Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstruktionsmiss på Rottefella Xcelerator?


Vasa

Recommended Posts

Det bör ju komma en uppgradering (till nästa säsong) av nuvarande kudde som är totalt kass och inte håller måttet alls. Bindningen är ju inte direkt jätte ovanlig och de flesta bör råka ut för problem med kuddarna förr eller senare.

 

Detta är ju ett resultat av att de skall "banta" gram för gram...

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply
Det bör ju komma en uppgradering (till nästa säsong) av nuvarande kudde som är totalt kass och inte håller måttet alls. Bindningen är ju inte direkt jätte ovanlig och de flesta bör råka ut för problem med kuddarna förr eller senare.

 

Detta är ju ett resultat av att de skall "banta" gram för gram...

 

Mvh Andreas

Jo man tycker ju det.

 

Märkligt att man tog bort plastskyddet som finns på R4an och som finns på de flesta produktbilderna om man söker på "Rottefella Xcelerator".

Link to comment
Share on other sites

Det bör ju komma en uppgradering (till nästa säsong) av nuvarande kudde som är totalt kass och inte håller måttet alls. Bindningen är ju inte direkt jätte ovanlig och de flesta bör råka ut för problem med kuddarna förr eller senare.

 

Detta är ju ett resultat av att de skall "banta" gram för gram...

 

Mvh Andreas

Jo man tycker ju det.

 

Märkligt att man tog bort plastskyddet som finns på R4an och som finns på de flesta produktbilderna om man söker på "Rottefella Xcelerator".

Ja precis då kanske kuddarna hade hållt, eftersom de kanske hade fördelat trycket på ett annat sätt. Min fundering till varför de spricker är gummiblandningen sen att bredden på kudden verkar vara på tok för smal.

 

Har sett dessa kuddar men som du säger bara på bild, varför finns de inte i verkligheten? ;) Eller det kanske var en prototyp, det jag däremot gillar´med dessa kuddar är att de är riktigt lätta att byta.

 

Idag fungerar t.o.m en kudde från IKEA bättre ;)

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Hur kan jag identifiera vilken årsmodell jag fått på mina xcelerator?

Jag köpte nya skidor i december och nu efter 15mil har flexkuddarna på båda skidorna gett med sig. Det ska sägas att det knappast är mer än 2mil diagonalåkning så någon rejäl påfrestning har det inte varit. I och med att jag fått precis de problemen ni pratar om vore jag inte förvånad om det är fjolåretsbindning jag fått. Är ni fler som haft problem även med årets bindning?

 

Nu säljs det set med flexkuddar mjuk/medium/hård för en dryg tvåhundring men inte kan man förväntas behöva köpa ett sånt set för att kuddarna gått sönder redan efter 15mil?

Link to comment
Share on other sites

Hur kan jag identifiera vilken årsmodell jag fått på mina xcelerator?

Jag köpte nya skidor i december och nu efter 15mil har flexkuddarna på båda skidorna gett med sig. Det ska sägas att det knappast är mer än 2mil diagonalåkning så någon rejäl påfrestning har det inte varit. I och med att jag fått precis de problemen ni pratar om vore jag inte förvånad om det är fjolåretsbindning jag fått. Är ni fler som haft problem även med årets bindning?

 

Nu säljs det set med flexkuddar mjuk/medium/hård för en dryg tvåhundring men inte kan man förväntas behöva köpa ett sånt set för att kuddarna gått sönder redan efter 15mil?

Fjolårets är svarta. Årets är lte mer guldfärgade. Detta gäller Rottefelladesignen. De finns ju även med Ficher och Rossignolfärger.

Själv har jag tre uppsättningar Xcelerator (två klassiska och en skejt) och jag har inte haft några problem med "mina" kuddar.

Link to comment
Share on other sites

Då var jag inte ensam :)

 

Tog direkt kontakt med Pölder då detta hände, fick ett par nya skickade direkt. Den enda skillnaden jag såg på de nya kuddarna var att hålrummet i själva gummiplutten var uppbyggd på ett annat sätt. Jag hann åka ca 10 mil på mitt första par, har nu avverkat 5 mil på de nya, och... *springer och kollar*... Got damn... De nya har spuckit på samma sätt som de gamla.

 

Blir till att få över nya kuddar igen då... Suck...

 

Såhär såg de första paret ut efter 10 mil...

http://desmond.imageshack.us/Himg837/scaled.php?server=837&filename=bild2ty.jpg&res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg109/scaled.php?server=109&filename=bild1wt.jpg&res=medium

 

Edit...

Såhär se bindning ut nu efter under 5 mil...

http://img830.imageshack.us/img830/2323/bild4123412.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut mina kuddar för någon vecka sedan nu är dessa också trasiga (ca 15 mil), hade det kommit någon ny modell för jag vet att jag har fått "förra årets" modell, i så fall lär jag byta till de senaste, annars byter jag nog också till R4...

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Mina nybytta kuddar + nya bindningar har klarat sig hittills, vet inte hur långt de gått dock.

Förstår ändå inte varför de inte har den där metall- eller plastbiten som skyddar gummit, som på R4orna och prototypen.

Blir känslan så mycket sämre? :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser för blotta ögat ut som att det inte är nog med material i kraftens rikting, utan skospetsen verkar mot gummit vars övre del i sin tur verkar mot...ingenting, tomma intet. Och så blir det en brytningsefftekt just i den punkten där kudden spricker. Det borde gå att fixa med en kudde som har material ända fram till plastkanten. Ser de nya kuddarna ut annorlunda än de gamla?
Link to comment
Share on other sites

Måste tyvärr erkänna att jag hade fel. Mina skejtxcelerator är helt utan sprickor däremot har ett av de klassiska paren spruckit. Den bindningen har inte gått mer än 20-25 mil. Är i och för sig en fjolårsmodell så man kan ju hoppas att årets modell är bättre. Dessa har jag bara kört 5-10 mil med så vi får väl avvakta och se.
Link to comment
Share on other sites

Mina nybytta kuddar + nya bindningar har klarat sig hittills, vet inte hur långt de gått dock.

Förstår ändå inte varför de inte har den där metall- eller plastbiten som skyddar gummit, som på R4orna och prototypen.

Blir känslan så mycket sämre? :)

Köpte du helt nya bindningar också? ;)

 

Imorgon skall jag hämta de nya kuddarna och han jag pratade med sa att detta är den nya modellen och skall hålla mycket bättre. Får hoppas på det!

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Den nya modellen höll inte bättre för mig, åkt en till mil på skidorna idag och sprickan har blivit längre och på den andra bindningen har det blivit likadant.

 

Har ett par med den hårdaste hårdheten på väg hem, kanske de kan hålla bättre?

 

Snabber, du verkar ha en poäng. Kanske är det så att min sko går emot kudden vilket gör att den går av där den gör? Kanske man ska kapa av kudden något så den inte går emot.

Inte helt hundra på att den ens går emot, värt att kika på. Har ett par Alpinaskor, någon ny modell - kanske dom bygger mer framåt?

Link to comment
Share on other sites

Den nya modellen höll inte bättre för mig, åkt en till mil på skidorna idag och sprickan har blivit längre och på den andra bindningen har det blivit likadant.

 

Har ett par med den hårdaste hårdheten på väg hem, kanske de kan hålla bättre?

 

Snabber, du verkar ha en poäng. Kanske är det så att min sko går emot kudden vilket gör att den går av där den gör? Kanske man ska kapa av kudden något så den inte går emot.

Inte helt hundra på att den ens går emot, värt att kika på. Har ett par Alpinaskor, någon ny modell - kanske dom bygger mer framåt?

Jag bara förutsätter att skons spets belastrar mot kudden för vad är annars poängen med en flexkudde. Jag har aldrig ens sett Rottefella på närmare håll i verkligheten, men så funkar på Salomon (sns) i alla fall.

 

Och om det funkar på samma sätt på Rottefella, vilket jag nästan förutsätter, så klarar helt enklelt gummi som material inte de belastningar som blir på det sätt som kudden är byggd. Ska man ha en sån där kudde med brant sluttning så får man snällt välja ett annat material, som t.ex. aluminium. Men det vill man ju inte ha som flexkudde :)

 

Lösningen är att se till så att det är gummi i kraftens verkanriktning hela vägen tills dess att det svarar mot något fastare material. Tänk dig en linje mellan toppen på flexkudden och plastkanten framför, och så fyller du ut utrymmet mellan linjen och flexkudden med gummi. Ett lågfjäll istället för en alptopp. Då håller det. Då blir det inga bryt/dragpunkter på flexkudden.

 

Att skära av spetsen är väl iofs ingen skillnad mot att köra med sprucken kudde.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart, så funkar bindningarna snabber.

 

Mina nya kuddar är nu sopslut efter dagens 4 mil. Helt j*vla klappslut.

Har inte mycket förhoppningar om att de hårdare kuddarna ska hålla bättre, men kan ju hoppas. Är lite tveksam om jag vill använda dom, snart dags för Öppet spår...

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på Biskopsgårdens Sport och bytte mina kuddar idag. Dom var spruckna nästan hela vägen efter c:a 30 mil.

 

Rottefella har tydligen bytt gummiblandning i de nya. Jag fick två nya kuddar men det visade sig att det var olika. Både den vita plasten, det svarta gummit och själva konstruktionen skilde sig. Vi kom överens om att jag skulle testa en av varje för att se om det var någon skillnad i hållbarheten.

 

http://dl.dropbox.com/u/8906311/rottefella_1.jpg

 

http://dl.dropbox.com/u/8906311/rottefella_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...