Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sommarförvaring, hur gör man?


clinelin

Recommended Posts

Jag har just upptäckt hur jäkla kul det är med skate. Köpte skateprylar nu i vår och hann med rätt många mil innan snön försvann. Norrbottniska älvar lämpar sig ju alldeles förträffligt för skate på vårkanten! :-) Märkligt att det skulle ta mig nästan tretti år att komma på det.

 

Nåväl, nu undrar jag hur jag bäst förvarar mina kära skateskidor i väntan på nästa vinter? Jag har förstått att man bör lägga på rejält med paraffin som skydd för belagen. Funkar det lika bra med vilket paraffin som helst? Nåt annat jag ska tänka på? Behöver bindningen nån speciell omvårdnad tex?

Link to comment
Share on other sites

Har precis gjort rent ett par Fischer SCS som inte använts sedan ÖS 2001. Klistret satt rätt så hårt men flitigt användande av sickel och vallaväck gjorde rent och fint. Nu till den stora frågan:

Tänkte ha dessa till tunnelskidor och kommer därför att använda dem redan i Juni/Juli, fluorbehandlingen verkar fräsch på dem och jag är därför tveksam att parafinera dem.

 

Vad säger ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle (kommer) inte lägga ner någon energi på glidvalla för att snurra i tunneln. Frågan är om man ens behöver fäste, är det någon lutning att tala om? Själv tänkte jag mig en sväng dit i sommar när jag (nästan) åndå är i krokarna. Hur ett par skidor ser ut som legat i 5 år har jag däremot ingen aning om, men ser de ok ut så...
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle (kommer) inte lägga ner någon energi på glidvalla för att snurra i tunneln. Frågan är om man ens behöver fäste, är det någon lutning att tala om? Själv tänkte jag mig en sväng dit i sommar när jag (nästan) åndå är i krokarna. Hur ett par skidor ser ut som legat i 5 år har jag däremot ingen aning om, men ser de ok ut så...

Tror nog att det behövs lite fäste när man ska åka i Torsby Tunneln... Vet inte om du åkt nedre elljusbanan i Torsby... Men den har ju några kullar... Och som det ser ut i Torsby så går ut och in på samma ställe som nedre banan...

 

Men det borde väl finnas en ban profil på tunnelns hemsida...???

Link to comment
Share on other sites

Så här står det på hemsidan

Tunneln kommer att följa terrängens naturliga nivåskillnader och ligga till hälften ovanför markytan. Ungefär 12 meters skillnad blir det mellan högsta och lägsta punkten.

 

Tunneln kommer omfatta 1300 meter. Längden på slingan blir 1300 meter (1.287 meter) med arenan inräknad.

 

Det lär alltså bli en lutning om c:a 2% i snitt om jag tänker rätt. Förhoppningsvis finns det väl lite småvariation så att stigningarna kommer lite koncentrerat annars blir det väl inte mycket att bita i.

Link to comment
Share on other sites

Så här står det på hemsidan

Det lär alltså bli en lutning om c:a 2% i snitt om jag tänker rätt. Förhoppningsvis finns det väl lite småvariation så att stigningarna kommer lite koncentrerat annars blir det väl inte mycket att bita i.

Jag såg en banprofil på en e-postsida jag fick för ett tag sedan. (Har inte sparet det tyvärr...) Om jag minns rätt är det en backe upp /ner, sedan i stort sett platt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...