Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SKATE träning


sköjernkarlsson

Recommended Posts

hur ska jag träna för att bli bra på skate håller på med skid skytte hur många gånger per vecka?

Ska du bli bra bör du nog snitta 12 pass per vecka. Kondition alltså' date=' sen tillkommer skjutträningen.[/quote']

Antalet har betydelse. men störst betydelse har antalet timmar och att du kör kvalitétspass!

Link to comment
Share on other sites

hur ska jag träna för att bli bra på skate håller på med skid skytte hur många gånger per vecka?

Ska du bli bra bör du nog snitta 12 pass per vecka. Kondition alltså' date=' sen tillkommer skjutträningen.[/quote']

Är det verkligen så många pass som behövs? Gäller det även längdskidor i allmänhet. Om man kör första året på skidor, klarar kroppen verkligen av så hård träning från början? Även om man är hyfsad tränad från andra sporter innan.

Link to comment
Share on other sites

Ska jag köra bara skate eller?

Jag har för mig att iaf Magda körde både skate och klassiskt när hon va som bäst...

Efter tävlingarna så åkte hon "ner" klassiskt.

 

12 pass tror jag inte...sedan beror det på hur gammal du är?

Elofsson körde ju 2 pass om dan 5 dagar i veckan... Sedan vilade han lör och sön.

Som skid skytt kan du ju träna skytte de dagar du har vilodagar från skidåkningen.

Men du bör ju köra skytte pass där du även åker skidor så du lär dig att skjuta med puls...

 

Skicka ett mejl till någon i landslaget så kan du säkert få tips på hur du ska träna.

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar hade naturligtvis en viss ironisk klang då frågan var extremt otydligt ställd.

Hur bra är bra? Ska man vinna OS bör man nog ligga uppåt 12 pass i veckan, men vill man vara en duktig motionär hemma på DM så kan man säkerligen hålla en bra standard med 3-4 pass i veckan, och som sagt, det viktigaste är naturligtvis kvaliteten och mängden.

 

Sen kan man ju naturligtvis inte som nybörjare börja träna dubbla pass 6 dar i veckan utan det tar ju ett antal år att jobba sig upp i den mängden.

 

De flesta skidskyttar verkar träna en del klassiskt, speciellt stakning då.

Link to comment
Share on other sites

12 pass i veckan skulle ju innebära en bra bit över 1000 timmar per år...

Finns det någon som tränar så mycket i dagsläget?

Det beror väl på hur långa passen är. 2pass om dan med en vilodag per vecka är väl en ganska normal träningsvecka för de flesta elitsatsande skidskyttar och längdåkare (på högsta nivå). Sen är det klart att under tävlingssäsong så håller de väl igen en del och även under våren plus en del återhämtningsveckor då och då så på årsbasis ligger väl de flesta lite under.

 

Men över 750h bör man nog sikta på om man ska ha med os-gulden att göra i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

är 15 ska försöka komma in till skidskytte gymnastiet i torsby

Allt beror ju på hur mycket du tränar idag. Du kan helt enkelt inte öka mängden mycket bara helt plötligt utan det måste ske successivt. Försök att köra en del långpass där du kör i luuugn fart och är ute uppemot 2h och sen blandar det med intervallpass för att få upp farten. Även impulser för att få upp maxfart och teknik + ren teknikträning är väldigt viktigt för dig i din ålder. Har du ingen klubb som du kan träna med och få tips av?

Link to comment
Share on other sites

12 pass i veckan skulle ju innebära en bra bit över 1000 timmar per år...

Finns det någon som tränar så mycket i dagsläget?

Det beror väl på hur långa passen är. 2pass om dan med en vilodag per vecka är väl en ganska normal träningsvecka för de flesta elitsatsande skidskyttar och längdåkare (på högsta nivå). Sen är det klart att under tävlingssäsong så håller de väl igen en del och även under våren plus en del återhämtningsveckor då och då så på årsbasis ligger väl de flesta lite under.

 

Men över 750h bör man nog sikta på om man ska ha med os-gulden att göra i alla fall.

Jag tycker det låter mycket men... Jag minns bara att som jag skrev Elofsson tränade 10 pass i veckan och 2 dagars serie vila...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...