Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norrbärke Skimaraton 23/1-2011


Damarst

Recommended Posts

Tänkte försöka ge mig på Norrbärke Skimaraton nu på söndag, kan någon ge ett omdöme om banan. Står att det ska vara relativt lättåkt men jag såg en banprofil som ser rätt tuff ut:

 

http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_204527/cf_72266/42kmbanan.pdf

(dock blir den ju lite förvrängd så man lurar sig kanske)

 

Verkar dock vara ganska många höjdmeter som ska klaras av:) Någon som har koll hur banan är med avseende diagonal, stakning med frånskjut, stakning och stavfäste.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Ni som inte åkt loppet tidigare! Akta er för backen som ganska tidigt i loppet! Det svänger till höger sen blir de en brant backe och längst ner svänger de tvärt vänster! Höll på att stå på näsan där förra året! Brukar samlas extra mycket publik just där! :P

 

Vet inte efter hur många kilometer den kommer men kan ju va bra att veta hehe... Men det är på första sträckan så de blir bara 1 gång ner och sen tillbaka upp på hemvägen!

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst något om grus i spåren! Ligger det något i det?

Verkar betydligt lugnare och behagligare att köra Norrbärke med några hundra löpare jämfört med närmare tusen löpare för Stråkenloppet?

 

Dock känns Intersportloppet som en betydligt mer lättåkt bana jmf med Norrbärke! Verkar inte bli någon nysnö under lördagen i Mora-trakten heller så det blir nog finfina förhållanden!

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst något om grus i spåren! Ligger det något i det?

Verkar betydligt lugnare och behagligare att köra Norrbärke med några hundra löpare jämfört med närmare tusen löpare för Stråkenloppet?

 

Dock känns Intersportloppet som en betydligt mer lättåkt bana jmf med Norrbärke! Verkar inte bli någon nysnö under lördagen i Mora-trakten heller så det blir nog finfina förhållanden!

Har det inte kommit någon snö de senaste dagarna? Då blir det väl isföre.

http://www.yr.no/place/Sweden/Dalarna/Smedjebacken/

Link to comment
Share on other sites

ang. grus i spåret: har aldrig åkt norrbärke! men har en träningskompis från orienteringen som på frågan "kör du norrbärke nästa helg?" svarade:

 

- aldrig i livet. varje gång jag kört det har skidorna fått kastas eller slipas om efteråt. det har varit som att köra på nyplogad grusväg. dom måste ta fel på grushögen och snöhögen. det kallas ju för "grusloppet"

 

efter ett sådant statement kom jag mig inte för att fråga om vilka år han åkte där eller omständigheterna i övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kontaktade Norrbärke skidklubb för att fråga om spårstatus och jag har fått följande svar:

 

"Hela banan är riven . på startområde och eljusbanan kört med pistmaskin.

Det kan finnas isfläckar kvar .

spåren i finnbo körs idag övrigt i morgon."

 

Ni som är slipade vallare tror ni att detta ger att det ska vallas med klister eller burk?

 

Backen du varnar för globe86 kanske måste tas med lite extra försikighet med nuvarande förhållanden?

 

Jag ser fram emot en fin skiddag på söndag.

Link to comment
Share on other sites

Det var inte snabbt före när jag åkte och jag höll på att dratta omkull där! Stod på en skida genom hela kurvan men lyckades stå hehe... Men de va ju min första säsong men ändå =)

 

Men kan ju va bra att veta i alla fall!

 

Eftersom det stod en rejäl folksamling där bör ju folk som bor i trakten veta om stället så det är nog inte bara jag som vart påväg att ramla där !

Link to comment
Share on other sites

Var inget grus förra året i alla fall så det ryktet kan avfärdas. Kan ha varit sämre tidigare år men inget som gäller varje år i alla fall.

 

Någon som vet hur spåren är inför loppet imorgon? God snötillgång? Isigt? Kan man ta sina bästa skidor eller köra med reservparet?

Link to comment
Share on other sites

Borde väl inte vara några problem att köra med finskidorna, hoppas det iaf...

 

Ang vallatips finns följande att hitta påför Stråkenloppet, borde vara hyfsat lika förutsättningar, vallatips från igår:

"de olika vädersidorna så verkar det bli stabilt kallt. (-5)

Snön är gammal och ihopfrysen efter helgens

blidväder. Utöver vad som är pistat och packat innan så är banan pistad 3 ggr. i går samt i dag. Snön är kornig till grovkornig.

Vårt tips ...

Glid: Hårt parafin

Fäste: Skarklister alt. grundklister i ett tunt lager.

Utanpå detta en blandning av lila & universalklister."

 

Länk: http://www.strakenloppet.se/?n=1&q=4

 

Burk eller klister är väl frågan? Glidet borde väl inte vara några problem, behöver man HF verkligen imorrn? Får väl avvakta lite vad rapporterna från Intersportloppet ikväll säger, där verkar LF/HF7 vara det som gäller!

Link to comment
Share on other sites

Ni som inte åkt loppet tidigare! Akta er för backen som ganska tidigt i loppet! Det svänger till höger sen blir de en brant backe och längst ner svänger de tvärt vänster! Höll på att stå på näsan där förra året! Brukar samlas extra mycket publik just där! :P

 

Vet inte efter hur många kilometer den kommer men kan ju va bra att veta hehe... Men det är på första sträckan så de blir bara 1 gång ner och sen tillbaka upp på hemvägen!

Har åkt loppet flera gånger, men nån farlig backe efter start har jag inte sett. Däremot vid varvning i en liten backe med högersväng var snön bortsladdad och låg i ytterkant vid staketet. Många människor stog där, men ingen som ville kasta in lössnö på isen.

Grus har funnits för mycket, ja, men endast vid liten snötillgång.

Är det som i sthlm, så gäller klister...

 

Banan i Norrbärke har ju dragits olika fler gånger, så Globes tips kan stämma

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...