Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstruktionsmiss på Rottefella Xcelerator?


Vasa

Recommended Posts

Haft stora problem med Xcelerator, bindningen har lossnat från nisplattan flertal tillfällen och båda kuddarna har spruckit. Senast böjdes bindningen upp och lossnade i framkant på grund av några kilometer i nysnö. Helt galet, kommer byta till gamla modellen R4.

 

Enligt Pölder är jag inte ensam om dessa problem och de har tydligen slutat montera Xcelerator på nya skidor som de säljer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply
Haft stora problem med Xcelerator, bindningen har lossnat från nisplattan flertal tillfällen och båda kuddarna har spruckit. Senast böjdes bindningen upp och lossnade i framkant på grund av några kilometer i nysnö. Helt galet, kommer byta till gamla modellen R4.

 

Enligt Pölder är jag inte ensam om dessa problem och de har tydligen slutat montera Xcelerator på nya skidor som de säljer.

Låter ju nästan som att Rottefella borde ta sitt ansvar och helt enkelt byta ut de nya bindningarna mot R4-modellen till de som så önskar :P

Link to comment
Share on other sites

Nu har mina kuddar också gått sönder precis som ni beskriver. Jag har åkt ca 43 mil.

Synd, för jag har trivts bra med bindningen. Den känns liksom inte.

Vad gör jag nu? Mailar Rottefella/återförsäljaren?

Går det att montera dit nya kuddar själv?

Usch, nu har jag ont i magen.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog återförsäljaren du får klaga hos.

Ska inte vara något problem att få nya.

Var inne på att byta till de gamla R4 innan seedningsloppet igår men körde med Xcelerator och de höll hela vägen. :)

 

Går att montera dit själv, man får ta loss bindningen och lyfta ur kudden underifrån.

Det medföljer ett verktyg (liten plåtbit) för att snäppa loss bindningen från skidan.

Gäller att komma ihåg var bindningen satt, i vilket läge.

 

Åkte inom skidtunneln i förrgår för att eventuellt köpa en omgång R4-bindningar och de hade aldrig hört om problemet och det fanns tydligen 200 par med Xcelerator-bindningar hos dem för uthyrning, inte en enda defekt.

Vet inte vad man ska tro om det.

Var inga plastbitar på de kuddarna heller så antingen är de av annan kvalitet eller så... ...ja det är frågan...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min xcelerator bindning sprack förra helgen när jag provåkte några meter innan västgöraloppet. Lyckligtvis så höll den ändå ihop de 4 milen. Såg idag att kuddarna är trasiga också (efter kanske 20 mil).

Vet någon om rottefella har någon lösning på dessa problem?

Link to comment
Share on other sites

Har ett par bindningar Rottefella Xcelerator som inte gått så värst många mil där gummikuddarna redan delat sig, likadant på bägge sidor.

På de gamla R4/R3 så sitter det en plastbit som fördelar trycket från skorna vilket saknas på den nya viktbantade varianten samt att kudden är mycket smalare på den nya.

 

Är det fler som diagonalat sönder dessa gummibitar?

 

Verkar dessutom svårt att få tag i nya... :(

Hej Vasa!

 

Är ny på forumet, men kan dela med mig av mina erfarenheter av bindningen ;) Jag har endast kört ca 20 mil på mina Xcelerator och då måste jag ha lyckats att staka sönder mina :) För jag upptäckte igår att ena min dämpkudde hade gått sönder och jag hoppas att det går att ordna nya, däremot är mina lätta att få upp.

 

Tanken är nog att man skall trycka ned den lilla "plastknapp" fraför bygeln.

 

Hojta gärna till om du hittar, om det inte finns i sportbutiken runt hörnet :)

 

 

Mvh // Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det är tur att detta forum finns, så man slipper att gå på nitar i onödan. Tack vare att andra som råkar illa ut vad gäller utrustning redovisar det här, så kan vi antingen köpa något med annan konstruktion eller vänta till nästa säsong, då förhoppningsvis felet har rättats till. Om inte det hade klagats så mycket på Salomon pilot förra säsongen är det inte troligt att den nya bindningen tagits fram till denna säsong.

Förhoppningsvis rättar Rottefella till Xelerator till 2012, konstruktionen är väl helt enkelt för klen i syfte att spara vikt. Tycker det är viktigt att skruvvarianten finns kvar, så att Rottefella kan monteras på NIS-fria skidor, på rullskidor eller om man vill specialmontera bindningen för att anpassa den till individen.:)

Link to comment
Share on other sites

Det är ett känt problem för Rottefella att kuddarna spricker, jag har också lyckats få båda kuddarna att spricka men fick nya på butiken jag köpte bindningen.

Jag har inte plastbiten som är på bilderna och har inte sett någon bindning med den heller, kanske är en förstärkning som kommer nästa säsong? :)

Xcelerator är ju för övrigt en bindning som jag inte är förvånad över att den krånglar, om man skalar av 70g per bindning så kommer problem komma fram, jag lyckades t.ex. knäcka hela bindningen i två delar när jag ramlade i förra vecka, alltså ena halvan satt på NIS-plattan och andra halvan satt på skon.

Kanske inte så konstigt att så gott som alla rottefella-sponsrade åkare kör med R4?

Link to comment
Share on other sites

Tappade inte Södergren skidan på tävling för några veckor sedan och han har väl Salomonskor. Det kan nog felas vad man än väljer.

Jag har för mig att han knäckte skidan' date=' men jag är osäker.[/quote']

Hans bindning gick sönder precis som någon fransmans salomonbindning gjorde någon dag senare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Har ett par bindningar Rottefella Xcelerator som inte gått så värst många mil där gummikuddarna redan delat sig, likadant på bägge sidor.

På de gamla R4/R3 så sitter det en plastbit som fördelar trycket från skorna vilket saknas på den nya viktbantade varianten samt att kudden är mycket smalare på den nya.

 

Är det fler som diagonalat sönder dessa gummibitar?

 

Verkar dessutom svårt att få tag i nya... :(

Har exakt samma problem med mina bindningar. Köpte dessa hösten 2010 och har väl gjort dryga 50 mil med dom men känns ändå märkligt att de inte håller längre.

Link to comment
Share on other sites

Har exakt samma problem med mina bindningar. Köpte dessa hösten 2010 och har väl gjort dryga 50 mil med dom men känns ändå märkligt att de inte håller längre.

Jo de verkar lite klena.

 

Är det någon som varit uppmärksam och sett vad toppen i Vasaloppet och Birkebeinern körde på för bindningar?

När provskidorna hos United Bakeries låg uppradade före Birken så fanns det gott om Xcelerator men det kanske är någon extraförstärkt version.

Link to comment
Share on other sites

HAr också lyckats moooosa två stycken under säsongen. Första efter ca 12 och andra efter 8 mil. Märker dock ingen större skillnad när den gått sönder, men är ju ganska nybörjare på skidorna. Gummikuddarna är dock i rejält söndriga. Någon som vet om en lösning finns i sikte.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...