Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Kör max motstånd. Frekvens runt 52 tror jag att jag hade idag (har aldrig brytt mig om frekvensen) och långa drag, dvs börjar högre upp än vad jag gör med normal stavlängd.

 

Tror man har stor fördel av att vara lång och tung. Eller rättare sagt fördel av att vara lång, men man slipper nackdelen man har i skidspåret av att vara tung.

 

Körde förra veckan 5000 meter i lite högre tempo än vad jag idag höll i 7x1000 meter med 1,5 min vila i varje. Så tycker jag borde klarat 9-10 intervaller idag.

OKi oki ! Får ta och nöta på jag också så jag kommer ner mot 1.50 tempo på intervallerna ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Körde förra veckan 5000 meter i lite högre tempo än vad jag idag höll i 7x1000 meter med 1' date='5 min vila i varje. Så tycker jag borde klarat 9-10 intervaller idag.[/quote']

Kan tänka mig att Intersportloppet ligger och spökar lite i bakgrunden om man gick hårt där.

Sedan så har du ju flygande start på 5000-metern.

Man måste dra en del fortare än 1:52 för att hamna under 1:52 på 1000 meter.

 

Extrafundering:

Vad brukar det stå som förstasiffra när ni börjar dra?

Jag brukar hamna på typ 2:51-2:52 och om jag tar i lite extra på 2:40.

Nja, tror inte jag kan skylla på Intersport fortfrande. Men det där med flygande start ligger det mycket i. Man får slita ett tag för att få ner totalsnittet eftersom de första 5 dragen går långsammare. Körde lite olika taktik ibland körde jag ner mot 1:50 och kom ner i snittet efter kanske 150 meter. Ibland låg jag på 1:53-1:54 och då går det ju riktigt segt att få ner snittet tiondel för tiondel, tog ibland 500 meter.

 

Noterade aldrig vad det stod på första draget men uppskattningsvis aldrig mindre än 5-6 drag för att få upp farten.

Link to comment
Share on other sites

Jag testa och och hamna på 1.37 som första siffra.... Möjligt att jag kan tagit i liiite hårdare än vad jag brukar...så säg 1.40 då !

Per 250 meter eller?

Nej vasa undra vad de brukar stå efter första draget så det var de jag kollade =)

Snacka om explosiv kille!

Link to comment
Share on other sites

Har på nedanstående länk försökt sammanfatta vad olika medlemmar här på forumet gjort för tider på olika distanser:

https://spreadsheets.google.com/pub?key=0ApWFtyRpnA-3dGtuZU1hRzlMc1UzTy1uMHYyT0VDZnc&hl=en&output=html

 

Vill ni få era tider införda så skicka bara ett PM eller skriv här i tråden.

Drog 30 sek för första gången. Har sett på Youtube att folk inte drar fulla drag från början, utan har hög frekvens och korta drag i början. Jag drog fulla drag från början och kom 166 meter. Kändes som att folk på konditionsavdelningen på Friskis sneglade på mig och tänkte: "Vilken dåre.." :-)

Link to comment
Share on other sites

Booom! Eftersom att helgens tävling blev inställd så fick jag göra något annat, så jag hittade Tour de skierg utmaningen och denna vecka är det 5000m.

Chris hade som vanligt bästa tiden, så det skulle bli en tuff kamp... Det var jämt mycket jämt men med knappa 200 m kvar så får jag krafter från ovan och sätter in en spurt i Northug klass och glider in ca 3 sek före.

Leder just nu Tour de skierg :)

http://www.concept2.com/sranking03/challenge/tour/honorboard2011.asp

 

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 5000 meter

Motstånd:10

Tid: 18:35.8 min

 

Sek Meter Stak/min

1,50,6 1000m ave: 51

1,52,6 2000m

1,51,6 3000m

1,52,8 4000m

1,50,7 5000m

 

AA kände mig brutal stark idag!! :)

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle hämta ut nummerlappen i Jizerska/Liberec fanns det en skierg. Jodå, jag kom trea för dagen med mina 38 sekunder på 200 meter. Med facit i hand skulle jag åkt hem efter den insatsen, för loppet var inte mycket att skriva hem om.

 

Motstånd på skiergen? Ingen aning....men tungstartat var det.

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Det var imponerande. Den där Chris än väl en rätt biffig typ, tycker jag det ser ut som. Vilka mer här på skidforum kör Touren?

Tackar, Jo det är en stor kloss på 110 kg så han har lite mer att sätta bakom än mina 80, vet inte vilka som kör, hoppas på att Vasa och Globen gör det, kör du?

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Det var imponerande. Den där Chris än väl en rätt biffig typ' date=' tycker jag det ser ut som. Vilka mer här på skidforum kör Touren?[/quote']

Tackar, Jo det är en stor kloss på 110 kg så han har lite mer att sätta bakom än mina 80, vet inte vilka som kör, hoppas på att Vasa och Globen gör det, kör du?

Jag har faktiskt funderat på att köra men det blir ju på en helt annan nivå. Fast jag såg ju att det finns ännu sämre som skickat in så jag blir kanske inte sist.

Link to comment
Share on other sites

Rible, vet inte om jag kommer åt att staka denna vecka.

Tror det blir besvärligt...

 

Hur funkar det med rapporteringen, är det ärlighet som gäller eller ska ni ta kort på monitorn?

Du vet väl att längdskidor är ärans och hjältarnas sport? ;)

Nä men det finns en kontrollkod eller så kan man som jag, globe och TT som har maskinen hemma koppla den direkt till datorn.

Alternativt egen rapportering och vara ärlig då.

 

Men ingen vet ju om vi har bjutt hem Rullskidmannen för att dra åt oss eller om vi är ett gäng som drar 1000 meter var. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

oki, synd! Chris svettas nog just nu :)

 

jag brukar ta kort på monitorn, sen använder jag mig av verifieringskoden när jag kör distanser som jag vill förbättra... Mina grejer görs 100% av mig, är för ärlig för att hålla på och hitta på tider, Sanningen kommer alltid ikapp på Vasaloppet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...