Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stråkenloppet 23/1

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Kollade upp led 3, totalt kvalade 40st in i led 3 på Stråken, tider. 2.21-2.27
4st från led 1 förra årets vasalopp, alltså tider under 5tim VL 2010.
6st från led 2
13st åkte upp till sitt startled
8st seedade upp sig
Övriga åkte saknar resultat från VL 2010.

Bra, här börjar man ana en viss tendens till att intervallet 7 minuter är i minsta laget.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Peja

Peja

Medlem

• Members
  • Pip
  • 262 inlägg
Att jämföra i procent hur många som kom i ett visst led blir ju helt galet. Som jämförelse skulle jag säga att jag åkte ungefär lika bra på Intersportloppet förra veckan som i Södertäljeloppet förra året (båda gav också led 3). Både loppen hade ca 500 anmälda.

I Södertälje kom jag på plats 27 av männen. I Intersportloppet runt 160. Mycket högre nivå i Mora alltså.

Sickeln

Sickeln

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Kollade upp led 3, totalt kvalade 40st in i led 3 på Stråken, tider. 2.21-2.27
4st från led 1 förra årets vasalopp, alltså tider under 5tim VL 2010.
6st från led 2
13st åkte upp till sitt startled
8st seedade upp sig
Övriga åkte saknar resultat från VL 2010.

Bra, här börjar man ana en viss tendens till att intervallet 7 minuter är i minsta laget.

Ja 3an borde väl börja på 2.22 och sedan med 10min intervall härifrån och neråt.
Åker man tex VL på 4.50 så har man inte i led 3 att göra, det är ju vitsen med seedningen att placera sig i rätt led- åktempo.

Redigerat av Sickeln, 28 januari 2011 - 08:52 .

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 381 inlägg

Att jämföra i procent hur många som kom i ett visst led blir ju helt galet. Som jämförelse skulle jag säga att jag åkte ungefär lika bra på Intersportloppet förra veckan som i Södertäljeloppet förra året (båda gav också led 3). Både loppen hade ca 500 anmälda.

I Södertälje kom jag på plats 27 av männen. I Intersportloppet runt 160. Mycket högre nivå i Mora alltså.

+1

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 140 inlägg
Jag är en av de 4 (enligt Sickelns utredning) som seedade mig till första ledet på Vasan 2010 och som på Stråkenloppet enligt seedningen är värd en plats i 3e led. Jag åker 2-5 seedningsgrundande lopp varje år utöver Vasan och har bara vid ett tillfälle seedat mig till första led på en icke Vasaloppstävling. Medans jag vid 5 tillfällen seedat mig till första led på vasaloppet. Ofta hamnar jag istället i led 2-3. Vid Landvetter långlopp i år var jag också god för led 3.

Vad jag vill komma till är att Vasaloppet är Vasaloppet. Inget annat lopp jag åkt är ens i närheten av att kräva de egenskaper som krävs för Vasans 90km. Därför tycker jag det är rimligt att det är mycket svårare att seeda sig från ett lopp som inte ens är hälften så långt. En annan sak är att det för mig är helt obegripligt att ett rullskidlopp kan vara seedningsgrundande. I min mening är det en annan sport.

Dessutom verkar ju seedningen vara jämförbar i åtminstone de lopp jag åker, då jag nästan alltid hamnar i led 2-3.

obh.bloggagratis.se

ante76

ante76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 284 inlägg

+1

kan bara hålla med ! jag seedade upp mig till led 3 i intersportloppet och hade ca 190 st av 530 framför mig....så nog var det mycket bra åkare där......;)

Redigerat av ante76, 28 januari 2011 - 21:23 .

Öppet spår 2010 7,59,22 Vasaloppet 2011 5,43,58
Vasaloppet 2012 5,09,06 Mål 2013 , bättre än året innan....

Sickeln

Sickeln

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

+1

kan bara hålla med ! jag seedade upp mig till led 3 i intersportloppet och hade ca 190 st av 530 framför mig....så nog var det mycket bra åkare där......;)

Håller med att Intersportloppet säkert innehåller fler VL åkare från led 1-2-3, ganska naturligt. Men grejen med Stråkens VL seedning är att åkare som är ca 30min efter Moberg i mål anses inte klara av att åka VL fortare än på mellan 6.30 - 7 tim !

Redigerat av Sickeln, 28 januari 2011 - 21:47 .

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

+1

Håller med att Intersportloppet säkert innehåller fler VL åkare från led 1-2-3, ganska naturligt. Men grejen med Stråkens VL seedning är att åkare som är ca 30min efter Moberg i mål anses inte klara av att åka VL fortare än på mellan 6.30 - 7 tim !

Det var därför jag valde H40 och inte H21 som jämförelse, där skiljer det knappast så mycket mellan åkarna, men precis som jag också skrev så måste man jämföra med VL2010 för att få fram sanningen. Dock verkar det för mig absolut helt extremt osannolikt att det knappast finns några led 7-10 åkare i H40 på Intersportloppet och mängder på Stråkenloppet. Det är seedningen som är galen inte åkarna:)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Har kollat VL-resultat på alla som VL seedade till led 5 på Stråkenloppet (2,34 -2,41). Det var 69 st varav 41 st körde VL förra året. Av dessa lyckades "hela" 4 st seeda upp sig, 4 st behöll sitt led och 34 st fick ett sämre led än sitt VL-resultat. 25 st ned 1 led och 8 st ned minst två led. Detta är ju uppenbart fel. Nästan så att hela intervallet borde seedats till led 4 istället vilket det i princip hade blivit med 10 minuters intervall istället för 7. Lär knappast bli samma utfall på Intersportloppet(:

Sickeln

Sickeln

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg

Har kollat VL-resultat på alla som VL seedade till led 5 på Stråkenloppet (2,34 -2,41). Det var 69 st varav 41 st körde VL förra året. Av dessa lyckades "hela" 4 st seeda upp sig, 4 st behöll sitt led och 34 st fick ett sämre led än sitt VL-resultat. 25 st ned 1 led och 8 st ned minst två led. Detta är ju uppenbart fel. Nästan så att hela intervallet borde seedats till led 4 istället vilket det i princip hade blivit med 10 minuters intervall istället för 7. Lär knappast bli samma utfall på Intersportloppet(:

Ja något har hänt, undrar om det kommer justeras

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar