Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klisterskidor


peter67

Recommended Posts

Jag har sedan förra säsongen ett par Atomic WC Classic med

korrekt spann för min kroppsvikt 84 kg.

Det är ett hyfsat hårt slutspann och jag väljer dessa skidor för klisterfören. När det är kallvalla tar jag CarbonLite skidorna.

De senaste gångerna med med klister har jag upplevt att

fästet blir sämre efter 1,5 timma även om slitaget varit måttligt.

Jag misstänker starkt att det är benstyrkan som inte räcker till för att trycka ner spannet tillräckligt.

Har vid tidigare VL aldrig vallat med klister från start men en viss oro för detta scenario inställer sig.

Har ni några erfarenheter från detta ?

Link to comment
Share on other sites

Om skidorna är rätt för dig och vallaslitaget är måttligt så är min slutsats att du efter 1,5 timme har blivit så trött att du har tappat i tekniken för att orka trycka ner skidan. Lösningen skulle väl i så fall vara mer (tjockare) med klister från start eller en skida med ett mjukare spann. Eller så får du konstatera att du på VL har bra fäste i början och sedan utnyttjar du det förhoppningsvis bättre glidet och stakar dig i mål.

Jag har kört några vasalopp på klister och har inte haft några problem med att få det att hålla hela resan.

Link to comment
Share on other sites

Åkte du i skitiga spår eller i helt rena?

Jag tycker klistervallning är svårt att få att hålla riktigt bra när man åker längre än 1 timme. Ofta är ju spåren rätt skitiga när man tar till klistertuben och tids nog samlas det för mycket skit i klistret. Sedan är det inte heller ovanligt att det fryser i klistret och om man då lagt på lite för lite så är det lätt hänt att man tappar lite fäste.

Jag har åkt ett öppet spår med rode rossa + start universial och hade då bra fäste till Risberg och sedan ok fäste till Oxberg där jag sedan vallade om då jag var rätt mör i armarna. Valde dock då att lägga ganska tunt lager med klister från start och förmodligen blev det för lite. Hade kamrater som jag lade på samma vallning åt men lite tjockare som var nöjda med fästet hela loppet igenom. De hade dock lite sämre glid. Tror inte du behöver oroa dig så mycket för ev klisterföre. Att stanna och bättra på en klistervallning tar inte så lång tid och det behövs oftast bara några duttar under trampet. Däremot är det kladdigt men det får man leva med :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för input. Får hålla koll och vara observant på klistervallningarna framöver. Troligtvis är spannet lite för hårt för mig på längre sträckor och ett bra test skulle kunna vara ett av de kommande seedningsloppen i plusgrader. Då med ganska bra tjocklek på klisterskiktet som ni säger.
Link to comment
Share on other sites

Jag har upplevt att de sista 10 åren har intresset att skaffa separata klisterskidor minskat. Ofta köper man ett par nya skidor, som skall passa i alla fören. Under 80- och 90-talet var det ett måste att ha ett par specialskidor för klister med ett spann, som klarade ett ganska tjockt lager klister utan att ta på glidet.

I helgen tog jag till heders mina gamla Kästle klister med transparant belag. Det var typiskt klisterföre, 0 - +1, grovkornig snö o fasta spår. Jag vallade glidet med HF gul och fästet med Swix universal, Swix lila o rött flexi, hade bra glid och kanonfäste. :) Jag bytte till Madshus skateskidor vallade med samma HF gul och hade inte bättre glid än på klisterskidorna ung samma. Det tyder på att spannet på klisterskidorna är bra, då inte klistret tagit på glidet.

 

Till nästa säsong tror jag det är läge för skidhandlarna att börja marknadsföra klisterskidor lite mer aktivt, i synnerhet som många skaffat nya skidor till denna och förra vintern, och då oftast en allroundskida för alla fören.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...