Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 23/1


Citius

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Nu har arrangören lagt ut sitt vallatips:

"Enligt de olika vädersidorna så verkar det bli stabilt kallt. (-5)

Snön är gammal och ihopfrysen efter helgens

blidväder. Utöver vad som är pistat och packat innan så är banan pistad 3 ggr. i går och samt i dag och snön är kornig till grovkornig.

Vårt tips ...

Glid: Hårt parafin

Fäste: Skarklister alt. grundklister i ett tunt lager.

Utanpå detta en blandning av lila & universalklister."

Link to comment
Share on other sites

Kommer bli superförhållanden på söndag, iaf bra glid för alla. Även om det skulle komma några mm snö bör det nog ändå vara klister som gäller annars kan det bli "Bambi på hal is". Det är upplagt för grymt bra fäste (kallas det "bergsbett"?) om prognosen står sig o det blir klistervalla för is/skarföre. Ser fram emot en härlig vinterdag.
Link to comment
Share on other sites

Hur långt skall man lägga på klister? Om man lägger bara i "klisterspannet", vad gör man med resten av fästzonen? Behandlar man den som glidyta?

 

Eller skall man köra ett tunt lager underlagsklister i hela fästzonen, och sedan dagens klister bara i "klisterspannet"?

Link to comment
Share on other sites

Hur långt skall man lägga på klister? Om man lägger bara i "klisterspannet", vad gör man med resten av fästzonen? Behandlar man den som glidyta?

 

Eller skall man köra ett tunt lager underlagsklister i hela fästzonen, och sedan dagens klister bara i "klisterspannet"?

hej jag är ingen expert men jag tror inte att du ska lägga nåt klister utanför din klisterzon. Sedan vad du gör med lillabiten som saknas till din glidzon, det är nog upp till dig hur pedant du är. Normalt ligger dock inte den ytan mot snön när du "glidåker".

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur banprofilen ser ut? Är det långa sega backar eller kortare branta?

Funderar på hur bra fäste man kan behöva...

Tre rejäla stigningar per varv. Den värsta kommer efter ca 15 km, en ihållande ganska brant stigning på ca 70 höjdmeter. Där behöver i alla fall jag bra fäste, speciellt på andra varvet då man är trött i benen.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för oss nu då?

 

Själv hade jag det tungt i uppförsbackarna framförallt på första varvet, fick inte alls till tekniken. Andra varvet var bättre och framförallt stakningen funka fint.

 

Jag tog kanske en chansning när jag valde burkvalla. Men tyckte glidet på klisterskidorna var allt för dåligt. Det var lite varierat med fästet men i det stora hela tyckte jag ändå fästet var ok.

 

I vilket fall fina förhållanden. Stor skillnad mot förra året.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde klister enbart. Bra stabilt fäste hela vägen, dock sög det lite på glidet under andra varvet när det blev mer mjöligt i spåren och det blev lite ifrysning. Men överlag lika bra glid som alla andra.

 

Jag mätte upp loppet till 43km med Garmin 405, någon annan som kan bekräfta det?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde klister enbart. Bra stabilt fäste hela vägen, dock sög det lite på glidet under andra varvet när det blev mer mjöligt i spåren och det blev lite ifrysning. Men överlag lika bra glid som alla andra.

 

Jag mätte upp loppet till 43km med Garmin 405, någon annan som kan bekräfta det?

Min lilla garmin fick det till 42,8 och det flesta på funbeat till ngt liknande ca 42,7 - 43,1. Men det är väl bara bra att de inte snålar med längden och att vi får lite bonusskidåkning?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde klister enbart. Bra stabilt fäste hela vägen' date=' dock sög det lite på glidet under andra varvet när det blev mer mjöligt i spåren och det blev lite ifrysning. Men överlag lika bra glid som alla andra.

 

Jag mätte upp loppet till 43km med Garmin 405, någon annan som kan bekräfta det?[/quote']

Min lilla garmin fick det till 42,8 och det flesta på funbeat till ngt liknande ca 42,7 - 43,1. Men det är väl bara bra att de inte snålar med längden och att vi får lite bonusskidåkning?

Jag fick 43,06 på min 305.kanske låg i ytterspår för mycket..

Link to comment
Share on other sites

Jag körde klister enbart. Bra stabilt fäste hela vägen' date=' dock sög det lite på glidet under andra varvet när det blev mer mjöligt i spåren och det blev lite ifrysning. Men överlag lika bra glid som alla andra.

 

Jag mätte upp loppet till 43km med Garmin 405, någon annan som kan bekräfta det?[/quote']

Min lilla garmin fick det till 42,8 och det flesta på funbeat till ngt liknande ca 42,7 - 43,1. Men det är väl bara bra att de inte snålar med längden och att vi får lite bonusskidåkning?

Jag fick 43,06 på min 305.kanske låg i ytterspår för mycket..

De här 0,5% får nog anses ligga inom den godkända felmarginalen. Björnligan bryr sig ju inte ens om längden, hastigheten eller om var man tävlat:)

Link to comment
Share on other sites

Vad körde ni för valla då?

 

I starten tyckte jag mig se många med rent klister, men också många med klister täckt med valla. Undra vad som gick bäst...

Körde med ett väldigt tunt lager chola, plus ett ännu tunnare lager univervsalklister, täckt med 6 tunna lager VR45. Funkade helt OK både glid och fästmässigt även om det blev sämre när spåren blev lösa. Ibland kan nog flera till synes olika varianter funka lika bra. Tror "vallatestaren" har en väldigt bra poäng, fästet måste vare extremt utjämnat eftersom det tar i nästan hela tiden, framförallt i " buckliga" spår efter lite snöfall.

Link to comment
Share on other sites

Hade endast klister Swix KR40. Bra fäste och glid på uppvärmingen i de isiga spåren. På tävlingen frös det lite och det fastnade mycket barr. Det var inte min dag.

 

Åkte jämnt med Rible12. Precis före vid varvning, 2 min efter i mål. Tappade suget med min fästvallning. Borde ha täckt med kallvalla.

 

Men en trevlig bana. Gillar backiga banor så att man får diagonala lite. Ganska bra spår på flacken, men extremt sockrigt i backarna andra varvet. Saxa dom backarna är inte kul.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...