Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Tänkte på att det går väl även bra att köra detta evenemang på roddmaskin om någon vill, men man kan ju redovisa då att det är rodd, för det går något fortare med samma kapacitet.

 

Ska ni dela ut bonussekunder Oxå? :)

Du får väl plita ihop ett upplägg. :)

 

Jasså så de blir en tour the ski tävling alltså! Låter riktigt kul! Synd att man inte har någon chans att vinna !

Känner mig också lite slagen på förhand. :(

Det är ju flera som kör väldigt bra på Vasan som inte är så snabba på Skiergen, se t.ex TT som är riktigt skarp på Vasaloppet, eller Henke som ett ännu tydligare exempel.

Bättre att gå fort när det gäller än på Skiergen om det skulle gå att välja då. :)

 

@Vasa: Grymt gjort! Ja det ser riktigt spännande ut. ser ju inte helt oöverkomligt ut heller. Frågan är om vi i dubbeljakten kör 5000m Skierg sen är det byte till 5000m rodd för att få dubbeljakt känslan. vad tror du? när tror du det passar att vi kör detta? :)

Jag har ju ingen roddmaskin men det kanske finns några alternativa sätt att köra 5000 meter på Skiergen?

 

Vad tror du?

Den 23e blir det en tävling för några av oss i Åmål så den dagen och dagen före får jag ta det piano om jag ska ha en chans mot gubbarna.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5681

 

Hoppas nu innerligt att någon annan deltar så det inte bara blir två tokar.

Det får ju ses som ett sätt att träna och man behöver ju inte gå som en tok utan just genomföra distanserna, för som sagt det är inga väldiga sträckor vi pratar om totalt sett. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Körde idag intervaller på ski erg dvs inte riktiga maxlopp, men första var rätt hårt. Körde då 2000 meter på 7:11, vilade en stund och körde sen 1000m och 500m. Men nöjer mig med att rapportera in 7:11 som en officiell tid eftersom de andra var med för kort vila innan för att vara vettiga rekordförsök. Jag startade i led 3 senast i vasaloppet.
Link to comment
Share on other sites

Körde idag intervaller på ski erg dvs inte riktiga maxlopp, men första var rätt hårt. Körde då 2000 meter på 7:11, vilade en stund och körde sen 1000m och 500m. Men nöjer mig med att rapportera in 7:11 som en officiell tid eftersom de andra var med för kort vila innan för att vara vettiga rekordförsök. Jag startade i led 3 senast i vasaloppet.

Väldigt bra tid, du borde kunna komma en bit under 39 minuter på milen tycker jag. :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

@Vasa: Ja ska upp nu och köra intervaller i Skiergen, ska kolla om det finns något alternativt sätt att göra för dubbeljakten. Ska tävla den 23e jag med (stråkenloppet) så runt där får vi ta det lungt... Men jag gillar verkligen upplägget, distans passen kommer vara något för dig...

 

Jag hoppas någon mer här hakar på, globen kanske? Tävling är bästa träning. borde ju nästa skriva till Concept och be dem göra detta upplägg...

 

hmm.. bounssekunder blir intressant hur man ska få in... :)

 

@Peja: Bra kört! Det är med i statistiken nu.

Link to comment
Share on other sites

Är ju ruskigt svårt att veta hur hårt man ska köra första gången på en ny distans med tror jag fick till det hyffsat på 2000 meter igår. Men känns som ribles tid på 1000 meter är vassare än min tid på dubbla distansen.

 

Ska verkligen försöka på 10 000 meter snart. Men tror jag skulle behöva lite publik som vet om att jag ska köra. Annars lätt hänt att man kommer på mitt i att man bara ska köra 5000...

Link to comment
Share on other sites

WEEEE Nu vill jag vara med på listan! Första tidsförsöket avklarat! Första dragningen på distansen! Tappa kraft sisra 5 sekunderna så jag ska förbättra detta vid ett senare tillfället!

 

Måste försöka få till lite längre distanser! Jag tappar motivationen ganska snabbt! redan efter typ 2 kilometer! Men jag håller nog för hög fart! Försöker ligga runt 2min/500 meter men det är alldedes för snabbt för mig bara att inse! Jag är bättre sprinter :P Men de ska de bli ändring på!

 

 

30 Sekunder 165 meter :D "1 meter längre än Rible12 :P"

 

 

Gick in och kollade i minnet och de stod 66 S/M ... Är det 66 stakningar i minuten ?

 

 

PS: Nu får skriva LED 6 efter mitt namn för det är där jag står nu!

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

30 Sekunder 165 meter :D "1 meter längre än Rible12 :P"

 

Gick in och kollade i minnet och de stod 66 S/M ... Är det 66 stakningar i minuten ?

Några 165 meter på 30 sekunder klarar inte jag i varje fall. :P

Så du är tydligen på G. :)

 

S/M = stakningar/strokes per minut, alldeles korrekt...

Link to comment
Share on other sites

30 Sekunder 165 meter :D "1 meter längre än Rible12 :P"

 

Gick in och kollade i minnet och de stod 66 S/M ... Är det 66 stakningar i minuten ?

Några 165 meter på 30 sekunder klarar inte jag i varje fall. :P

Så du är tydligen på G. :)

 

S/M = stakningar/strokes per minut' date=' alldeles korrekt...[/quote']

Globen har en fruktat spurt ;)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det regnar ute åker jag till gymmet och Skiergen nu. Ska göra ett försök att putsa min tid på 5000 meter. Går ut i 1:52-tempo och försöker hålla det så länge som möjligt. Med mål att gå under 19 minuter. Skrev mest detta för att få lite press på mig, återkommer med resultatet senare idag.
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kört mitt första "riktiga" lopp på Skierg. Tidigare lopp har varit 5000 meter bestående av ett avbrutet 10000 meterslopp. Samt ett 2000 meterslopp som var en första intervall i ett pass, dvs höll igen lite för att orka hela passet. Men idag var det fullt ös på 5000 meter. Hade dessutom turen att hitta en jag kände på gymmet som jag bad kolla mig och pressa mig lite efter 15 minuter. Han tog sin uppgift på allvar och var framme och tittade till mig med hejarop flera gånger och sen konstant sista 2-3 minuterna.

 

Tiden på dagens 5000 blev 18:42,4. Jobbigast mellan 2500 och 4000 meter.

Link to comment
Share on other sites

Tiden på dagens 5000 blev 18:42,4. Jobbigast mellan 2500 och 4000 meter.

Oj, det var en fin tid. Gratulerar! :)

Vad hade du för stakfrekvens och hur mycket väger du?

Är du relativt "lättfotad" borde det kunna indikera hyfsad fart i Vasaloppsstakningen.

 

Jag tänkte göra ett försök att knäcka rible i torsdags på 10000 meter men huvudet räckte inte till så jag slutade efter 5000 meter på 18:57 (1:53.7/500). Hade 42 drag/min i stakfrekvens.

Tanken var då att sjunka ner i 1:56-tempo där vid 5000 meter men har oerhört svårt för detta, känns på något sätt lättare att öka farten - fattar inte varför. :D

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Härligt Peja och Vasa! Tider är införda!

 

Jo snön smälter och asfalten blir allt mer synlig, vilket kommer resultera i mer Skierg och rullskidpremiären är inte långt borta!

 

Imorgon anfaller jag troligtvis 5000m med ett gott försök!

 

har ni provat 30sek testet? Riktigt jobbigt!

Link to comment
Share on other sites

He,he ni verkar ha skoj. Borde vara ganska stor skillnad på frekvenserna beroende på styrka/storlek ,själv brukar jag ligga på runt 50 i frekvens motstånd ca 8 men jag är ganska klen (vikt=78kg). Enligt pulsklockan (Polar), Röd pulsszon så det skriker om det mest hela tiden. Skall bidra med lite tider om det blir tillfälle mellan snöpassen. Kul lista att jämföra sig mot andra.
Link to comment
Share on other sites

¨åh fyfan! mjölksyra överallt !

 

500 meter

 

TID: 1.39,3 min ! 0.5 sek efter VASA vilket skit :P !!!!!!!! Får ladda upp för ett nytt försök en annan dag!

 

Gick ut i 1.30 tempo men de börja rasa med 200 meter kvar! SKulle nog gått ut lite lugnare! Fyfan va äckligt jobbigt detta va ! SPyan halsen ! man ska nog va riktigt uppvärmd innan man gör detta..mår som ett arsel hehe

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar mitt första bidrag till listan, någon måste ju vara långsammast så att ni som åker lite snabbare slipper känna ångest över en sistaplats ;-)

 

5000m tog mig i mitt livs första skierg-pass över 3000m 23:40. Ge mig fram till Vasan så ska jag förhoppningsvis ha hunnit kapa lite av den tiden...

 

Ja just det.. Jag har startplats i led 10. Åtminstone tills efter seedningsloppen, då får vi se!

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar mitt första bidrag till listan, någon måste ju vara långsammast så att ni som åker lite snabbare slipper känna ångest över en sistaplats ;-)

 

5000m tog mig i mitt livs första skierg-pass över 3000m 23:40. Ge mig fram till Vasan så ska jag förhoppningsvis ha hunnit kapa lite av den tiden...

 

Ja just det.. Jag har startplats i led 10. Åtminstone tills efter seedningsloppen, då får vi se!

Då kommer du säkert upp dig något led! :)

 

rible, var kommer Brinks tid ifrån?

 

Håller med globen om att det är hemskt att försöka maxa på 500 meter, man mår fruktansvärt dåligt och det riktigt värker i musklerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...