Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka av mina skidor vid varmföre och kallföre?


Henke

Recommended Posts

Är halvdålig på valla och utrustning. Min fysik och allt bättre teknik har tagit mig fram i resultatlistorna, men nu känns det som om detaljer blir mer avgörande.

 

Har ett par Madshus Nanosonic inköpta 2009 fån Pölder som är ganska mjuka med kortare fästzon och ett par blåa Atomic RC11, som är lite hårdare med längre fästzon.

 

Hörde en intervju med Sveriges vallachef om att herrarna hade haft för mjuka skidor när det vara klisterföre vilket skulle ha resulterat i sämre glid.

 

Bör man ett par hårdare skidor när man vallar med klister? Alltså, kan mina Atomic vara att föredra framför Madshusparet då? Tror båda är cold eg. men Atomic har ev. något högre spannkurva.

 

Är rädd för att mina Madshus glider sämre än mina Atomic även vid kalla förhållanden eftersom de är mjukare. Vid träning nyligen vid 7-8 minus och nysnö tyckte jag att mina Atomic gled mycket bättre än Madshus. Båda hade samma medelfina stenslipade struktur och Toko Röd HF och Rode blå super. Madshus är dock flitigt använda de senaste åren, bl.a. på vasan 2010 där jag hade ok glid och bra fäste. Tänkte använda ett par vid normalt kallföre och ett par vid klisterföre. Nu vet jag dock inte vilket par när.

Link to comment
Share on other sites

Får du fäste på Atomic vid kallföre så ska du ju köra dom både vid kall och klister om dom glider bättre..

Jo jag får fäste på Atomic även vid kallföre. Kanske får trycka lite extra jmf med Madshus som är superenkla att få fäste med. Just därför tror jag att Madshus glider sämre.

 

Problemet blir att jag måste ändra struktur på skidorna när det skiftar från kall- till varmföre. Men det funkar kanske att ha en fin stenslipad struktur i grunden och rilla in en grov struktur vid varmföre, eller?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...