Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tekniktips frn Rikard Tynell - diagonal och balans

Justyna Kovalczyk redo att frsvara sin titel i Gsiesertal Lauf

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

Linn Smskar tva i Vuokatti

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Formtest i Skierg

• Vänligen logga in för att kunna svara
710 svar till detta ämne

Nisshult

Nisshult

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Vad gör dameliten på 5000 meter skierg? Lite nyfiken hur mycket det skiljer men hittar inga tider.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 004 inlägg

Vad gör dameliten på 5000 meter skierg? Lite nyfiken hur mycket det skiljer men hittar inga tider.

Led 0 Vasaloppet 19:29 60kg, de bästa damerna väger mindre, så runt 20 min skulle jag gissa.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 004 inlägg

Led 0 Vasaloppet 19:29 60kg, de bästa damerna väger mindre, så runt 20 min skulle jag gissa.

Tog tiden från Erick Wickströms analys för vissa led i Vasaloppet.

Nisshult

Nisshult

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Tog tiden från Erick Wickströms analys för vissa led i Vasaloppet.

Okej. Jag tror ju iofs att det skiljer sig på hur fort en man på 60 kg respektive en kvinna på 60 kg drar 5000 meter skierg. Skulle vara intressant att veta vad Britta Johansson drar för tider.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg

Okej. Jag tror ju iofs att det skiljer sig på hur fort en man på 60 kg respektive en kvinna på 60 kg drar 5000 meter skierg. Skulle vara intressant att veta vad Britta Johansson drar för tider.

Kvinnliga atleter har väl förutom lägre vikt också generellt sett lägre VO2max än manliga.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 004 inlägg
Tror ni det är något magiskt med Britta avseende vO2 och styrka jämfört med andra starled 0 åkare, förutom att hon är mindre än de flesta, finns ingen anledning att Wickström tabell enbart ska gälla för män. Enda skillnaden mot andra topp 100 åkare är att Britta troligtvis har bättre material.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg

Tror ni det är något magiskt med Britta avseende vO2 och styrka jämfört med andra starled 0 åkare, förutom att hon är mindre än de flesta, finns ingen anledning att Wickström tabell enbart ska gälla för män. Enda skillnaden mot andra topp 100 åkare är att Britta troligtvis har bättre material.

Förutom att Britta inte är topp 100 då.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 004 inlägg

Förutom att Britta inte är topp 100 då.

106 2017, 98 2016, 89 2015, tycker jag är typ topp 100 kapacitet på Britta, sedan så är ju startled 0 topp 150, så det fixar hon med god marginal. Jag gissar att Britta drar 5km skierg på sub 20 baserat på detta och Wickströms tabell.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 321 inlägg

Jag gissar att en tjej som drar lika med en kille i Skierg åker snabbare än honom på vasan. Alltså att Wickström tabell underskattar tjejers vasaloppskapacitet. 

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Finns ju i Wickströms tabell också ett högsta och lägstavärde för varje led och för topp 150 ligger intervallet mellan 18:09 - 20:11 för 60kg, medel 19.03, topp 50 17:44-19:35.

Tabellen tar alltså lite höjd för hur "bra" skidåkare resp skiergdragare hen är. 

Här finns den senaste reviderade tabellen för den som eventuellt missat(den första versionen hade ju väldigt snälla gränser men är åtgärdat nu) :
https://erikwickstro...atare-i-staven/

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 447 inlägg

Såg videon under racefoxtråden och undrar hur tillförlitligt ett Skiergtest är. Kan man få bra värden med felaktig teknik, som sen inte ger samma utslag vid stakning på skidor ? (jag menar givetvis inte elitåkare som Wickström, BJN osv utan andra som inte lärt sig den rätta staktekniken på Skierg)

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 374 inlägg

Såg videon under racefoxtråden och undrar hur tillförlitligt ett Skiergtest är. Kan man få bra värden med felaktig teknik, som sen inte ger samma utslag vid stakning på skidor ? (jag menar givetvis inte elitåkare som Wickström, BJN osv utan andra som inte lärt sig den rätta staktekniken på Skierg)

Datan kommer från folk som läser Wickströms blogg eller skidforum (då han skrev om det här), alltså skidåkare som använder SkiErg i sin träning, inte tvärt om, med relativt seriös satsning på den egna nivån.

Så om man själv stämmer på den gruppen så borde man kunna lita på gränsvärdena i alla fall. Självklart är det ingen universell sanning.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Ja så är det, du kan göra supertider på skiergen med en teknik som inte alls funkar på skidor dessutom gynnas långa och tunga personer. Eftersom du inte ska förflytta dig framåt kan man i princip bara pumpa upp och ner, det är fortfarande bra träning för hjärtat men du lurar dig själv om du tar en skiergtid med dålig teknik och sneglar mot en jämförelse i Vasaloppsled. Det går ypperligt att använda skiergen för att fila på skidteknik och som skidåkare är det väl så man ska träna.

Skiergen används också flitigt i Crossfit med en uppsjö av olika stilar.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Datan kommer från folk som läser Wickströms blogg eller skidforum (då han skrev om det här), alltså skidåkare som använder SkiErg i sin träning, inte tvärt om, med relativt seriös satsning på den egna nivån.

Så om man själv stämmer på den gruppen så borde man kunna lita på gränsvärdena i alla fall. Självklart är det ingen universell sanning.

Det man kanske kan ta fasta på i sina egna målsättningar är skillnad  i skiergtid från ett led till ett annat. 

Goopen

Goopen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Nytt pers: 18:57,4 på 5000 meter.
Motstånd 10. 184 cm och 94 kg.

Var hamnar jag? Står i led 4 idag.

joco

joco

Medlem

• Members
  • Pip
  • 119 inlägg

Nytt pers: 18:57,4 på 5000 meter.
Motstånd 10. 184 cm och 94 kg.

Var hamnar jag? Står i led 4 idag.

I Wickströms tabell menar du? Det får du ju läsa av i tabellen länkad ovan.... ;) men led 4 verkar stämma ganska bra även med din skiergkapacitet.

Goopen

Goopen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Fattar noll av hans tabell faktiskt. Hade varit enklare om leden stod med

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg
Bara att läsa av den utifrån vilken vikt du har, så svårt är det väl inte. Enligt hans tabell skulle du hamna i startled ~3

Goopen

Goopen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Jo men det står ju inte led någonstans.

joco

joco

Medlem

• Members
  • Pip
  • 119 inlägg

Bara att läsa av den utifrån vilken vikt du har, så svårt är det väl inte. Enligt hans tabell skulle du hamna i startled ~3

Ja, men det blir startled 4 (placering <3200), för startled 3 krävs 18:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar