Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur "långt" har ni gått säsongen 2010/2011?


BjörnJonsson

Recommended Posts

Räkna mil säger inte så mycket. Efter att trott på devisen mest mil= bäst resultat i Vasan flera år, så tror jag nu övertygad om att kvalitativ träning är bäst väg för att nå bäst resultat. Träning på olika intensiteter ger kvalitet i träningen.

 

Med ett genomtänkt träningupplägg med distans-, intervall- och tempoträning får man kvalitet. Max antal mil får man genom att enbart köra distans (A1 + A2 pass). Detta är inte rätt väg för bäst resultat.

 

Många timmar i spåret ger resultat, det är det inga tvivel om i alla fall....

Link to comment
Share on other sites

Räkna mil säger inte så mycket. Efter att trott på devisen mest mil= bäst resultat i Vasan flera år, så tror jag nu övertygad om att kvalitativ träning är bäst väg för att nå bäst resultat. Träning på olika intensiteter ger kvalitet i träningen.

 

Med ett genomtänkt träningupplägg med distans-, intervall- och tempoträning får man kvalitet. Max antal mil får man genom att enbart köra distans (A1 + A2 pass). Detta är inte rätt väg för bäst resultat.

Självklart har du rätt i detta. Men att ha någorlunda koll på hur många mil man åkt behöver inte betyda att kvalliteten lidit.

Link to comment
Share on other sites

Räkna mil säger inte så mycket. Efter att trott på devisen mest mil= bäst resultat i Vasan flera år, så tror jag nu övertygad om att kvalitativ träning är bäst väg för att nå bäst resultat. Träning på olika intensiteter ger kvalitet i träningen.

 

Med ett genomtänkt träningupplägg med distans-, intervall- och tempoträning får man kvalitet. Max antal mil får man genom att enbart köra distans (A1 + A2 pass). Detta är inte rätt väg för bäst resultat.

 

Många timmar i spåret ger resultat, det är det inga tvivel om i alla fall....

Det är givetvis sant, men även med intervallträning och tempoträning så får man ihop mil! Förra året dunka jag endast mil i A1 / A2 och kom upp i totalt 175 under hela säsongen varav 130 före vasan. Nu är jag redan passerat 130 mil och har kört mycket intervaller! jag brukar ändå komma upp mot 20 km på ett sånt pass! tex när jag kör 5 x 3 km (5 x 8min ungefär beroende på före). Eller när jag kör 3 min tempo. ska man då köra 8x3min och vila 3 min emellan så blir det fort km.. det har jag iaf upptäckt.

 

Jag räknar bara mil pga GPSen gör det åt mig. annars är det som ni andra säger timmarna som är intressant! Men det är ändå en kul grej att hålla koll på! :)

Link to comment
Share on other sites

16 mil på 12,5 timmar...

Känns verkligen inte mycket, hoppas snitt-tid och distans ökar de närmaste veckorna!

Men julveckorna tar tid från träning, jobbet tar alltid tid från träning för att inte tala om semester som tar ännu mer!

Nu är det vardag igen och lite mer möjlighet att träna när familjen sover.

Bara temperaturen sjunker igen, plusgrader är skit för stavfästet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...