Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet 23/1


Citius

Recommended Posts

Det är ju intressant att avstånden mellan leden är kortara i stråkenloppet jämfört med alliansloppet. Då är både alliansloppet snabbare, föret bör vel anses riktigt snabbt och man har stor fördel av att ligga i klungor.

 

Intressant att jämföra denna diskusionen med diskusionen efter alliansloppet. Då ansågs seedningen bra för att många fick samma led som i vasan. I denna diskusionen anses det bland annat helt ok att en hel del som kom i mål topp 100 (tex han som kom nr 20) i vasan förra året inte kom till elit ledet i intersportloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply
Det är ju intressant att avstånden mellan leden är kortara i stråkenloppet jämfört med alliansloppet. Då är både alliansloppet snabbare, föret bör vel anses riktigt snabbt och man har stor fördel av att ligga i klungor.

 

Intressant att jämföra denna diskusionen med diskusionen efter alliansloppet. Då ansågs seedningen bra för att många fick samma led som i vasan. I denna diskusionen anses det bland annat helt ok att en hel del som kom i mål topp 100 (tex han som kom nr 20) i vasan förra året inte kom till elit ledet i intersportloppet.

Jag pratar inte om enskilda lopp utan mer om ett förhållningssätt till seedningslopp som jag mer och mer anammat under årens lopp.

 

Tex tycker jag fortfarande att förra årets seedning i Stråkenloppet var stenhård i jämförelse med många andra lopp. Om man enbart fokuserar på seedningen missar man en del tycker jag speciellt när nu systemet är som det är. Likvärdiga prestationer kan bedömas med en diff på 2 led dvs man kan en veckan hamna i led 7 och nästa i led 5 med som man tycker likvärdiga insatser. Att då ha seedning som primärt mål med loppet är i stort sett omöjligt, det är en bonus.

 

Däremot justerar seedningen alltid uppenbara ojämnheter som tex som inte kört Vasaloppet på flera år eller någon förbättrat sig kraftigt och det är nog det som Vasaloppet ser som det viktigaste.

 

Angående Intersportloppet kanske seedningskommitten vet mer om åkarna än vi eftersom det rör sig om Moraåkare, kanske han vart sjuk eller nåt? Han fick iaf stryk av åkare som inte stog i elit.

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade egentligen inte dig men jag har två kommentarer nu.

 

Klart man inte behöver ta seedningen seriöst men det är endå irriterande för de som kanske åker ett seedningslopp för att sen upptäcka att man åkte fel seedningslopp. Det är ju inte häller så väldigt praktiskt att åka seedningslopp dårliga vintrar när man bor på många ställen i Sverige. Så jag tycker ialla fall det skulle vara mycket bättre om de ialla fall kunde försöka att vara lite mer konsistenta angående seedningen. Jag har själv råkat ut för detta. Åkte helt fel lopp och fick starta i led 5 och körde opp mig till led 3. Det är självklart roligt att köra om ett par tusen åkare men helt optimalt är det inte.

 

Angående intersportloppet så vanns loppet av han som kom 29 i vasan förra året (har jag för mig) och elit tiden blev 58 sekunder efter vinnaren. Vinnaren i pilgrimsloppet, Impola, kom 66 förra året och elit tiden blev 3.50 min efter vinnaren. I intersport loppet fant jag som sagt flera stycken som var bättre än Impola förra året men som inte klarade gränsen för elit. Att inte alla redan var elit i toppen i intersportloppet bör väll inte vara något argument för vad som verkar vara en stenhård elit seedning?

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade egentligen inte dig men jag har två kommentarer nu.

 

Klart man inte behöver ta seedningen seriöst men det är endå irriterande för de som kanske åker ett seedningslopp för att sen upptäcka att man åkte fel seedningslopp. Det är ju inte häller så väldigt praktiskt att åka seedningslopp dårliga vintrar när man bor på många ställen i Sverige. Så jag tycker ialla fall det skulle vara mycket bättre om de ialla fall kunde försöka att vara lite mer konsistenta angående seedningen. Jag har själv råkat ut för detta. Åkte helt fel lopp och fick starta i led 5 och körde opp mig till led 3. Det är självklart roligt att köra om ett par tusen åkare men helt optimalt är det inte.

 

Angående intersportloppet så vanns loppet av han som kom 29 i vasan förra året (har jag för mig) och elit tiden blev 58 sekunder efter vinnaren. Vinnaren i pilgrimsloppet, Impola, kom 66 förra året och elit tiden blev 3.50 min efter vinnaren. I intersport loppet fant jag som sagt flera stycken som var bättre än Impola förra året men som inte klarade gränsen för elit. Att inte alla redan var elit i toppen i intersportloppet bör väll inte vara något argument för vad som verkar vara en stenhård elit seedning?

Jag håller till viss del med dig, men det är mycket roligare nu att åka seedningslopp när man vet lite hur det funkar och kan förhålla sig till det, men optimalt är det inte. Förhoppningsvis blir det mycket bättre till nästa år.

 

Frågan är bara hur transparent "dataseedningen" kommer att bli? Hade vart riktigt kul om man la ut fördelning och korrelation till VL efter alla seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Kustlöpan detta håller jag med om:

 

"Vi bedömer andra lopp hårdare än våra egna när vi seedar. De egna loppen vi har är TjejVasan, Öppet Spår och HalvVasan."

 

Men tex Intersportloppet som inte är ett Vasalopp, har en helt annan fördelning jmfrt med Stråken. Du kan inte tycka att Stråkens seedning var rimlig, eller ?

Flera har åkt 20tals bil-mil för att casha in en normal seedning, men nu var man inte ens i närheten av sitt normala led. Att plocka ännu bättre led får väl anses som lotteri, men att seeda upp sig till det normala ledet ska fungera och det är väl vitsen med det hela att åka i rätt led i VL ?

Besvikelsen är stor på Vasaloppet i detta fall och trist för att sydsvensk längdåkning får så låg prio.

Link to comment
Share on other sites

Denna diskussion visar hur sjukt skidsverige har blivit...det är inte resultatet och upplevelsen som är det viktiga i tävlingarna utan huruvida man blir bra seedad eller inte i Vasaloppet

Håller inte med dig att det blivit sjukt, det finns många olika mål med sin träning och tävling så även i sk seedningslopp. En del tar det som gravallvarlig tävling, en del vill ha rätt startled i Vasan, en del tycker om att plåga sig 42km bara för att det finns och många gillar att bara glida omkring lite runt 3 timmar. Tror vi alla har olika mål.

Link to comment
Share on other sites

Dom personer jag känner som åkte Stråken i år seedade sig som mankan förvänta.......inget konstigt med det alltså.

Men det är min åsikt

Ingen jag känner från 4an och framåt åkte mot sitt VL led ens...

Kollade lite snabbt resultat för lite åkare i trakten och de allra flesta höll sitt led och några upp ett led och någon ner. Kollade åkare i led 1-5, men väldigt sporadiskt urval. Verkade inte vara nåt konstigt med den seedningen vid första anblicken iaf.

 

En aldening som gjorde att jag valde bort Stråken är det kassa startförfarandet, stort starfält, ingen uppdelning av åkarna efter kapacitet och minimal plats att köra om innan spåren går ihop. Man tappar lätt några minuter första milen, det kan man aldrig köra igen även om gör ett bra lopp.

Link to comment
Share on other sites

Denna diskussion visar hur sjukt skidsverige har blivit...det är inte resultatet och upplevelsen som är det viktiga i tävlingarna utan huruvida man blir bra seedad eller inte i Vasaloppet

Hur kan en diskusion om seedning till vasaloppet säga något som helst om skidsverige förutom vad en del tycker om just seedningen till vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

En aldening som gjorde att jag valde bort Stråken är det kassa startförfarandet, stort starfält, ingen uppdelning av åkarna efter kapacitet och minimal plats att köra om innan spåren går ihop. Man tappar lätt några minuter första milen, det kan man aldrig köra igen även om gör ett bra lopp.

Samma anledning gäller för mig, vis av erfarenhet från tidigare år.

Link to comment
Share on other sites

Denna diskussion visar hur sjukt skidsverige har blivit...det är inte resultatet och upplevelsen som är det viktiga i tävlingarna utan huruvida man blir bra seedad eller inte i Vasaloppet

Hur kan en diskusion om seedning till vasaloppet säga något som helst om skidsverige förutom vad en del tycker om just seedningen till vasaloppet?

Förstår du inte det så förstår du inte det...

Link to comment
Share on other sites

Denna diskussion visar hur sjukt skidsverige har blivit...det är inte resultatet och upplevelsen som är det viktiga i tävlingarna utan huruvida man blir bra seedad eller inte i Vasaloppet

Hur kan en diskusion om seedning till vasaloppet säga något som helst om skidsverige förutom vad en del tycker om just seedningen till vasaloppet?

Förstår du inte det så förstår du inte det...

Om man kan diskutera, stålsickling, stavlängd, hundar, väder, pölder (det får man iof sig inte heller enligt vissa), pulver och annat så kan man ägna en och annan tråd åt seedning vad är de sjuka i det? Det är ju inte så att det direkt har tagit överhanden.

Link to comment
Share on other sites

Dom personer jag känner som åkte Stråken i år seedade sig som mankan förvänta.......inget konstigt med det alltså.

Men det är min åsikt

Ingen jag känner från 4an och framåt åkte mot sitt VL led ens...

Kollade lite snabbt resultat för lite åkare i trakten och de allra flesta höll sitt led och några upp ett led och någon ner. Kollade åkare i led 1-5' date=' men väldigt sporadiskt urval. Verkade inte vara nåt konstigt med den seedningen vid första anblicken iaf.

 

En aldening som gjorde att jag valde bort Stråken är det kassa startförfarandet, stort starfält, ingen uppdelning av åkarna efter kapacitet och minimal plats att köra om innan spåren går ihop. Man tappar lätt några minuter första milen, det kan man aldrig köra igen även om gör ett bra lopp.[/quote']

Håller helt med dig om seedningen, de som tycker seedningen är fel får väl analysera hur många i led 5 intervallet (eller vilket intervall man är intresserad av) som seedat upp sig jämfört med andra lopp annars är det fullkomligt meninglöst att klaga. Tycker den verkar stämma rätt bra och det går fortfarande inte att jämföra med andra lopps intervaller utan att göra den analysen.

 

Däremot så tycker jag kanske att även om Stråkens egna seedning favoriserade sitt eget arrangemang så var det ändå 6 led vilket faktiskt är förhållandevis betydligt mer än Vasaloppets 11 led på 15 ggr mer åkare. Men en rankinglista ("Vasaseedningslista"?) över alla Sveriges skidåkare som uppdaterades efter varje lopp hade ju gjort att leden kunnat bli mer rättvisa också.

Link to comment
Share on other sites

Ingen jag känner från 4an och framåt åkte mot sitt VL led ens...

Kollade lite snabbt resultat för lite åkare i trakten och de allra flesta höll sitt led och några upp ett led och någon ner. Kollade åkare i led 1-5' date=' men väldigt sporadiskt urval. Verkade inte vara nåt konstigt med den seedningen vid första anblicken iaf.

 

En aldening som gjorde att jag valde bort Stråken är det kassa startförfarandet, stort starfält, ingen uppdelning av åkarna efter kapacitet och minimal plats att köra om innan spåren går ihop. Man tappar lätt några minuter första milen, det kan man aldrig köra igen även om gör ett bra lopp.[/quote']

Håller helt med dig om seedningen, de som tycker seedningen är fel får väl analysera hur många i led 5 intervallet (eller vilket intervall man är intresserad av) som seedat upp sig jämfört med andra lopp annars är det fullkomligt meninglöst att klaga. Tycker den verkar stämma rätt bra och det går fortfarande inte att jämföra med andra lopps intervaller utan att göra den analysen.

 

Däremot så tycker jag kanske att även om Stråkens egna seedning favoriserade sitt eget arrangemang så var det ändå 6 led vilket faktiskt är förhållandevis betydligt mer än Vasaloppets 11 led på 15 ggr mer åkare. Men en rankinglista ("Vasaseedningslista"?) över alla Sveriges skidåkare som uppdaterades efter varje lopp hade ju gjort att leden kunnat bli mer rättvisa också.

OK då har dem tagit åt sig lite från kritiken från förra året.

Link to comment
Share on other sites

Har nu tittat på seedningen för led 2 i Stråkenloppet. VL seedade in 25 åkare i led 2 (2,13 - 2,20). Jämförde alla dessa mot deras resultat i VL 2010.

 

10 st startade inte eller bröt (2). Av de övriga 15 hamnade 6 st i samma led, 4 st seedades "ned" 1 led, 4 st seedades upp ett led och 1 st upp två led. Dvs mer upp än ned. Räknar man även in de som inte körde 2010 så har 15 av 25 seedat upp sig. ( med reservation för att ngn av de som inte körde eller bröt klarade elitledet 2009) Detta var faktiskt ännu snällare än jag trodde från början. Så detta går knappast att kritisera för att det var för hårt - snarare för generöst. (Kan bli trångt för mig i led 2 :) )

 

Nu vet jag ju att den mesta kritiken har riktats mot seedningen i högre led pga av 7 minuters intervallen istället för 8-10 minuter. Hoppas därför hinna med en analys av led 5 senare under veckan. Kanske förenklar jag det och tar bara de 25 st som ligger mitt i intervallet eftersom det är 74 st åkare.

 

Givetvis vore det trevligt om ngn annan tog fram samma statistik för ngt annat lopp i år. Föreslår då att vi håller det enkelt och bara kör led 2 och 5 samt håller oss till jämförelser enbart mot VL 2010. Det tar tillräckligt med tid ändå att knacka resultat manuellt. Så kommer ngn på ett mer datamässigt sett att jämföra hela lopp så är det givetvis väldigt välkommet.

Link to comment
Share on other sites

Kollade upp led 3, totalt kvalade 40st in i led 3 på Stråken, tider. 2.21-2.27

4st från led 1 förra årets vasalopp, alltså tider under 5tim VL 2010.

6st från led 2

13st åkte upp till sitt startled

8st seedade upp sig

Övriga åkte saknar resultat från VL 2010.

Link to comment
Share on other sites

En mycket snabb jämförelse med Intersportloppet visar dock följande:

 

I klass H40 på Stråkenloppet kom 5 av 166 i led 2 eller bättre och 43 st i led 5 eller bättre, alltså 26% i minst led 5. På Intersportloppet klass H40 seedades 25 av 89 i led 2 eller bättre och 72 av 89 st i led 5 eller bättre (81%). Knappast speciellt rättvist - Dalabonusen lever, frodas och växer sig allt starkare kanske speciellt i vasaloppsspåret:) Fast det tunga jobbet att jämföra alla i ett led mot VL 2010 återstår förstås, men man behöver ju inte vara raketforskare för att inse hur fel det är redan nu.

Link to comment
Share on other sites

Kollade upp led 3, totalt kvalade 40st in i led 3 på Stråken, tider. 2.21-2.27

4st från led 1 förra årets vasalopp, alltså tider under 5tim VL 2010.

6st från led 2

13st åkte upp till sitt startled

8st seedade upp sig

Övriga åkte saknar resultat från VL 2010.

Bra, här börjar man ana en viss tendens till att intervallet 7 minuter är i minsta laget.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra i procent hur många som kom i ett visst led blir ju helt galet. Som jämförelse skulle jag säga att jag åkte ungefär lika bra på Intersportloppet förra veckan som i Södertäljeloppet förra året (båda gav också led 3). Både loppen hade ca 500 anmälda.

 

I Södertälje kom jag på plats 27 av männen. I Intersportloppet runt 160. Mycket högre nivå i Mora alltså.

Link to comment
Share on other sites

Kollade upp led 3' date=' totalt kvalade 40st in i led 3 på Stråken, tider. 2.21-2.27

4st från led 1 förra årets vasalopp, alltså tider under 5tim VL 2010.

6st från led 2

13st åkte upp till sitt startled

8st seedade upp sig

Övriga åkte saknar resultat från VL 2010.[/quote']

Bra, här börjar man ana en viss tendens till att intervallet 7 minuter är i minsta laget.

Ja 3an borde väl börja på 2.22 och sedan med 10min intervall härifrån och neråt.

Åker man tex VL på 4.50 så har man inte i led 3 att göra, det är ju vitsen med seedningen att placera sig i rätt led- åktempo.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra i procent hur många som kom i ett visst led blir ju helt galet. Som jämförelse skulle jag säga att jag åkte ungefär lika bra på Intersportloppet förra veckan som i Södertäljeloppet förra året (båda gav också led 3). Både loppen hade ca 500 anmälda.

 

I Södertälje kom jag på plats 27 av männen. I Intersportloppet runt 160. Mycket högre nivå i Mora alltså.

+1

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av de 4 (enligt Sickelns utredning) som seedade mig till första ledet på Vasan 2010 och som på Stråkenloppet enligt seedningen är värd en plats i 3e led. Jag åker 2-5 seedningsgrundande lopp varje år utöver Vasan och har bara vid ett tillfälle seedat mig till första led på en icke Vasaloppstävling. Medans jag vid 5 tillfällen seedat mig till första led på vasaloppet. Ofta hamnar jag istället i led 2-3. Vid Landvetter långlopp i år var jag också god för led 3.

 

Vad jag vill komma till är att Vasaloppet är Vasaloppet. Inget annat lopp jag åkt är ens i närheten av att kräva de egenskaper som krävs för Vasans 90km. Därför tycker jag det är rimligt att det är mycket svårare att seeda sig från ett lopp som inte ens är hälften så långt. En annan sak är att det för mig är helt obegripligt att ett rullskidlopp kan vara seedningsgrundande. I min mening är det en annan sport.

 

Dessutom verkar ju seedningen vara jämförbar i åtminstone de lopp jag åker, då jag nästan alltid hamnar i led 2-3.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...