Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor i Norrköping


Snobben

Recommended Posts

Eftersom vädret är som det är just nu är det väl snart dags att plocka fram rullskidorna istället... :( Tråkigt mest för att man vill ha vinter just nu...

 

Till frågan eftersom jag är nyinflyttad i Norrköping. Var åker man bäst rullskidor här? Finns det några cykelbanor som saltas istället för grusas som det gör i Linköping?

 

Jag bor mitt inne i stan men kan givetvis åka en bit för att hitta ett bra ställe att åka på :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Hej, vi är några på SMHI som brukar ta en tur på lunchen ibland. Ofta ut mot Viudden vid Glan och vi passerar E4 N om Borgs kyrka. Cykelbanan längs E22 mot S-köping och ta av till vänster där cykelbanan slutar. Sedan mot Arkösundsvägen tillbaka mot Nping är också ett alternativ liksom cykelbanan mot Jursla/Åby.
Link to comment
Share on other sites

Bra asfalt speciellt efter avtagsvägen till Eksund. Inga farliga backar men se upp vid järnvägsbron om du får möte. Dålig asfalt backen efter bron över E4. Nästan 2 mil och bra avkoppling till den vanliga rutinen framför datorn.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tackar lfq, har provat på turen nu. Smal väg ut mot Viudden, men inte mycket trafik. Och bara man är vaksam vid järnvägsbron är den inga problem. Toppenrunda med förbehåll för gångtrafikanter med hund, hästar och lite annat.

Jag som bor i stan får dock spänna på stavarna på cykeln, ta skidorna på ryggen och cykla genom Kneippen innan det känns som någon idé att börja åka, p.g.a. bilar, moppar, hundar, gångtrafikanter, nedförsbackar med kraftiga svängar m.m. Men det är rullskidåkarens hårda vardag.

 

Är det förresten några ensamma åkare där ute som är intresserade av att ta en sväng någon gång? För lite extra taggning i uppförsbackarna, dela med sig av tips och erfarenheter o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir stärkt i min uppfattning om att Viudden-rundan är mycket bra. Det är riktigt fint på väg dit. Detta är från nu i kväll:

http://i.helgon.se/g/%7BA79/%7BA790CD03-ACEF-4AB1-A5E3-D5F31E2C94F7%7D.jpg

 

Enligt Googles mätfunktion är det ca 1.5 mil tur-retur från Himmelstalunds parkering.

 

Däremot blev jag ganska grinig när jag kom tillbaka till parkering där jag hade ställt min cykel: någon hade försökt ta den, men gett upp när de insett att jag hade ett extra lås vid bakhjulet och lämnat den liggandes mitt på parkeringen. Tur att jag i vissa avseenden är misantrop och pessimist; jag tänkte att om någon ska ta min cykel, så ska de i alla fall få ett helevete genom att jag sätter på flera krångliga lås. Det funkade!

Link to comment
Share on other sites

Det var tråkigt med cykeln, pröva att ställa den uppe vid SMHI. Det går bra att åka därifrån också. Jag har inte riktigt kommit igång med träningen än, blir bara en tur i veckan än så länge. Jag mötte en på rullskidor för en dryg vecka sen hitom NORF, kanske var det du?

Lite intervallträning är det som ligger närmast för att få upp konditionen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset, jag tror annars det är okej vid busshållplatsen istället, det är ju lite mer insyn där och fler som passerar än vi kanten av parkeringen.

Hmm, hade du skidorna på då? I så fall var det inte jag. Jag har bara mött två andra på skidor nere vid Himmelstalundsparkeringen, men inga på vägen än.

 

Intervall verkar ha blivit populärt i alla möjliga sammanhang, kanske är något jag borde prova mig på lite mer systematiskt. Nu blir det bara naturliga intervaller när jag bestämmer mig för att åka lugnt och vila när jag blir rejält trött.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Givetvis hade en traktor korsat vägen strax nedanför järnvägsbron, det var lera och skit utspritt över hela vägen när jag susade nedför backen. Jag var nästan säker på att skidorna skulle dra iväg åt olika håll eller helt enkelt tvärstanna, men mirakulöst nog lyckades jag hålla mig på benen. Spännande!
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Halloj!

 

Nu på rullskidor och bor i Norrköping. Skulle va kul om nån ville ha med rookie och lära mig lite tekniker. Prova lite försiktigt på gamla Svärtinge vägen i förra veckan.

 

Nån som åkt Viudden i år?

Link to comment
Share on other sites

Tog bilen och åkte viudden svängen idag. Mycke grus på cykelvägarna ut till Eksundvägen. På eksundvägen var det minre fint grus. På Viduddsvägen var det lite fint grus men vägen har spruckit på en del ställen tyvärr.
Link to comment
Share on other sites

Jag bor själv i Svärtinge och var ute och sprang där jag brukar köra rullskidor när väglaget tillåter, ut mot risten tills det blir grusväg och tillbaka. Jag sprang idag lite för att reka. Borde gå att åka i nästa vecka iaf, inte så mycket grus men lite is fanns på några ställen. Läskigaste stället såg ut att vara under väg 51 vid viadukten, is i hela vägens bredd men den har tunnats mycket och borde vara borta snart.

 

Annars kan man ju köra cykelvägen mot Norrköping, en del grus på cykelbanan innan man kommer ut på vägen mot Ringstad bygghandel men om man kör i det avsedda cykelfältet på den vägen såg det riktigt bra ut när jag kollade i helgen. Akta dig för backen ner mot Finspångsvägen bara, den nerförsbacken precis innan vägen går alltid jag i för den är livsfarlig.

 

Vet inte om jag är rätt man att lära ut direkt för jag kan väl inte säga att jag är varken rutinerad eller skitvass men om du ser mig köra runt i Svärtinge så är det bara stoppa mig och fråga. Du känner igen mig på de röda Alpina sommarpjäxorna!

Link to comment
Share on other sites

Jag bor själv i Svärtinge och var ute och sprang där jag brukar köra rullskidor när väglaget tillåter, ut mot risten tills det blir grusväg och tillbaka. Jag sprang idag lite för att reka. Borde gå att åka i nästa vecka iaf, inte så mycket grus men lite is fanns på några ställen. Läskigaste stället såg ut att vara under väg 51 vid viadukten, is i hela vägens bredd men den har tunnats mycket och borde vara borta snart.

 

Annars kan man ju köra cykelvägen mot Norrköping, en del grus på cykelbanan innan man kommer ut på vägen mot Ringstad bygghandel men om man kör i det avsedda cykelfältet på den vägen såg det riktigt bra ut när jag kollade i helgen. Akta dig för backen ner mot Finspångsvägen bara, den nerförsbacken precis innan vägen går alltid jag i för den är livsfarlig.

 

Vet inte om jag är rätt man att lära ut direkt för jag kan väl inte säga att jag är varken rutinerad eller skitvass men om du ser mig köra runt i Svärtinge så är det bara stoppa mig och fråga. Du känner igen mig på de röda Alpina sommarpjäxorna!

Jag åkte på cykelvägen mellan trädgådshandeln och Ringstad bygghandel. Där var det fint, men fästet med stavarna var lite dåligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjena Fredrik! Jag har haft ett riktigt skitår vad gäller träning och har ännu inte kommit igång med rullskidorna för i år – men snart så! Jag åker bara mellan Himmelstalund och Viudden, har inte hittat något bättre än (har ingen bil). Är det dåligt bortom vändplatsen där cykelvägen tar slut åker jag fram och tillbaka några gånger.

 

Jag är verkligen ingen expert men jag går in i tredje rullskidssäsongen för mig den här sommaren, så något borde jag väl ha lärt mig. Har du tänkt ta Viudden nån gång igen så säg bara till så får jag väl komma igång.

Link to comment
Share on other sites

Om du har runkeeper kan man söka på routes med cross country skiing som filter. Ligger några rutter uppe i alla fall. Cykelvägen ut till Åby/Jursla funkar bra. Går att åka ända upp till övre skriketorp på cykelväg. Tur och retur från Polishuset är cirka 23-24 km
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Nu har jag själv erfarenhet av att åka mot Arkösund, så för den intresserade rullskidsåkande Norrköpingsbon kan jag informera att det är en helt okej cykelväg att åka hela vägen till Tornby, där cykelvägen tar slut.

 

Från badhuset till flygplatsen är det ca 2.8 km enkel väg, varifrån man kan vända tillbaks och åka runt Smedby.

 

Vill man satsa på en lite längre tur hela vägen till Tornby är det ca 5.8 km enkel väg.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Passar på att låna den här tråden  :) 

Ska ge mig ut på mitt första år på rullskidor och är i farten med att införskaffa mig ett par.

Har mina rötter i Svärtinge fastän jag bor i stan och tanken är att åka i Svärtinge.

 

Gamla väg 51 fram och tillbaka till Eriksbergsrondellen är min tanke, förbi "bänka gurka" och Ringstad bygghandel alltså. Även vid macken ned mot Knivberga och bort mot Bråvalla-området tror jag är lugnt och helt ok asfalt.

 

Har kört cirka 6-7 mil längdskidor denna vinter totalt och lika mycket förra vintern ca.

Där ligger min nivå ungefär. Är i övrigt vältränad från mycket löpning och styrketräning. :D

 

Skulle vara trevligt att träna med någon (efter jag lärt mig stå på rullskidorna hehe), bra mycket roligare än på egen hand.

Tanken och målet är Vasaloppet och andra långlopp flertalet år framöver. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...