Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hanna berg vann sprinten efter topplopp

Hsflot Klbo ryckte till seger - Poromaa 17:e

Resultat Ruka 15 km fri stil jaktstart

Johaug klar vinnare Ebba Andersson trea

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skate-rullisar!

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
Dunderklumpen, det var f-n vad du var envis om ditt inlines-stakande. Nu känner jag mig tvingad att precis som du testa ordentligt. Nästa(?) pass blir hälften inlines (gamla Salomon TR racing) med stavar och hälften på mina rullisar (Pro-Ski med nr3 fram och nr2 bak). I värsta fall ligger det ju något i vad du skriver...

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

... elpex 2or till marwe 6or helt underbart att gå över till skidor.

??? Menar du nu rullmotstånd och marwes "very great" eller?

nä 6 är väl standard på marwe du har ju 0,6,7,8

att åka på marwe å jämföra de me attköra me alu stomme är inte samma sport de är sånn skillnad.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Dunderklumpen, det var f-n vad du var envis om ditt inlines-stakande.

Lite beror det hela ungefär på det som någon skrev på en tidigare tråd (fritt citerat ur minnet) "...suck - nu är vintern slut och nu får vi väl diskutera rullskidor fram t o m oktober..."

Nu känner jag mig tvingad att precis som du testa ordentligt. Nästa(?) pass blir hälften inlines (gamla Salomon TR racing) med stavar och hälften på mina rullisar (Pro-Ski med nr3 fram och nr2 bak). I värsta fall ligger det ju något i vad du skriver...

Ska jag vara ärlig så är jag väl inte nå´n som hävdar inlines före skidor, men jag tycker bara att skillnaden på träning (snabba hjul) inte är så stor som vissa skidåkare vill göra gällande. Att på en halvkuperad 2-mils-sträcka försöka komma ner på 40 min, eller förbättra sin tid med någon min i taget, tycker jag är bra träning. Sen tycker jag det är lite skit samma om det är inlines eller skaterullskidor med snabba hjul. Att träna på detta sätt kombinerat med träning på tröga hjul tycker jag inte är konstigare än att variera löpträning i kuperad intervall mot flackare distans.

(...jag kom bara ner på 43 min på min 2-milssträcka i fjol. Men å andra sidan är asfalten så grov så jag måste lyfta skaterullskidorna även i alla nedförsbackar (på 5-ans växel) om inte fötterna ska domna bort. Funkar dock inte nu i början av sesongen då min gamla kropp behöver vila nedför... Jag har så klart gammal al-tomme finn2. Jag får väl snegla på Marwe vid nästa skidinköp... När jag åker brukar jag tänka på när mina pärer hyrde en "ny" land rover på Island - undrade under hela färden om det fanns en enda skruv som inte satt lös. Jag trodde snarare att bilen hade 20 år på nacken snarare än mindre än 1...)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 395 inlägg
Nu har jag kört mitt testpass (se ovan), först en runda med rullskidorna, och sedan en med inlines och stavar. Även efter detta detta håller jag fast vid min tidigare ståndpunkt.

På rullskidor med tröga/normala hjul blir det ett ordentligt stavarbete. Med inlines blir det bara småfjuttande, om ens det. Uppför går det bra att staka, men på platten går det för fort för mig. Man hinner knappt få i spetsarna så är det dags att dra upp dem igen. Man måste vara så snabb ner med stavarna att de ganska ofta studsar upp direkt igen. Man kan nog höja pulsen lite genom att dutta med stavarna, men någon stakningsträning blir det knappast. Inte för mig i alla fall.

När det gäller skridskoskären så tycker jag att både rullskidorna och inlinsen skiljer sig lite från riktiga skidor. Vilket som är mest likt snökörning är dock inte helt lätt att svara på. En sak är jag dock säker på: Det är mindre skillnad på asfalt och snö när man kör skejt än när man kör klassiskt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar