Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höstrullen!


magnush

Recommended Posts

Måste bara slå ett slag för Höstrullen, vet att det är fel säsong! Är lite sen! :-)

hostrullen.se Men det kan ju vara bra att börja tränna inför den! Bra arangemang och trevlig service. Vinnare 2010 Tobias Westman IK Stern 01:30:07 på 42Km! En tid att slå!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Klistrar in detta från Klarälvsbanetråden...

 

Ja för mig passar det utmärkt den 1a eller 2a okt!:) . Vore kul om vi blev ett rejält gäng innan snön kommer :) . Annars så får vi som brukar åka köra igen :). Alltid lika trevligt det också! Vasa' date=' ska du köra höstrullen? Den ska tydligen vara mycket åkning på en banvall har jag hört? Ni som har kört denna tävling tidigare kanske kan ge bättre beskrivning på banan . som sagt, den helgen passar mig bra iaf!:)[/quote']

Banan går till ca 90% på en banvall, 6% på cykelbana, 2% på bilväg och 2% på rullskidsbana i princip i den ordningen.

Banprofilen finns på hemsidan men den ger väl kanske inte hela sanningen. Loppet är rätt platt stiger i snitt 5m /km, Klarälvsbanan t.o.r 5,5m/km, Svartedalsloppet (årets avkortade version) 6m/km, Tidaholms stadslopp i år 4,5 m/km, VL när 20 m/km. Den finns tre backar av betydelse en 2 km flack backe mellan 3 och 5 km där det bara stiger ca 30m men där ändå eliten brukar köra ifrån oss motionärer. Sen är det ytterst platt i drygt två mil innan det går väldigt svagt uppåt under en hel mil, ca 70 m stigning. Här kan den som är piggast i sitt gäng kanske försöka köra hårt och möjligen splittra en stor klunga åtminstone om det är medvind. Sen går det hyfsat "brant" utför mer eller mindre i 6 km, 90 meter nedåt, innan den "brantaste" uppförsbacken (10 meters stigning) kommer med knappa två km kvar på vägen upp till Kransmossen. Sen avslutas det på den småkuperade delen av rullskidsbanan. Banvallen känns smalare än Klarälvsbanan, får i princip bara plats två åkare i bredd så det gäller att inte bli instängd. Mkt bra asfalt hela vägen, men i början på juli fanns en del tjälskador som jag inte vet om de är lagade. OK det var en mindre roman om Höstrullen, återkom om ni har några frågor:)

En bra sammanfattning av Everest. En tävling att rekomendera.

En film ifrån 2009 års lopp filmat av min far:

Link to comment
Share on other sites

Och detta...

 

Tackar för romanen :) det är bra å veta allt detta innan man ska dit !

Hur fungerar det på slutet med rullskidbanan? Är det svängigt och dant?

Vet inte om jag ställt mig på PU-hjul på rullskidbanan vi åkte i Norge... :)

Tjuvkollade i Everests GPS-logg från fjolårets lopp och det verkade inte ha gått fortare än 35 km/h, så på det viset verkar det lugnt?

Link to comment
Share on other sites

Och detta...

 

Tackar för romanen :) det är bra å veta allt detta innan man ska dit !

Hur fungerar det på slutet med rullskidbanan? Är det svängigt och dant?

Vet inte om jag ställt mig på PU-hjul på rullskidbanan vi åkte i Norge... :)

Tjuvkollade i Everests GPS-logg från fjolårets lopp och det verkade inte ha gått fortare än 35 km/h, så på det viset verkar det lugnt?

Den lilla biten på Rullskidsbanan är vad jag minns inga problem alls. Det var däremot lite problem i slutet på cykelbanan för två år sedan vill jag minnas pga av vägarbete men det var löst förra året. Finns ju absolut inga vändpunkter heller.

Link to comment
Share on other sites

En bra sammanfattning av Everest. En tävling att rekomendera.

En film ifrån 2009 års lopp filmat av min far:

Ser att bland annat joakim.j och Everest har en livlig diskussion efter mål. :)

 

Höstrullen blir det, verkar vara ett trevligt lopp och allt talar för dramatik och revanshmöten från Svartedalen, kan man ju inte missa!

Kanske slutar det så här?

 

http://www.youtube.com/watch?v=4gHQZcVQXDg

Link to comment
Share on other sites

Mycket prestige i Höstrullen' date=' det kan du inte missa Vasa! :) Vi är nog lika rädda utför så det får vi ta igen på platten....[/quote']

Jo vi får väl plogstaka eller hur det nu var. :)

hehe! Plogstakning är så mycket 2011, ett sätt att kombinera träning och utförskörning... :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket prestige i Höstrullen' date=' det kan du inte missa Vasa! :) Vi är nog lika rädda utför så det får vi ta igen på platten....[/quote']

Jo vi får väl plogstaka eller hur det nu var. :)

hehe! Plogstakning är så mycket 2011, ett sätt att kombinera träning och utförskörning... :)

Hör väl också till plogstakarna och kollar man detta klippet så är det väl detta man är lite skraj för, att något oväntat helt plötsligt står i vägen...men han löser det snyggt.

Det är den här typen av situationer man är mest orolig för som arrangör att en klunga på 10pers kommer farandes runt kröken i 50knyck och helt plötsligt står det nåt tvärs på vägen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=TobvS5YJK0Y

Link to comment
Share on other sites

En bra sammanfattning av Everest. En tävling att rekomendera.

En film ifrån 2009 års lopp filmat av min far:

Ser att bland annat joakim.j och Everest har en livlig diskussion efter mål. :)

I Hökerum ser det ut som att ledaren kör med skaterullisar? Smala hjul om inte annat.

Inte omöjligt att man hakar på och tar det som ett träningspass. Har ju bara 2or.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag lider med nummer 67 på inlines i "Höstrullen 2009", han verkar vara på väg att krevera redan från start med kämpar sig imål!

Denna ödjmuka 63-åriga man kanske inte har den finaste inlinesteknik men jag har stor respekt för vad han presterat och fortfarande presterar. Han är nämligen en av de 26 som sprungit alla 33 Stockholm Marathon. Han har även varit med på Sweden12HRoller tävlingen på Falkensbergsmotorbana och självklart har han då kört solo, 2009 körde han 110varv.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag lider med nummer 67 på inlines i "Höstrullen 2009"' date=' han verkar vara på väg att krevera redan från start med kämpar sig imål![/quote']

Denna ödjmuka 63-åriga man kanske inte har den finaste inlinesteknik men jag har stor respekt för vad han presterat och fortfarande presterar. Han är nämligen en av de 26 som sprungit alla 33 Stockholm Marathon. Han har även varit med på Sweden12HRoller tävlingen på Falkensbergsmotorbana och självklart har han då kört solo, 2009 körde han 110varv.

Som sagt all respekt åt denna man, pratade med honom senast igår :)

Link to comment
Share on other sites

En bra sammanfattning av Everest. En tävling att rekomendera.

En film ifrån 2009 års lopp filmat av min far:

Ser att bland annat joakim.j och Everest har en livlig diskussion efter mål. :)

I Hökerum ser det ut som att ledaren kör med skaterullisar? Smala hjul om inte annat.

Inte omöjligt att man hakar på och tar det som ett träningspass. Har ju bara 2or.

Smala hjul fram och breda bak ja, skateskidor får man ju inte ha på klassiska tävlingar, men det hade han inte.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag lider med nummer 67 på inlines i "Höstrullen 2009"' date=' han verkar vara på väg att krevera redan från start med kämpar sig imål![/quote']

Denna ödjmuka 63-åriga man kanske inte har den finaste inlinesteknik men jag har stor respekt för vad han presterat och fortfarande presterar. Han är nämligen en av de 26 som sprungit alla 33 Stockholm Marathon. Han har även varit med på Sweden12HRoller tävlingen på Falkensbergsmotorbana och självklart har han då kört solo, 2009 körde han 110varv.

Ja, då är det ännu större respekt!

 

Ber om ursäkt om jag utryckte mig klumpigt, var inte min mening och stöta mig med någon men jag tyckte han såg ut att ha ont.

Link to comment
Share on other sites

Seedning till Höstrullen, är det du Everest som sköter den såsom du skötte det i Tidaholm med bravur, vill ogärna ha några bromsklossar mellan mig och mina arga konkurenter i början....:)

Helt rätt tänkt, annars får du väl på Hotell Bogesund igen gå upp tidigt och lägga ut skidorna:) Gjorde seedningen förra året på Höstrullen, men har inte hört något om årets lopp ännu. Hoppas det blir någon form av seedning i alla fall eftersom omkörningsmöjligheterna är klart begränsade även om det finns enstaka korta bredare partier, dvs bilvägar i början.

Link to comment
Share on other sites

Seedning till Höstrullen' date=' är det du Everest som sköter den såsom du skötte det i Tidaholm med bravur, vill ogärna ha några bromsklossar mellan mig och mina arga konkurenter i början....:)[/quote']

Helt rätt tänkt, annars får du väl på Hotell Bogesund igen gå upp tidigt och lägga ut skidorna:) Gjorde seedningen förra året på Höstrullen, men har inte hört något om årets lopp ännu. Hoppas det blir någon form av seedning i alla fall eftersom omkörningsmöjligheterna är klart begränsade även om det finns enstaka korta bredare partier, dvs bilvägar i början.

Kan man inte starta på vägen bredvid cykelbanan så att det är bredare några hundra meter eller så. MEn det kanske inte är några problem, känns bara så trångt att man kan bli instängd där i början.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag lider med nummer 67 på inlines i "Höstrullen 2009"' date=' han verkar vara på väg att krevera redan från start med kämpar sig imål![/quote']

Denna ödjmuka 63-åriga man kanske inte har den finaste inlinesteknik men jag har stor respekt för vad han presterat och fortfarande presterar. Han är nämligen en av de 26 som sprungit alla 33 Stockholm Marathon. Han har även varit med på Sweden12HRoller tävlingen på Falkensbergsmotorbana och självklart har han då kört solo, 2009 körde han 110varv.

Ja, då är det ännu större respekt!

 

Ber om ursäkt om jag utryckte mig klumpigt, var inte min mening och stöta mig med någon men jag tyckte han såg ut att ha ont.

Jag tror inte att du stött dig med någon med din kommentar. Det var ju i possitiv anda som du skrev att han kämpar sig imål. Lätt hänt att man faktiskt dömmer/bedömmer någon felaktigt via en snabb första anblick.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tittade in på anmälningslistan på idrottonline, så att Sveriges troligtvis äldsta man kommer att åka, PETTERSSON Gustaf född 1900 Björnstorps IF, OTROLIGT! Jag har helt och hållet missbedömt Gustafs ålder, trodde inte han var en dag över 60!

Ja vi satsar på erfarna män i SKi Team Skåne

Link to comment
Share on other sites

Tittade in på anmälningslistan på idrottonline' date=' så att Sveriges troligtvis äldsta man kommer att åka, PETTERSSON Gustaf född 1900 Björnstorps IF, OTROLIGT! Jag har helt och hållet missbedömt Gustafs ålder, trodde inte han var en dag över 60![/quote']

Ja vi satsar på erfarna män i SKi Team Skåne

Exotiskt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...