Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår!!!!


Reb80

Recommended Posts

Har blivit anmäld till Öppet Spår.

 

Åkte kortvasan 2004 otränad och hade inte stått på ett par skidor på många år.Tiden då var 3.47..Så ja det tog lång tid....

 

Men har senaste året kommit igång med träning, och springer regelbundet, så kondis har jag.

Tydligen har jag lite skidteknik oxå, men inte så stor vana...

 

Har nyligen köpt nya skidor, som jag inte riktigt är överrens med än, detta konstiga väder med regn och plusgrader i januari ställde till det med min vallning...

 

Har settat i kalendern och räknat och förhoppningsvis hinner jag köra ca 20 mil innan 28 februari...

 

Mina funderingar är många, men måste väl finnas nån här inne som är ungefär i samma situation. Målet är att ta sig i mål.

 

Idag åker jag 9 km på ca 50 min...det är det längsta jag åkt sammanlagt hitills...

Link to comment
Share on other sites

Har väl ingen direkt fråga...Tänkte mer att flera ovana skidåkare kunde diskutera lite tillsammans.

 

Bla om man kommer i mål, ska man ha egen energi med sig under resans gång, kan ju ta 12 tim om det vill sig illa..

 

Finns ju många "duktiga" åkare som åker på halva våran tid och antar att upplägget inte direkt ser ut lika för dem som för oss...

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS första gången förra vintern och började med skidåkning samma vinter...

 

Egen energi tycker jag att du ska ha med dig! I en magväska till exempel! Inte kul om energin tryter och man har 4 - 5 kilometer till närmaste station!

 

Prova att köra nåt lite längre pass typ 1.5 - 3 mil! Så kroppen får känna på lite längre distanser!

 

JAg hade lite olika energichoklad som jag bröt i bitar plus energigel! Hade jag inte haft en energigel i slutet kvar hade jag brutit mig in i en husvagn i moraparken och sovit i ett dygn! Tog tvärstopp där och den gelen rädda mig in till mål!

Link to comment
Share on other sites

Hade jag inte haft en energigel i slutet kvar hade jag brutit mig in i en husvagn i moraparken och sovit i ett dygn!

Hahaha, det var ett bra tips att bryta i Moraparken och gå i mål på måndag.

Skall själv åka ÖS i år, -jag tar till mig dina goda råd.

Link to comment
Share on other sites

Funderar själv att åka öppet spår, min fråga till Globe86 är vad blev tiden i mål, hur var skidorna och vallade du själv? Var det tuffare än du trodde?

Min tid blev 7.18!

 

SKidorna va i toppskick både fäste och glid tills jag körde igenom den omtalade röda geggan halvvägs in i loppet som låg mitt i spåret! Fästet var fortfarande bra men glidet försvann helt! De ryktas om att det vr någon sorts hydralolja som läckt ut...

 

Jag vallade skidorna själv.. Lade på SWIX HF7 och de gled kanon!

 

Hmm det var inte tuffare än jag trodde! Trodde nog de skulle vara värre! SÅ länge man fyller på med bränsle är det inga problem! Slarva absolut inte med vätska/energi får då blir de inte kul!

 

Speciellt eftersom det var första gången så va man nyfiken på hur allt såg ut och hur banan gickl! Fixade mig en biljett till VAsan veckan efter och de va inte riktigt lika lätt psykiskt när man visste när backarna kom OSV! Fast nu är de ju 1 år sen så nu har man glömt hehe!

Link to comment
Share on other sites

Jag var i en liknande situation förra året. Hade knappt åkt förut (en eller två gånger per vinter) och var inte så speciellt vältränad. Åkte kanske tio-femton mil den vintern och blev förkyld två veckor innan loppet (hade tänkt åka en tremilsrunda för att känna på lite längre).

 

Så vid start hade jag aldrig åkt längre än två mil på en gång, hade nybörjarskidor och stavar. Var ändå inga problem att ta mig i mål. Sen att det tog nästan tio timmar bryr jag mig inte så mycket om. Men i år tänkte jag åka under nio!

 

Så min slutsats är det du säkert kommer att ta dig i mål så länge du inte har några krav på tid!

Link to comment
Share on other sites

Hade jag inte haft en energigel i slutet kvar hade jag brutit mig in i en husvagn i moraparken och sovit i ett dygn!

Hahaha' date=' det var ett bra tips att bryta i Moraparken och gå i mål på måndag.

Skall själv åka ÖS i år, -jag tar till mig dina goda råd.[/quote']

Haha ingen orsak kul att kunna hjälpa ! =)

 

Bojkottar både du och Kusten vasan? Kör ni båda ÖS på söndagen?

Link to comment
Share on other sites

Nej har inget krav på tid MEN under 12 tim....fast jag vet ju inte vad gränsen går.

Hur länge får man hålla på?

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/1e6b890044fed30c9333ff46accd71e9/PM_OppetSpar_2011.pdf?MOD=AJPERES

 

SpärrTider

För att du skall få fortsätta loppet ska du ha anlänt till

kontrollen:

Smågan före kl 10.30

Mångsbodarna före kl 12.15

Risberg före kl 13.45

Evertsberg före kl 14.30

Oxberg före kl 16.05

Hökberg före kl 17.15

Eldris före kl 18.45

Respektive kontroll måste lämnas inom 10 min efter

att spärrtiden har passerats. Dessa spärrtider är satta

av säkerhetsskäl. Vid extrema väderförhållanden har

tävlingsledningen rätt att ändra tiderna. Om du kommer

för sent till någon av kontrollerna, tas ditt chip om hand

av sjukvårdspersonal. Transport ordnas till mål.

 

 

Det var som MrT också insåg ett kanonförslag från globen det där med att övernatta och ta sig i mål på måndag.

Blir det misstänkt om man gör en kanontid ner mot 3:30? :/

 

Angående det där med globens energi så upptäckte vi som körde Klarälvsracet i somras att globen är sponsrad av Enervit. Han hade en hel extraväska full i pulver och gel med sig på turen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hade jag inte haft en energigel i slutet kvar hade jag brutit mig in i en husvagn i moraparken och sovit i ett dygn!

Hahaha' date=' det var ett bra tips att bryta i Moraparken och gå i mål på måndag.

Skall själv åka ÖS i år, -jag tar till mig dina goda råd.[/quote']

Haha ingen orsak kul att kunna hjälpa ! =)

 

Bojkottar både du och Kusten vasan? Kör ni båda ÖS på söndagen?

Blev tvungen att kolla Vasaloppets hemsida.

Vet du något jag inte känner till angående Kustlöparen?

 

Så vitt jag vet så skall Kustlöparen åka VL, han får slå mig med mer än 2 sekunder i något seedningslopp i stället. :)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha' date=' det var ett bra tips att bryta i Moraparken och gå i mål på måndag.

Skall själv åka ÖS i år, -jag tar till mig dina goda råd.[/quote']

Haha ingen orsak kul att kunna hjälpa ! =)

 

Bojkottar både du och Kusten vasan? Kör ni båda ÖS på söndagen?

Blev tvungen att kolla Vasaloppets hemsida.

Vet du något jag inte känner till angående Kustlöparen?

 

Så vitt jag vet så skall Kustlöparen åka VL, han får slå mig med mer än 2 sekunder i något seedningslopp i stället. :)

Hehe oki oki ! Nja jag kan inte dela med mig alla hemligheter jag bär på :P

Link to comment
Share on other sites

Hahaha' date=' det var ett bra tips att bryta i Moraparken och gå i mål på måndag.

Skall själv åka ÖS i år, -jag tar till mig dina goda råd.[/quote']

Haha ingen orsak kul att kunna hjälpa ! =)

 

Bojkottar både du och Kusten vasan? Kör ni båda ÖS på söndagen?

Blev tvungen att kolla Vasaloppets hemsida.

Vet du något jag inte känner till angående Kustlöparen?

 

Så vitt jag vet så skall Kustlöparen åka VL, han får slå mig med mer än 2 sekunder i något seedningslopp i stället. :)

Angående start i ÖS har jag inga kommentarer överhuvudtaget!

Eventuell start meddelas tidigast på tävlingsdagens morgon för att undvika lömska SMS-rapporter!

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar den här tråden lite,Jag missade anmälningstiden till Vasaloppet.

Så nu får de bli Ös på Måndag.

Tänkte åka på 5.30H.Placering topp 50e är målet.Vid normalt före...

Men frågan är hur jag bäst ska lägga upp starten.När måste jag komma till starten för att stå längst fram.eller ska jag vänta på att alla åkt iväg och jaga som en galning..Försvarsmakten/Travvasan startar väl 5-10 min för alla andra eller har dom tagit bort de?????....

Link to comment
Share on other sites

Jag och brorsan ska åka ÖS för första gången med! Han började åka i slutet på förra vintern och vi planerar att åka drygt 40 mil innan som träning. 3 gånger per vecka och långa sträckor på helgerna - mellan 2 och 4 mil. Vi får se hur det går men 9 timmar är nog inte ett orealistiskt mål för oss. Vi ska packa midjeväskorna med såna där geléer som fanns på stadium :P

 

Ni andra som åker ÖS/Vasan och siktar på bättre tider - typ 6 timmar - hur ofta tränar ni?

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ha extra energi med sig...

Duger vanlig kexchocklad, eller måste man ha " riktig" träningsgodis?

 

Finns ju även sådan där bars som man tar istället för mat, tror bla nutriellet har nåt.

Är det nåt man kan ha?

 

Vet att när jag sprang tjejmilen så efteråt fick man garmonix(vet ej stavning) nån blå tetra förpackning, i var nåt tjockare dryck. smakade f-n. Sen fick vi även några gräsliga kex eller vad det var.

 

Nu äter jag inte godis, men kan ev göra ett undantag för att klara ÖS.

Link to comment
Share on other sites

Jag och brorsan ska åka ÖS för första gången med! Han började åka i slutet på förra vintern och vi planerar att åka drygt 40 mil innan som träning. 3 gånger per vecka och långa sträckor på helgerna - mellan 2 och 4 mil. Vi får se hur det går men 9 timmar är nog inte ett orealistiskt mål för oss. Vi ska packa midjeväskorna med såna där geléer som fanns på stadium :P

 

Ni andra som åker ÖS/Vasan och siktar på bättre tider - typ 6 timmar - hur ofta tränar ni?

Du tar lätt 9h jag tror under 8h ligger närmare sanningen....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...