Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höstrullen!


magnush

Recommended Posts

Seedning till Höstrullen' date=' är det du Everest som sköter den såsom du skötte det i Tidaholm med bravur, vill ogärna ha några bromsklossar mellan mig och mina arga konkurenter i början....:)[/quote']

Helt rätt tänkt, annars får du väl på Hotell Bogesund igen gå upp tidigt och lägga ut skidorna:) Gjorde seedningen förra året på Höstrullen, men har inte hört något om årets lopp ännu. Hoppas det blir någon form av seedning i alla fall eftersom omkörningsmöjligheterna är klart begränsade även om det finns enstaka korta bredare partier, dvs bilvägar i början.

Kan man inte starta på vägen bredvid cykelbanan så att det är bredare några hundra meter eller så. MEn det kanske inte är några problem, känns bara så trångt att man kan bli instängd där i början.

Det blir seedning och sannolikt start på cykelbanan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Har testat detta med 2or och kom väldigt långt efter men det är trots det otroligt skoj att tävla. Har införskaffat tävlingsskidor nu och kan väl säga att jag fortfarande är långt efter men har iaf kunnat hänga på en del klungor så visst är det skillnad med riktiga grejer. Tyvärr är det svårt att hinna med i stakningen, blir lite kackig teknik men det kommer väl efter hand. Har kört två tävlingar på pu hjul och två på 2or så jag är ju inte rutinerad direkt!
Link to comment
Share on other sites

Ett varningens ord...under viadukten i backen nedmot Gånghester så har asfalten gett sig lite på båda sidar av banvallen så håll er någorlunda i mitten så det inte händer några otrevligheter.. Det är markerat med märkfärg men med de farter ni håller + att det brukar vara motsol där så kan det vara svårt att upptäcka i tid.
Link to comment
Share on other sites

Hoppas det inte blir alltför trångt så man får plats med rullatorn. Jag hoppas på att Everest har gjort en bra indelning och gott om plats mellan leden så det inte blir grötit.

14 st i led 1 och ca 20 st i led 2-4 innan efteranmälningar.

 

2-3 åkare ryms i bred.

 

Varje åkare tar max en meter i längd (en rullskida är ca 80 cm lång), alltså blir led 1 ca 7 m långt och de övriga ca 10 m. Med ca 15 m mellan markeringarna för varje led bör det bli OK.

 

Vi får hoppas det går fort i början så att det inte klumpar ihop sig för mycket, men du skall nog få plats med rullatorn och slippa se oss åldringar och plogstakare denna gång:)

Link to comment
Share on other sites

Tittade in på anmälningslistan på idrottonline' date=' så att Sveriges troligtvis äldsta man kommer att åka, PETTERSSON Gustaf född 1900 Björnstorps IF, OTROLIGT! Jag har helt och hållet missbedömt Gustafs ålder, trodde inte han var en dag över 60![/quote']

Ja vi satsar på erfarna män i SKi Team Skåne

Ja eller kvinnor som på BIF-rullen:

 

Klass: D 21- - 30 Disciplin: Masstart klassisk stil Antal deltagare: 1

FIS-kod Namn Födelseår Organisation FIS-punkter

PETTERSSON Gustaf 1900 Björnstorps IF

 

Klass: H 21- - 30 Disciplin: Masstart klassisk stil Antal deltagare: 5

FIS-kod Namn Födelseår Organisation FIS-punkter

BERGENGREN Rickard 1985 Björnstorps IF

HUSELIUS Håkan 1972 Björnstorps IF

JOHANSSON Marcus 1974 IK Stern

LUNDBLAD Andreas 1986 OK Nackhe

WICKSTRÖM Erik 1982 Ulricehamns IF

 

Klass: H 40- - 30 Disciplin: Masstart klassisk stil Antal deltagare: 3

FIS-kod Namn Födelseår Organisation FIS-punkter

AASA Magnus 1962 OK Kullingshof

BYDINGER Joakim 1964 Ronneby OK

ÅSTRÖM Mikael 1971 Ronneby OK

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det inte blir alltför trångt så man får plats med rullatorn. Jag hoppas på att Everest har gjort en bra indelning och gott om plats mellan leden så det inte blir grötit.

14 st i led 1 och ca 20 st i led 2-4 innan efteranmälningar.

 

2-3 åkare ryms i bred.

 

Varje åkare tar max en meter i längd (en rullskida är ca 80 cm lång)' date=' alltså blir led 1 ca 7 m långt och de övriga ca 10 m. Med ca 15 m mellan markeringarna för varje led bör det bli OK.

 

Vi får hoppas det går fort i början så att det inte klumpar ihop sig för mycket, men du skall nog få plats med rullatorn och slippa se oss åldringar och plogstakare denna gång:)[/quote']

Är det helt omöjligt att kunna avancera från de bakre leden? Känns som att jag kommer få stå långt bak, har ju bara kört Hallands-rullski och var ju sjuk då så har ju inget bra resultat att seeda mig på...

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar logistiken?

Transporteras ombytet till Kransmossen?

Hur tar man sig tillbaka till Starten? Kan man få bilskjuts?

Ombytet körs till Kransmossen enligt inbjudan. D

 

Det borde gå att hitta ngn bil som går tillbaka till starten. Prata med någon från Ulricehamn innan start eller ring innan för säkerhets skull. Alternativt kanske ngn kan köra er bil till Borås. I värsta fall finns bussar som går 13:10/15:10 från Borås och är framme 13:50/15:50 vid starten i Ulricehamn. Eller så får alla eller den som är piggast och inte dragit så mkt åka tillbaka och hämta bilen:)

Link to comment
Share on other sites

Ett varningens ord...under viadukten i backen nedmot Gånghester så har asfalten gett sig lite på båda sidar av banvallen så håll er någorlunda i mitten så det inte händer några otrevligheter.. Det är markerat med märkfärg men med de farter ni håller + att det brukar vara motsol där så kan det vara svårt att upptäcka i tid.

Citerar mig själv och meddelar att detta är har blivit åtgärdat under veckan.

Nu skall jag bara ta beslutet om jag ska debutera i Rullskidstävling eller inte...siktar på att vinna om man vänder på listan isåfall :)

Är det två klasser eller körs alla som tävlingsklass?

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar logistiken?

Transporteras ombytet till Kransmossen?

Hur tar man sig tillbaka till Starten? Kan man få bilskjuts?

Ombytet körs till Kransmossen enligt inbjudan. D

 

Det borde gå att hitta ngn bil som går tillbaka till starten. Prata med någon från Ulricehamn innan start eller ring innan för säkerhets skull. Alternativt kanske ngn kan köra er bil till Borås. I värsta fall finns bussar som går 13:10/15:10 från Borås och är framme 13:50/15:50 vid starten i Ulricehamn. Eller så får alla eller den som är piggast och inte dragit så mkt åka tillbaka och hämta bilen:)

Någon som känner någon som kan tänka sig att köra vår bil till Kransmossen?

Ring 0708-305623.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det inte blir alltför trångt så man får plats med rullatorn. Jag hoppas på att Everest har gjort en bra indelning och gott om plats mellan leden så det inte blir grötit.

14 st i led 1 och ca 20 st i led 2-4 innan efteranmälningar.

 

2-3 åkare ryms i bred.

 

Varje åkare tar max en meter i längd (en rullskida är ca 80 cm lång)' date=' alltså blir led 1 ca 7 m långt och de övriga ca 10 m. Med ca 15 m mellan markeringarna för varje led bör det bli OK.

 

Vi får hoppas det går fort i början så att det inte klumpar ihop sig för mycket, men du skall nog få plats med rullatorn och slippa se oss åldringar och plogstakare denna gång:)[/quote']

Är det helt omöjligt att kunna avancera från de bakre leden? Känns som att jag kommer få stå långt bak, har ju bara kört Hallands-rullski och var ju sjuk då så har ju inget bra resultat att seeda mig på...

Det är inte alls omöjligt att avancera även om det är lite svårare än de flesta andra tävlingar, det får alltid plats minst två st i bredd. Du behöver nog inte stå sist heller.

Link to comment
Share on other sites

Hästrullen!

 

Som vanligt i täten. Var seg själv men fick hyfsad fart på tredjeklungan så att vi kom ikapp andra klungan, vilket var det bästa som hände på hela tävlingen. Sen i en nedförsbacke med ca 7 km kvar så står de tre hästar på banan och de vill inte flytta på sig. Det blev rätt hysteriskt och tog nog en minut innan vi kom förbi och flera anslöt bakifrån så det var dryga 20 man i en stor klunga ner mot Borås. Sen var jag totalrökt i klungspurten och fick precis stryk av 60-åringen i en intern pensionärsuppgörelse:)

Link to comment
Share on other sites

Hästar ska vara i skogen och inte på en cykelbana!! Var lagomt irriterad... försökte å rycka flera gånger för att minska våran klunga, för jag visste att det skulle bli ett rent h-vete in till spurten annars, tyckte det var lite småfarligt på sina ställen, men värst var det med några som precis svängde framför en helt plötsligt! Nej det här var ingen höjdare...
Link to comment
Share on other sites

Hästar ska vara i skogen och inte på en cykelbana!! Var lagomt irriterad... försökte å rycka flera gånger för att minska våran klunga, för jag visste att det skulle bli ett rent h-vete in till spurten annars, tyckte det var lite småfarligt på sina ställen, men värst var det med några som precis svängde framför en helt plötsligt! Nej det här var ingen höjdare...

Jo, du gjorde dina starka ryck, fick hyfsade luckor och jag hängde på så gott jag kunde på max och när du lämnade över till mig så var jag helt färdig. Det var dock trots allt en hel del som släppte bak i klungan. Så om vi istället varit 4-5 man som växeldragit 30 sekunder var så kunde nog fler släppt, inkl mig själv kanske:) Sen kanske en banvall inte är så bra att köra masstart på trots allt, för platt och för smalt. Hästar är ju svåra att gardera sig mot men det blir ju känsligare på en så smal bana.

Link to comment
Share on other sites

Hästrullen!

 

Som vanligt i täten. Var seg själv men fick hyfsad fart på tredjeklungan så att vi kom ikapp andra klungan, vilket var det bästa som hände på hela tävlingen. Sen i en nedförsbacke med ca 7 km kvar så står de tre hästar på banan och de vill inte flytta på sig. Det blev rätt hysteriskt och tog nog en minut innan vi kom förbi och flera anslöt bakifrån så det var dryga 20 man i en stor klunga ner mot Borås. Sen var jag totalrökt i klungspurten och fick precis stryk av 60-åringen i en intern pensionärsuppgörelse:)

Men herregud, vad gjorde hästarna på banan?? Hade dom rymt??

Inte kul att krocka med en häst...

Mina hästar är jätterädda för ljudet som blir från stavarna mot asfalten. Det låter lite som knäppandet från ett elstaket.

Link to comment
Share on other sites

Hästar ska vara i skogen och inte på en cykelbana!! Var lagomt irriterad... försökte å rycka flera gånger för att minska våran klunga, för jag visste att det skulle bli ett rent h-vete in till spurten annars, tyckte det var lite småfarligt på sina ställen, men värst var det med några som precis svängde framför en helt plötsligt! Nej det här var ingen höjdare...

Instämmer!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...