Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höstrullen!


magnush

Recommended Posts

Ja, om jag förstår resultatlistan rätt så vann du igen över "huvudkonkurrenten" . Min strora merit numera är ju att jag faktiskt fått TRÄNA med er båda på ett par minst tremilsrundor. Jag förstår NU hur ni måste hålla igen vid dessa tillfällen, tack för denna tålmodighet för det är superhäftigt nu när jag ser att ni båda kört så bra idag. GRATTIS. Jag kan avslöja att även jag åkte en runda på 42 km idag bara för att testa. Vilken tid hade ni ? Vilken tid hade sista man ?

Hej store andlige ledare! Tiderna finns nu mer åskådliga i en ny version av listan. 17 man hade över två timmar varav 4 st över tre timmar. Men då körde de sista nog inte på tävlingshjul. När du tittar på reslutatlistan skall du tänka på att standarden är betydligt högre än på VL och vanliga seedningslopp. Det är mer som på korta skidlopp med individuell start. De gråa är av klass elit- led 1 på VL, de gula led 2, de röda led 3 och de flesta vita av led 4 klass. Och ett stort grattis till Rotebrostakaren som körde grymt bra idag!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Äntligen hemma efter en dag på akuten! Så här slutade årets Höstrullen för mig.

Ledbandet i tummen mellan andra och tredje benet rycktes loss från andrabenet vid en marksyning efter cirka 22km. Nu väntar operation i veckan :(.

 

Tokig skidåkare som man är så fullföljde jag och körde imål! bryta, nä nä.

Som bonus så kom det in en sten i skidan vid krachen som sedan fastnade mellan stomme och bakhjul som förvandlade race skidan till 4:or, trodde först att det var lagerras men jag stannade i Rångerdala för att byta till en skida med 2:or på när jag såg stenen och lyckades då få bort den.

 

http://forumbilder.se/thumbs/74920111015155f30.jpg

Link to comment
Share on other sites

Äntligen hemma efter en dag på akuten! Så här slutade årets Höstrullen för mig.

Ledbandet i tummen mellan andra och tredje benet rycktes loss från andrabenet vid en marksyning efter cirka 22km. Nu väntar operation i veckan :(.

 

Tokig skidåkare som man är så fullföljde jag och körde imål! bryta, nä nä.

Som bonus så kom det in en sten i skidan vid krachen som sedan fastnade mellan stomme och bakhjul som förvandlade race skidan till 4:or, trodde först att det var lagerras men jag stannade i Rångerdala för att byta till en skida med 2:or på när jag såg stenen och lyckades då få bort den.

 

http://forumbilder.se/thumbs/74920111015155f30.jpg

Stackars dig! Hoppas det inte var jag, vi åkte ifatt en som droppade från förstaklungan, jag åkte om, klev in framför, sedan hörde jag djävlar och det lät som någon hamnade utanför banvallen, i så fall är jag djup ledsen!

Link to comment
Share on other sites

Äntligen hemma efter en dag på akuten! Så här slutade årets Höstrullen för mig.

Ledbandet i tummen mellan andra och tredje benet rycktes loss från andrabenet vid en marksyning efter cirka 22km. Nu väntar operation i veckan :(.

 

Tokig skidåkare som man är så fullföljde jag och körde imål! bryta, nä nä.

Som bonus så kom det in en sten i skidan vid krachen som sedan fastnade mellan stomme och bakhjul som förvandlade race skidan till 4:or, trodde först att det var lagerras men jag stannade i Rångerdala för att byta till en skida med 2:or på när jag såg stenen och lyckades då få bort den.

 

http://forumbilder.se/thumbs/74920111015155f30.jpg

Otroligt trist, lider med dig. Hörde ngn som sa att de trodde du brutit tummen. Vad hände?

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' om jag förstår resultatlistan rätt så vann du igen över "huvudkonkurrenten" . Min strora merit numera är ju att jag faktiskt fått TRÄNA med er båda på ett par minst tremilsrundor. Jag förstår NU hur ni måste hålla igen vid dessa tillfällen, tack för denna tålmodighet för det är superhäftigt nu när jag ser att ni båda kört så bra idag. GRATTIS. Jag kan avslöja att även jag åkte en runda på 42 km idag bara för att testa. Vilken tid hade ni ? Vilken tid hade sista man ?[/quote']

Hej store andlige ledare! Tiderna finns nu mer åskådliga i en ny version av listan. 17 man hade över två timmar varav 4 st över tre timmar. Men då körde de sista nog inte på tävlingshjul. När du tittar på reslutatlistan skall du tänka på att standarden är betydligt högre än på VL och vanliga seedningslopp. Det är mer som på korta skidlopp med individuell start. De gråa är av klass elit- led 1 på VL, de gula led 2, de röda led 3 och de flesta vita av led 4 klass. Och ett stort grattis till Rotebrostakaren som körde grymt bra idag!

Tusen tack. Det var både imponerande (så fort som ni kört, långt under 30 min per mil) och uppmuntrande (jag skulle absolut inte bli sist, även jag kör "lätt" under 2.5 timmar). Men helt klart konkurrensen här är HELT ANNORLUNDA än i Vasaloppat, de flesta svarar nog mot led 1-2 åkare. Men om fler som jag börjar vara med kanske även detta kan bli en "stor" breddsport ? Och absolut är det roligt att åka på de superskidor skåningen fixade åt mig. Men vad händer om låt säga några tusen är med, blir det inte för trångt då ?

Beträffande Rotebrostakaren: Titta på hans överarmar så förstår ni (inklusive Mario) att det inte blir lätt att staka ifrån honom. Absolut en utmärkt "hangaround" kandidat om någon i teamets lag faller ifrån och vi behöver förstärka. Och på tal om stärka så har han dessutom ett mycket starkt psyke och tävlingsinstinkt.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen hemma efter en dag på akuten! Så här slutade årets Höstrullen för mig.

Ledbandet i tummen mellan andra och tredje benet rycktes loss från andrabenet vid en marksyning efter cirka 22km. Nu väntar operation i veckan :(.

 

Tokig skidåkare som man är så fullföljde jag och körde imål! bryta' date=' nä nä.

Som bonus så kom det in en sten i skidan vid krachen som sedan fastnade mellan stomme och bakhjul som förvandlade race skidan till 4:or, trodde först att det var lagerras men jag stannade i Rångerdala för att byta till en skida med 2:or på när jag såg stenen och lyckades då få bort den.

 

http://forumbilder.se/thumbs/74920111015155f30.jpg

Otroligt trist, lider med dig. Hörde ngn som sa att de trodde du brutit tummen. Vad hände?

Vet inte helt säkert men jag tror att det gick till så här.

Låg som nr 3 i klungan, mitt i banvallen var det en asfaltsskada om jag satte båda framhjulen i precis när jag var påväg att göra ett staktag. Överkroppen hade då tyngdpunkten ganska långt fram vilket medförde att skidorna slår stopp vilket gör att jag dyker rakt ner i asfalten och tar emot mig med hjälm, pannan och skyddglasögonen. Fortsätter rotationen/asfaltskasningen med skrap på vänster hand, armbåge och axel för att sedan när fötterna pekar framåt igen kana ner i diket/buskarna vid sidan om banvallen vilket var bra för då blev det ju ingen masskrash då de bakom mig kom förbi.

Exakt när jag slår i höger tumme vet jag inte men det gjorde förbannat ont när man låg i diket och började kolla över sig själv.

 

Det tog väl ca 1,5-2min innan jag kom iväg igen efter stavspetsbyte och borttagning av en rot/gren som fastnade mellan stommen och bakhjulet, den var inte lätt att få bort med tanke på backspärren i hjulet.

 

Skåningen låg precis bakom och kan säkert berätta mer detaljer om vad som skedde. Tror att det var med nöd som han undvek att köra in i mig när jag utförde mina "tricks" kanandes på asfalten framför fötterna på han.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen hemma efter en dag på akuten! Så här slutade årets Höstrullen för mig.

Ledbandet i tummen mellan andra och tredje benet rycktes loss från andrabenet vid en marksyning efter cirka 22km. Nu väntar operation i veckan :(.

 

Tokig skidåkare som man är så fullföljde jag och körde imål! bryta' date=' nä nä.

Som bonus så kom det in en sten i skidan vid krachen som sedan fastnade mellan stomme och bakhjul som förvandlade race skidan till 4:or, trodde först att det var lagerras men jag stannade i Rångerdala för att byta till en skida med 2:or på när jag såg stenen och lyckades då få bort den.

 

http://forumbilder.se/thumbs/74920111015155f30.jpg

Otroligt trist, lider med dig. Hörde ngn som sa att de trodde du brutit tummen. Vad hände?

Vet inte helt säkert men jag tror att det gick till så här.

Låg som nr 3 i klungan, mitt i banvallen var det en asfaltsskada om jag satte båda framhjulen i precis när jag var påväg att göra ett staktag. Överkroppen hade då tyngdpunkten ganska långt fram vilket medförde att skidorna slår stopp vilket gör att jag dyker rakt ner i asfalten och tar emot mig med hjälm, pannan och skyddglasögonen. Fortsätter rotationen/asfaltskasningen med skrap på vänster hand, armbåge och axel för att sedan när fötterna pekar framåt igen kana ner i diket/buskarna vid sidan om banvallen vilket var bra för då blev det ju ingen masskrash då de bakom mig kom förbi.

Exakt när jag slår i höger tumme vet jag inte men det gjorde förbannat ont när man låg i diket och började kolla över sig själv.

 

Det tog väl ca 1,5-2min innan jag kom iväg igen efter stavspetsbyte och borttagning av en rot/gren som fastnade mellan stommen och bakhjulet, den var inte lätt att få bort med tanke på backspärren i hjulet.

 

Skåningen låg precis bakom och kan säkert berätta mer detaljer om vad som skedde. Tror att det var med nöd som han undvek att köra in i mig när jag utförde mina "tricks" kanandes på asfalten framför fötterna på han.

Jag lider med dig Mekis. Hoppas du fort kommer igen ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer tiderna på ett ungefär? Då måste det varit extremt trångt, 94.44.00 för mig på 11:e plats och sedan 95.05.00 för Everest på 27 plats. Dvs. 21 sekunder innebär 16 placeringar.... Om det stämmer måste det varit extremt trångt och bökigt innan och runt Kransmossens alla kurvor!

Jag var typ en sek bakom dig och klockade mig på 1:34:46, med då startade jag typ 10 s innan start och några sekunder efter målgång.

Min tid måste varit runt 1:34:35 och du 1:34:34 nånting.

Men dom hade som sagt inte koll på målgångarna riktigt. Det viktiga är ändå placeringarna. Eller hur?

Sen var ju taktiken att komma först upp från backen (nu var Andreas före) och hålla fram till rullskidbanan för att inte hamna i bakvatten och trängsel. Det gick ju bra, men jag fick tyvärr släppa två placeringar.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer tiderna på ett ungefär? Då måste det varit extremt trångt' date=' 94.44.00 för mig på 11:e plats och sedan 95.05.00 för Everest på 27 plats. Dvs. 21 sekunder innebär 16 placeringar.... Om det stämmer måste det varit extremt trångt och bökigt innan och runt Kransmossens alla kurvor![/quote']

Jag var typ en sek bakom dig och klockade mig på 1:34:46, med då startade jag typ 10 s innan start och några sekunder efter målgång.

Min tid måste varit runt 1:34:35 och du 1:34:34 nånting.

Men dom hade som sagt inte koll på målgångarna riktigt. Det viktiga är ändå placeringarna. Eller hur?

Sen var ju taktiken att komma först upp från backen (nu var Andreas före) och hålla fram till rullskidbanan för att inte hamna i bakvatten och trängsel. Det gick ju bra, men jag fick tyvärr släppa två placeringar.

Jo taktiken var ju glasklar och genomfördes, hur trångt du hade det kan jag lista ut, men jag är nyfiken hur kaosartat det måste varit i klungan BAKOM dig, borde varit koatiskt runt kransmossen om tidsDIFFERENSERNA stämmer på ett ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer tiderna på ett ungefär? Då måste det varit extremt trångt' date=' 94.44.00 för mig på 11:e plats och sedan 95.05.00 för Everest på 27 plats. Dvs. 21 sekunder innebär 16 placeringar.... Om det stämmer måste det varit extremt trångt och bökigt innan och runt Kransmossens alla kurvor![/quote']

Jag var typ en sek bakom dig och klockade mig på 1:34:46, med då startade jag typ 10 s innan start och några sekunder efter målgång.

Min tid måste varit runt 1:34:35 och du 1:34:34 nånting.

Men dom hade som sagt inte koll på målgångarna riktigt. Det viktiga är ändå placeringarna. Eller hur?

Sen var ju taktiken att komma först upp från backen (nu var Andreas före) och hålla fram till rullskidbanan för att inte hamna i bakvatten och trängsel. Det gick ju bra, men jag fick tyvärr släppa två placeringar.

Jo taktiken var ju glasklar och genomfördes, hur trångt du hade det kan jag lista ut, men jag är nyfiken hur kaosartat det måste varit i klungan BAKOM dig, borde varit koatiskt runt kransmossen om tidsDIFFERENSERNA stämmer på ett ungefär.

Jo, men jag hävdar att våra tider var 10-15 sek snabbare. Om tiderna längre bak stämmer bättre är det ändå större tidsdifferenser.

Vi körde väl så fort att sekretarietet inte hann med ;-)

Link to comment
Share on other sites

Stämmer tiderna på ett ungefär? Då måste det varit extremt trångt' date=' 94.44.00 för mig på 11:e plats och sedan 95.05.00 för Everest på 27 plats. Dvs. 21 sekunder innebär 16 placeringar.... Om det stämmer måste det varit extremt trångt och bökigt innan och runt Kransmossens alla kurvor![/quote']

Jag var typ en sek bakom dig och klockade mig på 1:34:46, med då startade jag typ 10 s innan start och några sekunder efter målgång.

Min tid måste varit runt 1:34:35 och du 1:34:34 nånting.

Men dom hade som sagt inte koll på målgångarna riktigt. Det viktiga är ändå placeringarna. Eller hur?

Sen var ju taktiken att komma först upp från backen (nu var Andreas före) och hålla fram till rullskidbanan för att inte hamna i bakvatten och trängsel. Det gick ju bra, men jag fick tyvärr släppa två placeringar.

Jo taktiken var ju glasklar och genomfördes, hur trångt du hade det kan jag lista ut, men jag är nyfiken hur kaosartat det måste varit i klungan BAKOM dig, borde varit koatiskt runt kransmossen om tidsDIFFERENSERNA stämmer på ett ungefär.

Kan säga att det var rejält trångt innan man kom fram till stadion haha.

Link to comment
Share on other sites

Jag var typ en sek bakom dig och klockade mig på 1:34:46' date=' med då startade jag typ 10 s innan start och några sekunder efter målgång.

Min tid måste varit runt 1:34:35 och du 1:34:34 nånting.

Men dom hade som sagt inte koll på målgångarna riktigt. Det viktiga är ändå placeringarna. Eller hur?

Sen var ju taktiken att komma först upp från backen (nu var Andreas före) och hålla fram till rullskidbanan för att inte hamna i bakvatten och trängsel. Det gick ju bra, men jag fick tyvärr släppa två placeringar.[/quote']

Jo taktiken var ju glasklar och genomfördes, hur trångt du hade det kan jag lista ut, men jag är nyfiken hur kaosartat det måste varit i klungan BAKOM dig, borde varit koatiskt runt kransmossen om tidsDIFFERENSERNA stämmer på ett ungefär.

Jo, men jag hävdar att våra tider var 10-15 sek snabbare. Om tiderna längre bak stämmer bättre är det ändå större tidsdifferenser.

Vi körde väl så fort att sekretarietet inte hann med ;-)

Klockade mig själv på 95:06 (jag ljuger ju inte för mig själv med Autostop som inte funkar med hästar inblandade:) ) men startade rätt exakt klockan 10 sek före och stoppade 1-2 sek efter hade alltså också 10-15 sek för dålig tid i listan. Det var "bara" trängsel i svängen upp till Kransmossen sen var det fri lejd. Tror tiderna stämmer rätt bra. Av de 21 sekunder jag är efter var det nog några få sek innan svängen som växte till minst 10 sek sen kanske ytterligare 10 sek tapp på åkning. Mao andra ord så är det i princip helt omöjligt att vinna klungspurten om du kommer in sist i svängen med så mkt folk. Skillnaden mellan succe och fiasko är inte så stor:) Men som Westman säger: det som står i resultatlistan står där för alltid - utan kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...