) och får hålla med andra i den här tråden att det är mest likt löpning, såg det i alla fall ut som, så det kanske passar mig bäst då.

Men snart ska jag försöka komma iväg och köpa skidor, ska bli skoj!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...