Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 23/1


Citius

Recommended Posts

Nu har seedningen kommit. Grattis till alla som lyckades seeda upp sig!

 

elit 2.03

led 1 2.13

led 2 2.20

led 3 2.27

led 4 2.34

led 5 2.41

led 6 2.51

led 7 3.01

led 8 3.16

led 9 3.31

Om man jämför med intersport loppet

Elit: 2:06 +3

1: 2.18 +5

2: 2.28 +8

3: 2.38 +11

4: 2.48 +14

5: 2.58 +17

6: 3.08 +17

7: 3.23 +22

8: 3.38 +22

9: 3.53 +22

 

Så är det intressant att 3 minuters skillnad för elit ledet blir till tex 14 min för led 4. Är det något som borde medföra denna skillnad (tex klung köring' date=' dårlig före etc) eller är seedningen fortfarande ett slags lotteri? Mora eller dalarna fördel angående seedningen?[/quote']

Är inte intersportloppet längre då?

Det har ingen betydelse. Nä nog har vi det tuffare med seedningen på andra håll. Jag har inte ens fått veta vad mina 2.33 efter högberg ger. Elitled i dalarna hade de nog gett iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Vinnar tiden bör också vara mycket viktigare en längden på loppet.

 

Tycker bara det verkar vara så dumt att tidsdifferenserna mellan leden på ett lopp är 7 min och på ett annat 10 min. Jag tror inte heller de använder någon spesiellt sofistikerad metod när de bestämmer seedningen.

Link to comment
Share on other sites

Beror väl helt på kvalitén på elitfältet i loppet. Men dom kanske var jämnbördiga, har ingen aning om hur det var i detta fall. Någon som har bättre koll? Jimmie Johnsson tror jag segraren i Intersportloppet hette.

Varför ska kvaliteten på elitfältet normalt spela roll för leden bak elit ledet? Ok, det kan spela roll om de längst fram tar det som en tur och åker sakta och säkert några andra scenarier men normalt kan jag inte se att det bör vara någon större skillnad för de som kommer 20-30 minuter efter vinnaren.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev ju själv att vinnartiden var viktigast. Om det är ett bättre elitfält i ett lopp jämfört med det andra så är det ju klart att tidsdifferensen mellan vinnaren och de sämre åkarna blir större.

Då var jag oklar. En liknande vinnar tid (om det är likvärdiga åkare) borde vara viktigare en längden på loppet. Tiden för elit ledet eller led 1 borde vara en bra indikation på hur "långt" loppet i praktiken är.

 

Skillnaden mellan leden på grund av en skillnad i elit led tid på 2.00 och 2.05 borde vara lite mindre än 30 sekunder och inte 3 min.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev ju själv att vinnartiden var viktigast. Om det är ett bättre elitfält i ett lopp jämfört med det andra så är det ju klart att tidsdifferensen mellan vinnaren och de sämre åkarna blir större.

Då var jag oklar. En liknande vinnar tid (om det är likvärdiga åkare) borde vara viktigare en längden på loppet. Tiden för elit ledet eller led 1 borde vara en bra indikation på hur "långt" loppet i praktiken är.

 

Skillnaden mellan leden på grund av en skillnad i elit led tid på 2.00 och 2.05 borde vara lite mindre än 30 sekunder och inte 3 min.

Då är jag med...Och det kan jag hålla med om. Vet inte om dom också har andra kriterier dom går efter dock.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte ngt konstigt med seedningen förra året med, fel listor eller liknande? Den här verkar ju helt galen... är de ngn som seedat upp sig bland 1-4 led åkarna? Ser flera led 1 åkare som ej klarat 2an...

Skulle bli förvånad om nån klarat att seeda upp sig i de främre leden, då har de åkt bra eller har inga matchande vasameriter.

 

Om jag minns rätt så justerade de listan på Rallarloppet förra året. Den orsakade först stor rabalder här på forumet men ändrades senare...

Link to comment
Share on other sites

Var det inte ngt konstigt med seedningen förra året med, fel listor eller liknande? Den här verkar ju helt galen... är de ngn som seedat upp sig bland 1-4 led åkarna? Ser flera led 1 åkare som ej klarat 2an...

Ja det här verkar inte klokt, skall Stråken få ryktet som Tråkenloppet, "loppet som gäller för VL seedning, men där ingen lyckas" ? Arrangören borde påverka detta för att rädda sin image.

Nej denna seedningen måste de justera. Jämför Hur kan tex led 3 i Lanvetterloppet dras vid 2.38, Med segrartid bara nån minut sämre ?

Link to comment
Share on other sites

Tittade på hela seedningslistan och alla lopp förutom stråkenloppet har en tidsskillnad på 10 min (eller mer) per led efter led 2 där stråkenloppet har 7 min, dvs det verkar som att något är fel.

Ja nåt är helt galet, skickade synpukter till Mullsjö. Inget lopp där nästa år om man inte ens är i näreten av sitt normala startled i seedningen. är inte detta ett sla under bältet för kvaliten på sydsvenska skidåkare ? Synd om Mullsjö att få den stämpeln.

Skicka ni också ! Detta måste ändras.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är något fel. Seedade mig till 6:e startled i landvetter loppet och även i stråkenloppet. Var t o m närmare 5 startled i Stråken. Landvetter var betydligt tuffare bana OCH sämre före...

Går inte seedning på fis-poäng? dvs de utgår efter hur snabbt de rankade åker? åk snabbare annars?

Link to comment
Share on other sites

Dom 10-15 första gubbarna i Intersportloppet är väl elitåkare redan? Men bara 4 som klarar elit ledet?

Men det är väl som det ska? Vasaloppet uttalade policy är ju att det ska vara lättare att seeda sig via deras egna lopp än andra. Som om du klarar elitloppet i vasaloppet så betyder inte det att du ska klara det i alla seedningslopp du åker motsvarande bra.

Link to comment
Share on other sites

Dom 10-15 första gubbarna i Intersportloppet är väl elitåkare redan? Men bara 4 som klarar elit ledet?

Men det är väl som det ska? Vasaloppet uttalade policy är ju att det ska vara lättare att seeda sig via deras egna lopp än andra. Som om du klarar elitloppet i vasaloppet så betyder inte det att du ska klara det i alla seedningslopp du åker motsvarande bra.

Så är det...jag gjorde för ett tag sen en snabb och ovetenskaplig undersökning om vad som krävs för att vinnaren av ett lopp ska seedas in som Elit och det verkar som om lopp som vinns av åkare som var topp 100 eller bättre seedas som elit.

Det fanns lopp som vanns av åkare som var elit men inte topp 100 och dessa seedades i led 1. Jag fick känslan att elitseedningsgränsen gick där eller tom något bättre ändå.

 

Sedan kan ju alla ha en dålig dag, även eliten och det gör ju inte med automatik att man blir seedad i det led man redan står i.

Link to comment
Share on other sites

Tycker seedningen på Stråken var rätt rimlig ungefär som jag gissat, förutom att de kör med 7 minuters intervall istället för 8 en bit upp i leden. Men jag vet inte hur många gånger man skall behöva förklara att det inte går att jämföra olika lopp eller ens samma lopp olika år. De seedar efter relativa resultat mot VL. De har ju inte publicerat exakt hur de gör men jag tänka mig att de bestämt sig för att ungefär 10% i varje intervall seedar upp sig på externa lopp och kanske 30% på interna lopp. Vidare kanske 40% kommer i samma led som på VL och 50% i ett sämre. Skulle de då lagt sig på 10-minuters intervall på Stråken så skulle kanske över 50% av alla som hamnat i led 5 seedat upp sig vilket vore fel och orättvist. Det var bra glid helt enkelt och då blev resultatlistan mer ihopklämd och intervallen mindre.

 

Observera nu att VL inte överhuvudtaget kan eller skall bry sig om glidet, vädret, vallningen, eliten, kuperingen, köer, dagsformen eller ngt annat. Bara den faktiska resultatlistan så att lagom många seedar upp sig i varje intervall. Är det då en lång tävling med fruktansvärd kupering, +10 grader varmt och snöstorm så blir naturligtvis intervallerna mellan leden större än om loppet är kort, flackt, isigt, -3 och har 20 m/s i medvind.

 

Sen är jag övertygad om att orsaken till att seedningen trots allt inte är helt logisk ibland är att även om de fastställt vissa regler för seedningen så tar de bara stickprov för att verifiera att de gjort rätt. Tycker då att i dagens värld så borde deras seedningsmetod gå att ställa upp matematiskt baserat på ett större urval så att alla kan räkna ut sin seedning när de fått resultatlistan, eller ännu hellre att arrangören får tillgång till denna fakta och kan publicera seedningen direkt i resultatlistan. Men återigen skulle VL subjektivt börja bedöma loppets förhållanden istället för att analysera resultatlistan så skulle det få helt absurda konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är tur att man åker smålopp för att det är kul och inte för att seeda upp sig till Vasan.

 

Jag har stått i led 4 på VL förut, och i år tycker jag att jag är i bättre form än på flera år. Min tid på Stråken hade dock bara räckt till led 6.

 

Vitsen med seedningen till Vasan är väl att man skall hamna i rätt startled så att man slipper tränga sig förbi folk hela tiden (eller att andra åkare skall slippa att ha mig uppe på sina bakändar hela tiden). Det är ju bäst för alla om det blir rätt.

 

Tyvärr har jag aldrig lyckats. Trots seedningslopp så har jag på mina Vasalopp alltid åkt förbi minst 1000 andra åkare mellan Smågan och Mora. Jag tycker att det är något av ett misslyckande för seedningssystemet.

Link to comment
Share on other sites

Men jag vet inte hur många gånger man skall behöva förklara att det inte går att jämföra olika lopp eller ens samma lopp olika år. De seedar efter relativa resultat mot VL.

Om man tittar på seednings listan så ser man uppenbara mönster. Tex har alla lopp förutom stråken loppet 10 minuters intervaller mellan led 2 och 6. Stråken loppet har 7 min per led mellan led 2 och 5. Det blir en skillnad på hela 9 minuter mellan led 2 och 5.

 

Mycket av det du skriver bör stämma men jag tror faktiskt inte vasaloppet seedar på något spesiellt sofistikerat sätt och att man faktiskt på grund av det bör kunna jämföra de olika seedningarna.

 

Det var bra glid helt enkelt och då blev resultatlistan mer ihopklämd och intervallen mindre.

Men de bästa tiderna är endå väldigt lika de andra loppen och ett lopp som pilgrimsloppet som gick mycket snabbare har endå 10 minuters interval (men av någon anledning mycket kortare tid mellan elit och led 2).

 

Jag kan ialla fall inte se något som helst i tiderna som tyder på att intervallerna ska vara 3 minuter kortare i stråkenloppet jämfört med alla andra lopp med tider runt 2 timmar. Sen värkar det ju med tanke på kommentarerna också vara en hård seedning.

Link to comment
Share on other sites

Först vill jag bara säga att jag förstår all besvikelse och frustration över en utebliven seedning när man tycker att man gjort bra ifrån sig..jag har själv upplevt detta många ggr.

Men det har också gjort att jag ändrat inställning till dessa lopp, se det dom ett ordentligt träningspass och njut av loppet av istället.

 

Du kan alltid jämföra ditt resultat och se om du gjort ett bra lopp. Åk flera lopp så ökar chansen till en bra seedning, ibland drar man en vinstlott i seedningen.

 

I övrigt håller jag i stort sett med Everest. Ur Vasaloppets synvinkel handlar först och främst att "grovsortera" åkarna och få en hyggligt jämn fördelning i leden medans det ur den enskilde åkarens perspektiv är långt allvarligare än så, vi kräver millimeterrättvisa. Har jag slagit några gubbar som står ett led längre fram med några minuter så ska jag också stå i det ledet.

 

Vasaloppets policy är dock inte den, man ska vara rejält bättre än Vasaloppsresultatet för att seeda sig. Så här står det på deras hemsida:

"Vi bedömer andra lopp hårdare än våra egna när vi seedar. De egna loppen vi har är TjejVasan, Öppet Spår och HalvVasan."

 

Ur det perspektivet skulle jag nästa vilja säga att många seedningar är snälla och få riktigt hårda, i praktiken innebär det ju att man inte självklart ska hålla sitt led i seedningsloppen. Men återigen som enskild tänker vi nog inte riktigt så.

 

Det stora problemet är väl egentligen inte policyn utan att seedingen upplevs (och säkert många ggr med rätta) som inkonsekventa och inte likvärdiga mellan olika lopp. Så länge seedningen går till som den gör nu så kommer det bli ett visst godtycke och lotteri över det hela.

 

Till nästa år ska man ju dock införa att alla seedningslopp ska begära in VasaID på åkarna vid anmälan så kan man sedan samköra detta med Vasaloppets databas. Då kommer man genast få fördelning av åkarna i jämförelse med VL och seedningen torde bli mer konskvent oavsett hur seedningspolicyn ser ut. För det är väl just den upplevda inkonsekvensen som är problemet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...