Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Konstruktionsmiss på Rottefella Xcelerator?

• Vänligen logga in för att kunna svara
110 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg

Nä, ingen plastbit på mina heller.

Jag har dock inte lagt märke till några direkta skillnader i funktionen, trots sprickan kunde jag köra på som vanligt.

Jo det gick ju att köra på ändå men fick för mig att de blev mer lealösa när man lyfte skidan i luften? Men sådant kan vara inbillning.

De kanske har lagt till plastbiten på senare tid eftersom många klagat?

Fast de med plastbit verkar vara förproduktions-/fotograferingsexemplar så de är nog snarare tillverkade före.

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg
Kollade mina klassiska bindningar igår och de har också ett prydligt snitt i varje kudde. Mitt i vecket, från sida till sida. Inget spår av någon plast där inte :/ Har åkt ca 18 mil.

Redigerat av Skogstokig1, 20 januari 2011 - 09:51 .

asfaltsbarn

asfaltsbarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
Jag har mailat Rottefella om detta och fick till svar att det var ledsna för att det händer och att de jobbar hårt på att lösa problemet. De erbjöd sig även att skicka ett par nya kuddar.

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg

Jag har mailat Rottefella om detta och fick till svar att det var ledsna för att det händer och att de jobbar hårt på att lösa problemet. De erbjöd sig även att skicka ett par nya kuddar.

Frågade du något om de plastbitar/-inlägg som syns på bilder som Vasa länkar till?

Redigerat av Skogstokig1, 20 januari 2011 - 11:14 .

asfaltsbarn

asfaltsbarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
Nej, jag gjorde inte det. Hade ju varit intressant kanske =)

Peiza

Peiza

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Haft stora problem med Xcelerator, bindningen har lossnat från nisplattan flertal tillfällen och båda kuddarna har spruckit. Senast böjdes bindningen upp och lossnade i framkant på grund av några kilometer i nysnö. Helt galet, kommer byta till gamla modellen R4.

Enligt Pölder är jag inte ensam om dessa problem och de har tydligen slutat montera Xcelerator på nya skidor som de säljer.

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg

Haft stora problem med Xcelerator, bindningen har lossnat från nisplattan flertal tillfällen och båda kuddarna har spruckit. Senast böjdes bindningen upp och lossnade i framkant på grund av några kilometer i nysnö. Helt galet, kommer byta till gamla modellen R4.

Enligt Pölder är jag inte ensam om dessa problem och de har tydligen slutat montera Xcelerator på nya skidor som de säljer.

Låter ju nästan som att Rottefella borde ta sitt ansvar och helt enkelt byta ut de nya bindningarna mot R4-modellen till de som så önskar :P

Redigerat av Skogstokig1, 20 januari 2011 - 16:39 .

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Ja det låter ju inte bra det här.
Vågar man köra seedningslopp med dessa bindningar?

Har dock inte som Peiza upplevt andra problem, men t.ex låsningen med snäppet funderar man på hur länge det håller.

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg
Nu har mina kuddar också gått sönder precis som ni beskriver. Jag har åkt ca 43 mil.
Synd, för jag har trivts bra med bindningen. Den känns liksom inte.
Vad gör jag nu? Mailar Rottefella/återförsäljaren?
Går det att montera dit nya kuddar själv?
Usch, nu har jag ont i magen.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Det är nog återförsäljaren du får klaga hos.
Ska inte vara något problem att få nya.
Var inne på att byta till de gamla R4 innan seedningsloppet igår men körde med Xcelerator och de höll hela vägen. :)

Går att montera dit själv, man får ta loss bindningen och lyfta ur kudden underifrån.
Det medföljer ett verktyg (liten plåtbit) för att snäppa loss bindningen från skidan.
Gäller att komma ihåg var bindningen satt, i vilket läge.

Åkte inom skidtunneln i förrgår för att eventuellt köpa en omgång R4-bindningar och de hade aldrig hört om problemet och det fanns tydligen 200 par med Xcelerator-bindningar hos dem för uthyrning, inte en enda defekt.
Vet inte vad man ska tro om det.
Var inga plastbitar på de kuddarna heller så antingen är de av annan kvalitet eller så... ...ja det är frågan...

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Jag har köpt ett par R4 och ska byta för säkerhets skull. På Runners store i Stockholm var de mkt medvetna om problemet med kuddarna på Xcelerator.

Vad är det för bindning man ser eliten har? Det var även några som hade den på ett skidläger jag var på. Den ser kraftigare ut än R4 och är gul.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 853 inlägg
Tror att det är Fischervarianten av R4 som du sett.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Tror att det är Fischervarianten av R4 som du sett.

Nej, jag har den också och det är inte samma. Detta är en grövre variant som jag har sett. Björgen körde med den i helgen såg jag.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 160 inlägg
Nåt problemverkar dom ha med den nya:
http://tonypolder.bl...2011/01/r4.html
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
Min R4 skate bindning har lossnat två gånger. Så den vanliga R4:an är inte heller hundra %. Funderar på att byta tillbaks till Salomon nästa gång jag köper nya skor. Åtminstone på skateskidorna.

Redigerat av Frazzi, 24 januari 2011 - 13:16 .

Biodlaren

Biodlaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg
Tappade inte Södergren skidan på tävling för några veckor sedan och han har väl Salomonskor. Det kan nog felas vad man än väljer.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 160 inlägg

Tappade inte Södergren skidan på tävling för några veckor sedan och han har väl Salomonskor. Det kan nog felas vad man än väljer.

Jag har för mig att han knäckte skidan, men jag är osäker.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg
Min xcelerator bindning sprack förra helgen när jag provåkte några meter innan västgöraloppet. Lyckligtvis så höll den ändå ihop de 4 milen. Såg idag att kuddarna är trasiga också (efter kanske 20 mil).
Vet någon om rottefella har någon lösning på dessa problem?

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

IndiBoy

IndiBoy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Har ett par bindningar Rottefella Xcelerator som inte gått så värst många mil där gummikuddarna redan delat sig, likadant på bägge sidor.
På de gamla R4/R3 så sitter det en plastbit som fördelar trycket från skorna vilket saknas på den nya viktbantade varianten samt att kudden är mycket smalare på den nya.

Är det fler som diagonalat sönder dessa gummibitar?

Verkar dessutom svårt att få tag i nya... :(

Hej Vasa!

Är ny på forumet, men kan dela med mig av mina erfarenheter av bindningen ;) Jag har endast kört ca 20 mil på mina Xcelerator och då måste jag ha lyckats att staka sönder mina :) För jag upptäckte igår att ena min dämpkudde hade gått sönder och jag hoppas att det går att ordna nya, däremot är mina lätta att få upp.

Tanken är nog att man skall trycka ned den lilla "plastknapp" fraför bygeln.

Hojta gärna till om du hittar, om det inte finns i sportbutiken runt hörnet :)

Mvh // Andreas
Mvh //Andreas
1a VL 2010: 06:58, 2a VL 2011: 05:55, 3e VL 2012: Tid: 05.33

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 180 inlägg
Jag pratade med den som hjälpte mig med nya kuddar och han hade pratat med Rottefella.
De höll tydligen på med att få fram en ny konstruktion eller liknande.
Vet inte mer, hann inte prata något djupare i fallet...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar