Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

10 000 meter.

Motstånd 7

39:48.

Vad säger den tiden mig egentligen?

Stod i led 6 2016 men känner mig starkare i år.

Vad tror ni kunniga?

Det finns för många faktorer som är okända här för att göra en bra uppskattning. Skidåkning är trots allt en teknikgren. På skierg kan man "fuska". Dessutom gynnas stora tunga åkare av skierg. Är du lätt och har hyffsad teknik så låter det som att du ska in i åtminstone led 2. 

Själv har jag ett pers på strax över 20 minuter och stod förra året i led 2. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Snön lyser med sin frånvaro i Stockholm dessvärre. Körde därför en halvmara på skiergen. Motstånd 7.

Målet var under 1:30. Drog mig in på 1:29:03.

 

Någon som kört en maraton på skiergen ännu?

 

Trodde passet skulle vara rena döden men efter ett tag så kommer man in i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bara min andra säsong på skidor och står för första gången på Vasaloppets startlinje nästa söndag (ÖS -16 7:51). Har tränat hyffsat målmedvetet inför starten under de förutsättningar som finns här nere i Skåne. 

 

Testade 5000m i skierg i oktober och hamnade då på 21:37. Körde igår igen och landade då in på 20:31. 188cm/82kg

Utifrån era tider och min skiderfarenhet kanske det är så att jag inte ska dra några långtgående slutsatser med min skierg-tid i förhållande till tänkbar sluttid i VL. 

 

Kommer att starta i led 8 och målet är sub7 h till Mora. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

 Verkar som jag måste ändra min träning. 18.55 på skierg 5km. Väger 71kg 177cm, 44 år gammal. Enligt Erik Wickströms tabell borde jag klara led 1. Men jag klarar nätt o jämnt att komma in bland de 2000 första på vasaloppet. 

Jag kör rullskidor varje vecka ca: ett mjölksyrapass, ett tröskelpass o 2st lågintensiva långpass ca 2-3tim.

 

Bor i södra sverige så det blir ca 3-4 snöpass per år. Kanske för lite, men tycker ändå inte att min teknik är så dålig att det skulle påverka så mycket.

 

Har någon nåt förslag på orsak till att det går förhållandevis dåligt på vasaloppet?

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Svar till inlägget längst ner på förra sidan:

Vet inte om jag fattar tabellen rätt... Men betyder inte det att du sannolikt har ganska högt tryck i stavtagen? 18.37 skulle väl ge plats 2000... Med högt stavtryck. Medan om du skulle klarat 18.55 TROTS LÅGT stavtryck skulle ha hamnat på plats 50. Eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Svar till inlägget längst ner på förra sidan:

Vet inte om jag fattar tabellen rätt... Men betyder inte det att du sannolikt har ganska högt tryck i stavtagen? 18.37 skulle väl ge plats 2000... Med högt stavtryck. Medan om du skulle klarat 18.55 TROTS LÅGT stavtryck skulle ha hamnat på plats 50. Eller tänker jag fel?

 

Jag kollade på tabellen på erik wickströms blogg "5000 m skierg före visst led i vasaloppet med enklare tabell".

Vikt ca 70kg. skierg på under 19.29= led 1. Har ej sett samma tabell som du.

 
Link to comment
Share on other sites

Oki! Jag har det lite så med, som du, gissar jag.... Kan kräma på rätt bra upp till ett par tre mil... Vasaloppet får jag hålla igen på...

 

Men det ligger nog en del i det där att snabbare åkare har ett jämnare tryck i stavtagen, ett jämnare drag (Caldwell-videon jag kollade på för mån vecka sen och som sen togs upp här på forumet såg jag....)... Kan tänka mig att det gäller VL ännu mer än 10-15 km....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Varför kör du maxtestet? Ska du jämför med annat folk på internet ska du såklart vara rödbetspumpad och maxa skiergtekniken, vill du ta fram tider du ska hålla på dina intervaller ska du såklart använda skidlik teknik.

 

Ska du jämföra med dig själv så är det viktiga att du alltid kör samma, metod spelat ingen roll. Jag tror du blir en bättre skidåkare av den metoden som motiverar dig bäst, eftersom mer hård träning kommer kompensera för sämre skidlikhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...