Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår!!!!


Reb80

Recommended Posts

I denna tråden passar jag! Åker ÖS måndag.

Hästarna tar den mesta tiden, en del löpning blir det också. Jag gillar att tävla!

Har åkt en del skidor genom åren, mest i fjällen.

ÖS/VL är en gammal dröm. Förra året satt jag och kollade på VL, blev så sugen och bestämde mig; nu anmäler jag mig!

Jag köpte nu i vinter ett par Madshus Maiya som jag verkligen gillar. Kämpar på i spåren och även ospårat. Misstänker att jag har bättre kondition än teknik.

Tycker verkligen om att åka skidor, är glad varje gång.

Hittils har jag åkt ca 36 mil.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ha extra energi med sig...

Duger vanlig kexchocklad, eller måste man ha " riktig" träningsgodis?

 

Finns ju även sådan där bars som man tar istället för mat, tror bla nutriellet har nåt.

Är det nåt man kan ha?

 

Vet att när jag sprang tjejmilen så efteråt fick man garmonix(vet ej stavning) nån blå tetra förpackning, i var nåt tjockare dryck. smakade f-n. Sen fick vi även några gräsliga kex eller vad det var.

 

Nu äter jag inte godis, men kan ev göra ett undantag för att klara ÖS.

Vanligt godis innehåller ju mest tomma kalorier så det är lite skillnad godis och gainers eller bars osv. Det är ju skillnad på olika socker.

 

Men jag kollade på dom små röda gelépaketen på Stadium och dom innehöll ju bara kolhydrater dom också. 70 % tror jag. Nutrilettbaren är ju bättre än ingenting i alla fall fast jag vet inte exakt vad dom innehåller. Bättre än godis är det.

 

Men vill man maxa så kroppen tar bättre upp energin i flytande form. Det kanske är bättre för magen med - det vet jag inget om.

 

Men jag ska mest ta med gelé och nån enstaka energibar. Märket spelar mindre roll. Energi som energi. Du får läsa på förpackningarna hur mycket kcal det är i förpackningen och hur stor den är så du köper det som är mest prisvärt.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte åka på 5.30H.Placering topp 50e är målet.Vid normalt före...

Men frågan är hur jag bäst ska lägga upp starten.När måste jag komma till starten för att stå längst fram.eller ska jag vänta på att alla åkt iväg och jaga som en galning..

Jag åkte ÖS söndag i fjol och kom i mål top 100. Tycker det är en klar fördel, precis som i VL, att starta tidigt. (Mindre trängsel, bättre spår) Söndagen har inga specialvasor och genom att vara vid starten ca 5.30 så är man näst intill garanterad att vara i väg 07.00.10

Link to comment
Share on other sites

I denna tråden passar jag! Åker ÖS måndag.

Hästarna tar den mesta tiden, en del löpning blir det också. Jag gillar att tävla!

Har åkt en del skidor genom åren, mest i fjällen.

ÖS/VL är en gammal dröm. Förra året satt jag och kollade på VL, blev så sugen och bestämde mig; nu anmäler jag mig!

Jag köpte nu i vinter ett par Madshus Maiya som jag verkligen gillar. Kämpar på i spåren och även ospårat. Misstänker att jag har bättre kondition än teknik.

Tycker verkligen om att åka skidor, är glad varje gång.

Hittils har jag åkt ca 36 mil.

Då har vi lika skidor...Fast jag är inte riktigt överens med dem än. Har bara åkt 2 ggr på dem, men ändå, får inte till vallningen riktigt...

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor om ÖS:

Om man vill starta kl. 7, när ska man vara på plats?

Ska man lägga ut sina skidor i spåret innan start? Gör alla det?

Om man ska lägga ut skidorna; ska jag som inte åker jättefort lägga mina skidor till höger??

 

Det börjar kännas pirrigt!

Detta fattar inte min omgivning. Får hela tider kommentarer typ "du som vågar kasta dig över sådana hemska hinder i terrängen med den där galna hästen (han är inte galen), hur kan du vara nervös för ett skidlopp?"

Men det är ju inte bara ett skidlopp! Det är ÖS, nästan VL! I fädrens spår osv. Klart det känns lite pirrigt!

Link to comment
Share on other sites

Fast om du inte åker jättefort så kan du ju låta eliten starta först. Eliten = alltså dom som åker fort. Jag ska vänta 20 min tror jag innan jag ger mig iväg. Man har ju gått om tid på sig ändå så man behöver ju inte bli stressad.

Ja, så kan jag ju naturligtvis göra!

Men det känns som om jag vill komma iväg så fort det bara går..:)

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor om ÖS:

Om man vill starta kl. 7, när ska man vara på plats?

Ska man lägga ut sina skidor i spåret innan start? Gör alla det?

Om man ska lägga ut skidorna; ska jag som inte åker jättefort lägga mina skidor till höger??

 

Det börjar kännas pirrigt!

Detta fattar inte min omgivning. Får hela tider kommentarer typ "du som vågar kasta dig över sådana hemska hinder i terrängen med den där galna hästen (han är inte galen), hur kan du vara nervös för ett skidlopp?"

Men det är ju inte bara ett skidlopp! Det är ÖS, nästan VL! I fädrens spår osv. Klart det känns lite pirrigt!

Jag är oxå nervös...Varför vet jag inte igentligen...Men har idag fått redan på att vi är 5 släktingar som ska åka på måndagen, och då blir det ju ännu mer "tävling".Jag är den som har minst vana av skidor.

MEN för att skryta lite....Åkte idag med min jämngamla kusin,som åkt både ÖS och VL några gånger. Trodde att han var duktig, men jag kom i mål ca 2 min före han på en sträcka på ca 16km, tog 78 min.

Han skyllde på dåligt glid, och för mig kändes det toppen. Men ändå....så nu ska jag imål före dem oxå ;)

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor om ÖS:

Om man vill starta kl. 7' date=' när ska man vara på plats?

Ska man lägga ut sina skidor i spåret innan start? Gör alla det?

Om man ska lägga ut skidorna; ska jag som inte åker jättefort lägga mina skidor till höger??

 

Det börjar kännas pirrigt!

Detta fattar inte min omgivning. Får hela tider kommentarer typ "du som vågar kasta dig över sådana hemska hinder i terrängen med den där galna hästen (han är inte galen), hur kan du vara nervös för ett skidlopp?"

Men det är ju inte bara ett skidlopp! Det är ÖS, nästan VL! I fädrens spår osv. Klart det känns lite pirrigt![/quote']

Jag är oxå nervös...Varför vet jag inte igentligen...Men har idag fått redan på att vi är 5 släktingar som ska åka på måndagen, och då blir det ju ännu mer "tävling".Jag är den som har minst vana av skidor.

MEN för att skryta lite....Åkte idag med min jämngamla kusin,som åkt både ÖS och VL några gånger. Trodde att han var duktig, men jag kom i mål ca 2 min före han på en sträcka på ca 16km, tog 78 min.

Han skyllde på dåligt glid, och för mig kändes det toppen. Men ändå....så nu ska jag imål före dem oxå ;)

Det är rätt inställning! :)

Link to comment
Share on other sites

Ska man lägga ut sina skidor i spåret innan start? Gör alla det?

Om man ska lägga ut skidorna; ska jag som inte åker jättefort lägga mina skidor till höger??

Vid starten så är de ca 6 startspåren inhängnade. Inhängnaden sträcker sig från startlinjen och bakåt längs startgärdet, ca 100-200 m. De som kommer först till starten kan markera sin plats genom att lägga/ställa sina skidor i spåret. I praktiken går det att göra så så länge det finns plats innanför inhängnaden. När platserna innanför inhängnaden tar slut så blir det en kö-klunga bakom. Där funkar det inte att markera plats med utlagda skidor utan man får stå och hålla sin plats.

 

Att hålla till höger är väl bra men det funkar inte så i praktiken i ÖS/VL. Folk åker lite hursom. Själv så brukar jag undvika spåret längs till vänster om det går. Utnyttja det vi omkörning och sen gå år höger. Lycka till apelsin!

Link to comment
Share on other sites

Bussar går från Mora ni kan köpa biljetter på bussen om ni vill. Dricka och något att äta kan vara bra att ha med sig på bussen ...Ni ska inte underskatta er förmåga ställ er långt fram...för ni kommer ändå att få köra om så många under loppet.Apelsin satsa på minst 8H...
Link to comment
Share on other sites

Ska man lägga ut sina skidor i spåret innan start? Gör alla det?

Om man ska lägga ut skidorna; ska jag som inte åker jättefort lägga mina skidor till höger??

Vid starten så är de ca 6 startspåren inhängnade. Inhängnaden sträcker sig från startlinjen och bakåt längs startgärdet' date=' ca 100-200 m. De som kommer först till starten kan markera sin plats genom att lägga/ställa sina skidor i spåret. I praktiken går det att göra så så länge det finns plats innanför inhängnaden. När platserna innanför inhängnaden tar slut så blir det en kö-klunga bakom. Där funkar det inte att markera plats med utlagda skidor utan man får stå och hålla sin plats.

 

Att hålla till höger är väl bra men det funkar inte så i praktiken i ÖS/VL. Folk åker lite hursom. Själv så brukar jag undvika spåret längs till vänster om det går. Utnyttja det vi omkörning och sen gå år höger. Lycka till apelsin![/quote']

Tack! Jag ska i mål! Finns inget annat!

Link to comment
Share on other sites

Några praktiska frågor om ÖS:

Om man vill starta kl. 7, när ska man vara på plats?

Ska man lägga ut sina skidor i spåret innan start? Gör alla det?

Om man ska lägga ut skidorna; ska jag som inte åker jättefort lägga mina skidor till höger??

 

Det börjar kännas pirrigt!

Detta fattar inte min omgivning. Får hela tider kommentarer typ "du som vågar kasta dig över sådana hemska hinder i terrängen med den där galna hästen (han är inte galen), hur kan du vara nervös för ett skidlopp?"

Men det är ju inte bara ett skidlopp! Det är ÖS, nästan VL! I fädrens spår osv. Klart det känns lite pirrigt!

Du behöver inte tänka på det där med att hålla till höger precis vid starten, så fort man kommit förbi startlinjen så brukar det öppna upp sig så att du kan byta spår. Sen är det lite olika när man behöver vara på plats, det varierar lite mellan dagarna samt hur kallt det är. Kyla brukar göra att folk väntar med att ställa ut skidorna. Det borde ju inte göra ngn skillnad men en del kanske vill vara kvar och vänta. Men 40 min innan bör säkra en start väldigt nära första start. Sist så tror jag att jag startade 3-5 min över och då kom jag ändå med bussarna från Mora.

Sen angående ÖS vs Vasaloppet så känns det nästan på samma sätt. En förstagångsåkare bör definitivt köra ÖS alternativt om man är hyfsat bra och har något bra seedningslopp i bakfickan så kan man förstås köra Vasan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag åker ÖS söndag första gången. Hur har det funkat med toaletter? brukar det bli långa köer?

Det brukar bli i snödrivorna.

Det är sådant som blir väldigt dåligt på ett så stort tillfälligt evenemang. Ifjol var det tunna plywood- eller brädbodar utan ljus och då är det bättre att ta en snödriva istället.

 

Gör-det-själv-tips:

Har man något extra thermobälte kan man faktiskt ta ut själva vätskebehållaren och konstatera att den skulle kunna fungera som en "anka".

Link to comment
Share on other sites

Är de någon försvarsvasa eller liknande på måndagen?

Japp det är det och vi startar som vanligt 7:00

så tidigast starttid för övriga ös måndag brukar väl vara 7:05

Så har det varit tidigare år ivarjefall men det kan ju ha ändrasts fast att vi på fmvasan har gemensam start 7:00 iår det är jag helt säker på

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar den här tråden lite,Jag missade anmälningstiden till Vasaloppet.

Så nu får de bli Ös på Måndag.

Tänkte åka på 5.30H.Placering topp 50e är målet.Vid normalt före...

Men frågan är hur jag bäst ska lägga upp starten.När måste jag komma till starten för att stå längst fram.eller ska jag vänta på att alla åkt iväg och jaga som en galning..Försvarsmakten/Travvasan startar väl 5-10 min för alla andra eller har dom tagit bort de?????....

jag kan bara svara på frågan om att försvarsmakten startar 10 minuter innan på måndagen.

svaret är ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...